• 1
  • 2
2014-10-04, 20:26
Medlem
Vore intressant att starta denna tråd för att se hur mycket andra hundägare rastar sina hundar.
Jag kommer numrera 8 frågor. När du svarar på frågorna, skriv vilken då fråga du svarar på. Vänligen svara på alla frågor. Det blir lättare att jämföra då. Vore kul om så många som möjligt skriver om sig och sina/sin hund/hundars rutiner .
Fråga 1 Hur gammal är hunden?

Fråga 2 Vad är din hund för ras?

Fråga 3 Hur mycket väger den hund? (Bra att veta för att få en tydlig bild av hur stor den är)

Fråga 4 Vilket kön är hunden?

Fråga 5 Har den några hälsoproblem? Om ja, vad för problem?

Fråga 6 Hur långt promenerar du per dag? Om du går flera ggr om dagen vänligen skrev det då. Syftar inte då man bara går ut 5 min för att bara kissa och bajsa. Syftar alltså på promenader.

Fråga 7 Går ni på promenader varje dag?

Fråga 8 Om din hund är gammal, går ni lika långt nu som innan? Om nej, hur mycket mindre går ni nu?

Kom igen nu, berätta hur ni gör .
Citera
2014-10-04, 20:39
Medlem
irkens avatar
1) Cirka två år.
2) Dvärg schnauzer
3) ~8KG skulle jag gissa på.
4) Hane
5) Nope.
6) Beror väl på väder också vidare, men ungefär en mil per dag brukar det väl bli. En promenad vid lunch & en på kvällen. Kan bli längre (Uppemot två mil)
7) Ja, det gör vi. Händer väl att vi åker bil en dag och då blir det ingen lång promenad.
8) Inget svar - i och med att han är två år.
Citera
2014-10-04, 20:45
Medlem
SkepticalHippos avatar
1. 6 månader.

2. Mops.

3. 7 kg.

4. Hane

5. Nej. Möjligen lite efterbliven

6. Inte så långt på grund av hans ålder. De längsta promenaderna han tagit är 2 km med paus i mitten men det har bara hänt typ två gånger. I vanliga fall skulle jag tippa att varje promenad är typ 0,5-1 km. Svårt att säga, han är mycket lös och springer kors och tvärs. Många äger helt enkelt rum på gräsplanen vid huset där vi härjar runt och tränar, sedan går vi typ 200 meter innan vi går in igen. Dessa promenader inträffar 4-6 ggr per dag. Vi är ute 20-60 minuter per gång.

7. Ja, flera gånger per dag som sagt.

8. Vi ökar bara avståndet eftersom han är valp. Tanken är att vi successivt ska gå mer och leka/träna mindre ju äldre han blir men behålla samma antal promenader och ungefär samma längd, det är bara den fysiska belastningen som ska öka.

Hur gör du själv TS?
Senast redigerad av SkepticalHippo 2014-10-04 kl. 20:47.
Citera
2014-10-04, 20:49
Medlem
aislings avatar
ca 6

Blandras

Fråga 3 Hur mycket väger den hund? (Bra att veta för att få en tydlig bild av hur stor den är)
ca 20 kg

Kastrerad hane

Nej

Fråga 6 Hur långt promenerar du per dag? Om du går flera ggr om dagen vänligen skrev det då. Syftar inte då man bara går ut 5 min för att bara kissa och bajsa. Syftar alltså på promenader.
3-4 promenader om dagen. Två längre på ca 1 h styck och sedan 1-2 mindre på ca halvtimme styck

Ja

Fråga 8 Om din hund är gammal, går ni lika långt nu som innan? Om nej, hur mycket mindre går ni nu?
Citera
2014-10-04, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
1. 6 månader.

2. Mops.

3. 7 kg.

4. Hane

5. Nej. Möjligen lite efterbliven

6. Inte så långt på grund av hans ålder. De längsta promenaderna han tagit är 2 km med paus i mitten men det har bara hänt typ två gånger. I vanliga fall skulle jag tippa att varje promenad är typ 0,5-1 km. Svårt att säga, han är mycket lös och springer kors och tvärs. Många äger helt enkelt rum på gräsplanen vid huset där vi härjar runt och tränar, sedan går vi typ 200 meter innan vi går in igen. Dessa promenader inträffar 4-6 ggr per dag. Vi är ute 20-60 minuter per gång.

7. Ja, flera gånger per dag som sagt.

8. Vi ökar bara avståndet eftersom han är valp. Tanken är att vi successivt ska gå mer och leka/träna mindre ju äldre han blir men behålla samma antal promenader och ungefär samma längd, det är bara den fysiska belastningen som ska öka.

Hur gör du själv TS?

Skratta över ditt femte svar
Här ska jag svara på mina egna frågor:

1 Har en på 5 och en på snart 13 år.

2 Den 5 åriga hunden är schäfer och den andra är pitt bull.

3 Scäfern väger runt 24 kg och den andra pitt bullen ca 30 kg.

4 Båda är tikar.

5 Båda är friska.

6 Dom får gå en promenad om dagen som är ca 1 timme och 45 minuter. Självklart så får dom gå ut och kissa och skita också.

7 Det blir tyvärr inte exakt varje dag. Blir ca 6-7 ggr i veckan. Så det händer ibland att det inte blir nån långpromenad.

8 Brukade cykla med båda hundarna för. Den snart 13 åriga hunden cyklade jag med fram till för nåt år sen. Jag slutade inte pga hälsoproblem, jag slutade endast för att jag inte ville riskera hennes leder. Men hon hängde på ganska bra i tempot i slutet. Den andra hunden slutade jag cykla med för att det är mer praktiskt att ta båda hundarna på en och samma promenad. Ska börja cykla igen med 5 åringen när den äldre hunden är död. Usch vill inte ens tänka tanken på hennes död.

Kom igen nu, vill ha många personer som skriver om sina rutiner.
Senast redigerad av Hejpadigidiotnr1 2014-10-04 kl. 21:09.
Citera
2014-10-04, 21:11
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejpadigidiotnr1
Vore intressant att starta denna tråd för att se hur mycket andra hundägare rastar sina hundar.
Jag kommer numrera 8 frågor. När du svarar på frågorna, skriv vilken då fråga du svarar på. Vänligen svara på alla frågor. Det blir lättare att jämföra då. Vore kul om så många som möjligt skriver om sig och sina/sin hund/hundars rutiner .
17/9 mån
Flat
Ca: 24kg/21,6kg
Tik
Nopp
Till jag eller hunden tröttnar
Nopp. Finns andra sett att aktivera på
Den är i så fall stendöd o blev 13 år. Den gick runt kvarteret, motvilligt
Kom igen nu, berätta hur ni gör .
Har denna tråd något med den andra som spårade ur att göra?
God ton är att man själv berättar om sina egna i trådstarten.
Citera
2014-10-04, 21:15
Medlem
jenny747s avatar
7 år

Cavalier

ca 7 kg

tik

Ja, kroniska tandproblem, men inget som egentligen påverkar hennes allmäntillstånd

Mycket mycket olika, beror på väder framförallt. Hunden själv vill inte gå när det är dåligt väder och som ägare klagar man ju inte. En riktigt regnig höstdag blir det kanske 2-3 rundor på 1 km vardera, men en icke-regnig dag går vi 2 promenader på sammanlagt 5-15 km. Allt efter humör och dagsform

Självklart, men se ovan.

Nu är hon ju bara 7 år men visst märker man att hon inte orkar lika mycket som förr. Framförallt är det återhämtningen som är längre, och hon går inte med samma tempo som för ett par år sen. Men jag upplever att hon orkar gå rätt långt fortfarande!
Citera
2014-10-04, 21:20
Medlem
hotflows avatar
1.
ca 1,7 år

2.
Blandras (pomchi)

3.
4,5 kg

4.
Hane

5.
Inga problem

6.
Promenader längre än 20 min = kanske 3-4 gånger per dag.
Rasen är inte vidare beroende av motion och tar ut sig relativt fort pga de nästan onormalt korta benen.

7.
Ja.

8.
Har ökat längden på hans promenader successivt då valpar kan vara känsliga för ansträngning.
Citera
2014-10-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
7 år

Cavalier

ca 7 kg

tik

Ja, kroniska tandproblem, men inget som egentligen påverkar hennes allmäntillstånd

Mycket mycket olika, beror på väder framförallt. Hunden själv vill inte gå när det är dåligt väder och som ägare klagar man ju inte. En riktigt regnig höstdag blir det kanske 2-3 rundor på 1 km vardera, men en icke-regnig dag går vi 2 promenader på sammanlagt 5-15 km. Allt efter humör och dagsform

Självklart, men se ovan.

Nu är hon ju bara 7 år men visst märker man att hon inte orkar lika mycket som förr. Framförallt är det återhämtningen som är längre, och hon går inte med samma tempo som för ett par år sen. Men jag upplever att hon orkar gå rätt långt fortfarande!

Vad hemsk att du redan märkt skillnad, hunden e ju bara 7. Min 5 åring är totalt otröttlig!!! Hennes energi nivå och återhämtnings förmåga e precis som innan.
Citera
2014-10-04, 21:23
Medlem
Tycker ni att mina flickor får för lite promenader?

Lider av svåra hälsoproblem som gör det tufft för mig, extremt tufft.
Citera
2014-10-04, 21:28
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejpadigidiotnr1
Vad hemsk att du redan märkt skillnad, hunden e ju bara 7. Min 5 åring är totalt otröttlig!!! Hennes energi nivå och återhämtnings förmåga e precis som innan.

Alltså det är verkligen bara en liten skillnad! Men när jag tänker tillbaka på hur det var när hon var 4-5, ja då är det skillnad. men hon är fortfarande en superpigg hund och min bästa vän och följeslagare på löprundorna i skogen
Citera
2014-10-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
Alltså det är verkligen bara en liten skillnad! Men när jag tänker tillbaka på hur det var när hon var 4-5, ja då är det skillnad. men hon är fortfarande en superpigg hund och min bästa vän och följeslagare på löprundorna i skogen

Ok, får väl hoppas att hon får ett friskt och långt liv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in