Hej!
Det som menas med högupplöst ljud på Xperia Z3 är att den inbyggda DAC:en har stöd för 24-bitars ljud. Detta är inget du får tag på hur lätt som helst, vad jag vet finns det endast att köpa i speciella musikbutiker på nätet och om du får tag på en SACD eller liknande. Du kommer alltså inte att få någon speciell nytta av det med MP3 eller liknande från CD då den enbart har 16-bitars ljud. Telefonen kommer att försöka skala upp ljudet men det blir aldrig lika bra som att köra en högupplöst låt. Det är inte heller säkert att du hör någon skillnad, du får ha ganska känsliga öron vad jag har läst.
En USB DAC är något helt annat. Den förstärker ljudet från dina låtar och gör att du får ett mycket bättre ljud och kommer att höra saker i låtar som du inte tidigare gjort. Dock kan den inte skapa magi så det gäller att ha bra ljud in till DAC:en, 320 kbps MP3 eller bättre, för att du skall dra någon nytta av det. Bra hörlurar gäller också, 300 kronors in-ear kan du glömma

. Så för musiken kommer det att bli mycket bättre, för youtube och podcasts, nja.
Men detta är ändå en mycket god investering, inbyggda DAC:ar i telefoner och laptops är helt värdelösa så du kommer att få en rejäl boost i ljudkvalitet. Modeller jag kan rekommendera i din prisklass är Audioquest Dragonfly 1.2 och HRT Microstreamer.