2014-10-04, 14:56
Medlem
Hur gör ni när ni äter på restaurang och maten ni får ut var dåligt lagad eller smakar dåligt?
Förväntar ni er kompensation eller ny mat?

Nu pratar jag mest om "fina" restauranger. Var själv och åt med min flickvän på en av stans bästa restaranger, fine dining där varmmaten kostar runt 200-350kr. Flickvännen tog en hamburgare, där köttet var helt rått, samt potatisklyftorna var svarta och mjuka.

Jag påpekade det till kyparen, men vågade inte fråga om kompensation. Samt så orkade vi inte skicka tillbaka maten för att vi var hungriga och hade redan väntat 30-40min på maten.

Så hur gör ni när detta sker? Samt till er som jobbar som krögare och servicepersonal, hur gör ni när kunden klagar? Ger ni kompensation endast om kunder säger det, eller inte alls, eller föreslår ni att ni bjuder på t.ex kaffe/dessert??
Citera
2014-10-04, 16:10
Medlem
Låter som ett riktigt skitställe. Vad heter det?
Citera
2014-10-04, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumprunkarn
Låter som ett riktigt skitställe. Vad heter det?

3kök i Karlstad. Men för att hålla sig på topic, hur gör ni?
Citera
2014-10-04, 19:20
Medlem
Beemos avatar
Du skriver att köttet va rått men sen skriver du att ni åt det för ni va hungriga.

Så du menar att din flickvän åt rått kött?

Känns som att någon överdriver :P
Citera
2014-10-04, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beemo
Du skriver att köttet va råtta men sen skriver du att ni åt det för ni va hungriga.

Så du menar att din flickvän åt råttkött?

Känns som att någon överdriver :P

Förmodar att det serverades med en röd kärna och att köttet var av nötkreatur.

Beställer man en hamburgare på ett finare hak så får man nog allt se till att påpeka hur man vill ha sitt kött. Potatisen i övrigt ska vara lite av det mörkare slaget så att den blir krispig. Svart var den då inte, då hade man inte serverat den.
Citera
2014-10-04, 21:04
Medlem
Jag fick min mat för ungefär halva priset efter att de hade gett mig en helt annan rätt än den jag beställde. Den var dock väldigt lik den rätt som jag hade beställt så jag hann äta typ en tugga eller två innan jag insåg att det var fel rätt. Eftersom jag var allergisk mot den rätten de hade gett mig så var jag ju tvungen att be om en ny, korrekt rätt. Det tog säkert 40 min innan den nya kom.
Citera
2014-10-04, 22:00
Medlem
Tycker ni går off-topic. Min fråga är hur ni gör när ni inte är nöjda med maten? Nu var det min flickvän som inte blev nöjd och hon vågade inte riktigt säga ifrån sig. Så fick göra det åt henne.

Har förövrigt aldrig hört talas om att man ska berätta hur man vill ha en hamburgare, vem vill ha köttfärs rosa? Potatisen var brun/bränd och mjuk, vilket tyder på att den har hunnit lega ett tag och mjuknat. Jag vill ha mina klyftor/pommes gyllenbruna, krispiga utanpå och mjuka inuti.
Citera
2014-10-05, 01:50
Medlem
För att svara på frågan hur jag gör, så beror det helt klart på vad felet är. Är det en liten småsak så klagar jag inte ens. Men om det serveras undermålig mat eller om jag verkligen är missnöjd, så skulle jag absolut klaga och begära ny mat.

Att begära kompensation beror på situationen. Om det av någon anledning är så illa att jag aldrig kan tänka mig att gå dit igen, då spelar det ingen roll om jag får kompensation. Inte om det är en kompensation i stil med gratis dessert eller något. Då kvittar det. Ibland blir jag betydligt nöjdare om de rättar till felet och jag får in ny mat som är bättre än den som jag klagade på. Då räcker det, så att jag inte behöver någon kompensation.

Citat:
Ursprungligen postat av blazyb
Har förövrigt aldrig hört talas om att man ska berätta hur man vill ha en hamburgare, vem vill ha köttfärs rosa?

Beroende på matställe som man går till så kan man behöva specificera hur stekt kött man vill ha. Från Extra rare/Bleu till Well Done. Finns fler 'grader' därimellan (rare, medium rare, medium, medium well done och well done). Där det första alternativet kan uppfattas som en kall och rå köttbit och där well done kan uppfattas som helt genomstekt. Rare eller blodigt ger ett rosarött kött med röd köttsaft. Medium ger ett rosa kött med rosaröd köttsaft. Well done är genomstekt och köttet är gråaktigt med genomskinlig köttsaft.
Citera
2014-10-05, 02:30
Medlem
ace_secs avatar
En bra restaurang kompenserar dig utan att du behöver påpeka det ens.

En sämre restaurang gör det inte/du behöver själv säga till.

Vanligast brukar man få viss dryck alt desserter utan kostnad
Citera
2014-10-21, 11:53
Medlem
om maten inte hade gatt att ata sa hade jag bett om ny. hade nog inte bett om kompensation. men det ar javligt surt nar man ar hungrig som fan och far dalig mat.

fick en liten liten fryspase i maten nar jag var pa en kinarestaurang for inte sa lange sen. hade bestallt friterad kyckling, under det friterade sa var det som en liten plastpase runt kycklingen. det var inget som jag direkt acklades av, men inget som gjorde mig direkt sugen pa resten av maten. i det har fallet sa bad restaurangen om ursakt och bjod pa drickan. det har var en "medel-bra" restaurang. hade jag blivit forbannade hade jag nog fatt maten gratis, men jag kande lite skitsamma.

off topic.. jag blev upplaxad av mina polare nar vi var pa en riktigt fin restaurang och jag bestallde mitt kott well done. enligt mina kompisar sa var det en forolampning till kocken. tydligen sa ska man bestalla rare eller medium rare. varfor vet jag inte.. men det har val nat med att gora att kocken vill visa sina skills eller nat. hursomhelst, jag fick den well done och den var skitgod.
Senast redigerad av iamdoe 2014-10-21 kl. 11:56.
Citera
2014-10-21, 15:07
Medlem
CaptainFreedoms avatar
Om maten är undermålig ska man givetvis säga till. Men det måste göras direkt. Man kan inte äta upp halva maten och sedan säga till.

Kompensera gör man endast vid riktigt stora misstag, exempelvis om du får in undermålig mat eller fel rätt två gånger i sträck. Att fela är mänskligt, och det är bara löjligt att be om kompensation efter ett enda misstag.

Du kan för övrigt fortsätta att beställa in well done-kött utan att oroa dig. Det är inte en förolämpning. Däremot är det typiskt för biffkött att det mår bra av att inte vara helt genomstekt eftersom det försämrar smaken och konsistensen. Men om du vill ha köttet på det sättet är det förstås din fulla rätt.
Citera
2014-10-21, 15:24
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamdoe

off topic.. jag blev upplaxad av mina polare nar vi var pa en riktigt fin restaurang och jag bestallde mitt kott well done. enligt mina kompisar sa var det en forolampning till kocken. tydligen sa ska man bestalla rare eller medium rare. varfor vet jag inte.. men det har val nat med att gora att kocken vill visa sina skills eller nat. hursomhelst, jag fick den well done och den var skitgod.

Citat:
Ursprungligen postat av CaptainFreedom

Du kan för övrigt fortsätta att beställa in well done-kött utan att oroa dig. Det är inte en förolämpning. Däremot är det typiskt för biffkött att det mår bra av att inte vara helt genomstekt eftersom det försämrar smaken och konsistensen. Men om du vill ha köttet på det sättet är det förstås din fulla rätt.

Att steka nötkött ses i ett fint restaurangkök som den enklaste arbetsuppgiften. Att däremot kunna prestera en biff "well-done" utan att den blir torr är däremot en utmaning för kocken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in