Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-10-09, 00:33
  #37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elfsyssel
Kan man få tidigare ägare till lägenheten att ta dessa kostnader?
Dolda fel är fel som inte upptäcks vid inspektion utan kräver större ingrepp för att upptäckas, vatten som rinner längs med golvet syns, lågpristoalett kan du köpa för mindre än 1000kr.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-10-09 kl. 00:36.
Citera
2014-10-09, 01:14
  #38
Avstängd
elfsyssels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Dolda fel är fel som inte upptäcks vid inspektion utan kräver större ingrepp för att upptäckas, vatten som rinner längs med golvet syns, lågpristoalett kan du köpa för mindre än 1000kr.

Det rinner så långsamt och bakifrån så att det syns inte om man är är inne några minuter. Men det är skit samma. Får jag bara upp skruvarna så får jag väl byta stolen själv.
Citera
2014-10-09, 09:13
  #39
Medlem
Bongomans avatar
Gummihandskar och pimpsten. Det är snällt mot emaljen och tar bort kalken.
Citera
2014-10-09, 09:54
  #40
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elfsyssel
Jag vill först tacka er båda för era perspektiv, och jag kan inte avgöra vem er som har rätt. Hursomhelst så finns det i alla fall redan hål som den befintliga stolen är fäst i. Hur mycket man ska beakta och värdera detta faktum kan jag inte säga nu då jag är bara lekman.
Fästpunkterna finns, fungerar och är väl utprovade. Du har tre alternativ:
a) Använd dem
b) Ignorera dem
c) Förstör dem
Det krävs inga specialkunskaper för att förstå vilket alternativ som är bäst för dig.

Citat:
Dessutom så är golvet av en slags gummityp, om det nu har någon betydelse i debatten. Det har jag inte heller någon åsikt eftersom jag inte kan den saken heller.
Gummi? Tja, man ska ju inte limma fast tunga saker i något som är så mjukt och elastiskt som gummi är, men det påverkar inte ju inte så mycket eftersom du ändå inte ska limma.

Citat:
Exakt vad som är fel i innanmätet i "vattentunnan" vet jag inte. Men nu börjar jag faktiskt bli lite orolig om att denna stolen kan få katastrofala konsekvenser. Jag har hemförsäkring...dock.
Du kan ju kika! Ta bort locket, som sitter runt spolknappen, och spola. Titta sedan ner i tanken ungefär när det börjar bli dags för nästa självspolning. Du kanske ser något intressant.
Min gissning är att toaletten inte slutar fylla tanken när den är full utan låter det fortsätta sippra in lite, lite. Slutligen blir det så mycket att någon säkerhetsmekanism tömmer tanken.

Citat:
På fredag ska jag träffa och festa med en kompis som är rörläggare och se vad han har att säga.
Nu borde det väl vara helt avgjort att hela stolen måste bytas ut i alla fall?
Det känns så, ja, och det är ofta mer jobb med att lappa&laga gammalt elände än att byta ut det mot nytt.

Citat:
Jag tänker ta upp det här med limning kontra skruvning också.
Det kan du ju göra, men om han föreslår något annat än alternativ (a) i listan längst upp här så gör du samhället en stor tjänst om du, lite försiktigt, uppmanar honom att kanske försöka se om det finns andra yrken som han kanske kan tycka är intressanta.

Citat:
Kan man få tidigare ägare till lägenheten att ta dessa kostnader?
Mycket tveksamt. Jag har varit med om ombyggen av kompletta badrum som varit förstklassiga fuskbyggen där tidigare ägare inte blivit ersättningsskyldig utan allt hamnat på den befintliga ägaren.
Dessutom, med tanke på hur gammal din toastol är, så rör det sig nog bara om reguljärt slitage och inte något byggfusk.
Citera
2014-10-09, 15:06
  #41
Medlem
zemeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Det kan du ju göra, men om han föreslår något annat än alternativ (a) i listan längst upp här så gör du samhället en stor tjänst om du, lite försiktigt, uppmanar honom att kanske försöka se om det finns andra yrken som han kanske kan tycka är intressanta.

Får jag fråga dig, var har du hört det här med att limning inte skulle vara en okej metod? Limmat fast dig själv någon gång eller? Så du har trauma för lim? Det är flera i den här tråden som har sagt att limma är okej, utom du. Du är säkert en med tummen mitt i handen som försöker leka proffs..
Citera
2014-10-09, 15:23
  #42
Medlem
Elfrides avatar
Oxalsyra är lättare att få tag på än saltsyra och bör göra jobbet.

Hemmaknep kan vara att göra en mix av klorin och ättika, men stor varning för att det då kan bildas klorgas. Men det är en effektiv mix.

Att använda dem var för sig går också men funkar inte lika bra.

Det mest skonsamma och ekonomiska är att hälla några kastruller kokande vatten i stolen så det helt byter ut det stående svala vattnet i stolen. Skrubba sen porslinet med en scotch brite som du styr med ett skaft eller en pinne. Var noga så du inte går igenom svampen och repar godset.
Citera
2014-10-09, 15:37
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Nu har vi tre alternativ:
Klorin
Saltsyra
Kalkosan

Vilket ger bäst effekt?
Skit samma
Det ser ut att vara rostutfällning i vattnet. Gnugga lite försiktigt med en VIT Scoth-brite samtidigt.
Citera
2014-10-09, 20:42
  #44
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemek
Får jag fråga dig, var har du hört det här med att limning inte skulle vara en okej metod? Limmat fast dig själv någon gång eller? Så du har trauma för lim? Det är flera i den här tråden som har sagt att limma är okej, utom du. Du är säkert en med tummen mitt i handen som försöker leka proffs..
Intressant ordval och formulering.. .

Hörnu min mycket unge och oerfarne vän:
När du vänder dig till någon för att ställa frågor, framför allt när du har en möjlighet att lära dig något, så har du mycket att vinna på att inte ha en snorkig attityd och ett ordval som blottar att du egentligen hyser stor ovilja till att lära dig något. Man kan komma ganska långt med att vara artig, alldeles speciellt gäller detta när man kontaktar någon för att ställa en fråga. Om man uttrycker sig som du gör så är nämligen sannolikheten väldigt stor att man blir ombedd att dra åt helvete och har då, i bästa fall, möjlighet att få hjälp om man återkommer både med en ursäkt för sitt tidigare så lågbegåvade klavertramp men även en formulering som visar på åtminstone spårbara nivåer av intelligens och reguljärt folkvett.
Om du gör det så finns det förstås en viss sannolikhet att du får svar på dina frågor.

Fram till dess kan du dra åt helvete.
Citera
2014-10-09, 20:47
  #45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Gummihandskar och pimpsten. Det är snällt mot emaljen och tar bort kalken.
Pimpsten, säljs väl som fotvårdsprodukt, skrapa bort gammal hud från fötterna?

Citat:
Ursprungligen postat av bonnlaeppen
Skit samma
Det ser ut att vara rostutfällning i vattnet. Gnugga lite försiktigt med en VIT Scoth-brite samtidigt.
Citronsyra kan hjälpa mot rost, ättika torde hjälpa också.

Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
...
Städa framför din egna dörr innan du gnäller på andra troll.
Citera
2014-10-09, 22:11
  #46
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Vi har mycket järn i vattnet och toan ser ut så där efter ett tag. Det som för oss fungerar bra är Biltemas fälgtvätt med oxalsyra. Häll i ett par dl i holken på kvällen det sista du gör så är det rent på morgonen.
Citera
2014-10-10, 06:38
  #47
Medlem
Kuittsas avatar
Töm toastolen på vatten, spraya sedan med Cif Bathroom mousse några gånger och låt ammoniaken i sprayn verka några timmar, skrubba sedan rent. Det borde fungera. Jag fick i alla fall bort kalkavlagringarna i min duschkabin med den metoden.
Angående limma eller inte limma. Absolut limma även om det redan finns färdiga hål i golvet. Täta de gamla hålen med silikon och limma sedan fast toastolen. Det är det enda rätta sättet idag.
Citera
2014-10-10, 16:56
  #48
Medlem
zemeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Intressant ordval och formulering.. .

....

Fram till dess kan du dra åt helvete.

Förlåt då om jag sårade dig, det var ju tråkigt. Ställer ändå frågan igen, vad har du emot lim? När allt yrkesfolk inom byggnads/vvs rekommenderar att använda lim för att fästa toalettstolen, är det inte en okej metod då eller vad?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback