För att svara på frågan hur jag gör, så beror det helt klart på vad felet är. Är det en liten småsak så klagar jag inte ens. Men om det serveras undermålig mat eller om jag verkligen är missnöjd, så skulle jag absolut klaga och begära ny mat.
Att begära kompensation beror på situationen. Om det av någon anledning är så illa att jag aldrig kan tänka mig att gå dit igen, då spelar det ingen roll om jag får kompensation. Inte om det är en kompensation i stil med gratis dessert eller något. Då kvittar det. Ibland blir jag betydligt nöjdare om de rättar till felet och jag får in ny mat som är bättre än den som jag klagade på. Då räcker det, så att jag inte behöver någon kompensation.
Citat:
Ursprungligen postat av
blazyb
Har förövrigt aldrig hört talas om att man ska berätta hur man vill ha en hamburgare, vem vill ha köttfärs rosa?
Beroende på matställe som man går till så kan man behöva specificera hur stekt kött man vill ha. Från Extra rare/Bleu till Well Done. Finns fler 'grader' därimellan (rare, medium rare, medium, medium well done och well done). Där det första alternativet kan uppfattas som en kall och rå köttbit och där well done kan uppfattas som helt genomstekt. Rare eller blodigt ger ett rosarött kött med röd köttsaft. Medium ger ett rosa kött med rosaröd köttsaft. Well done är genomstekt och köttet är gråaktigt med genomskinlig köttsaft.