2014-10-04, 01:50
Medlem
Fris avatar
Allting verkar vara levande eller skapat av liv. Havet, jorden, luften, snön. Även 9 av 10 mineraler har skapats av livet, framförallt av luftens syre som livet har skapat. Jag kan inte komma på nånting genuint icke-levande eller spår av liv som jag varit i kontakt med. Hjälp mig, finns det ens nånting icke-levande? En liten meteorit kanske.

Apollo-astronauterna fick månsand inuti sina rymddräkter och lungor, det kanske bara är de tolv personerna som haft fysisk kontakt med nånting som inte är levande eller producerat av liv.
Senast redigerad av Fri 2014-10-04 kl. 01:53.
Citera
2014-10-04, 01:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Allting verkar vara levande eller skapat av liv. Havet, jorden, luften, snön. Även 9 av 10 mineraler har skapats av livet, framförallt av luftens syre som livet har skapat. Jag kan inte komma på nånting genuint icke-levande eller spår av liv som jag varit i kontakt med. Hjälp mig, finns det ens nånting icke-levande? En liten meteorit kanske.

Apollo-astronauterna fick månsand inuti sina rymddräkter och lungor, det kanske bara är de tolv personerna som haft fysisk kontakt med nånting som inte är levande eller producerat av liv.
Det finns faktoskt ingen bra vetenskaplig definition av liv, hur skulle du med egna ord beskriva vad liv är?
Citera
2014-10-04, 02:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrHolst
Det finns faktoskt ingen bra vetenskaplig definition av liv, hur skulle du med egna ord beskriva vad liv är?

Liv är en egenskap som delas av organismer. Inom biologiken finns det inget entydligt, men man kan jämföra saker med drag som kategoriserar dem. Exempelvis fotplantning, nedvärvning och reagens på yttre stimuli. Men även ämnesomsättning.

http://www.ne.se/rep/vad-%C3%A4r-liv-de-sju-livspelarna
Den är ju ganska intressant i fråga.

Du menar alltså om vi varit i kontakt med något som inte stämmer in på punkterna ovan.
Citera
2014-10-04, 02:15
Medlem
Polyklorfenols avatar
Bra att tråden ligger under filosofi, för flummigare än så här blir det inte.

Naturligtvis fanns Jorden innan det fanns liv. Även vatten/hav.
Visst har organismer spelat stor roll för hur vår miljö ser ut. Läs biogeokemi, som jag har gjort.
Citera
2014-10-04, 02:21
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Bra att tråden ligger under filosofi, för flummigare än så här blir det inte.

Naturligtvis fanns Jorden innan det fanns liv. Även vatten/hav.
Visst har organismer spelat stor roll för hur vår miljö ser ut. Läs biogeokemi, som jag har gjort.
Var inte så säker på det! Vårt vatten är äldre än solsystemet och överallt där det finns flytande vatten finns det liv, så långt vi har tittat efter. Inklusive i det djupaste borrhålet och på utsidan av rymdstationen. Liv har funnits på Jorden så långt tillbaka man kan föreställa sig det vara möjligt att hitta spår av det, alltså sedan jordklotet svalnade och stelnade och dess kiselatmosfär föll tillbaka till marken. Men det tog förstås ett tag innan liv hade omvandlat hela jordskorpan och atmosfären så att det inte längre är möjligt för människor att komma i fysisk kontakt med nånting som inte är liv eller skapat av liv.
Senast redigerad av Fri 2014-10-04 kl. 02:24.
Citera
2014-10-04, 02:28
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Var inte så säker på det! Vårt vatten är äldre än solsystemet och överallt där det finns flytande vatten finns det liv, så långt vi har tittat efter. Inklusive i det djupaste borrhålet och på utsidan av rymdstationen. Liv har funnits på Jorden så långt tillbaka man kan föreställa sig det vara möjligt att hitta spår av det, alltså sedan jordklotet svalnade och stelnade och dess kiselatmosfär föll tillbaka till marken. Men det tog förstås ett tag innan liv hade omvandlat hela jordskorpan och atmosfären så att det inte längre är möjligt för människor att komma i fysisk kontakt med nånting som inte är liv eller skapat av liv.
Då är vi lite närmare varandra. Du menar att det är svårt att hitta något på Jorden som inte någon gång har berörts av eller påverkats av liv? I så fall kan jag hålla med. Just kärnan är tveksamt, med tanke på temperaturen. Och vatten fanns före Jorden, ja.

Livet hade ett finger med i spelet, men inte i alla geologiska skeden.
Citera
2014-10-04, 12:05
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Du menar att det är svårt att hitta något på Jorden som inte någon gång har berörts av eller påverkats av liv?
Förtydligande:
Något som inte hade kunnat finnas (tillgängligt för oss att ta på) om det inte hade funnits liv på Jorden.
Citat:
Livet hade ett finger med i spelet, men inte i alla geologiska skeden.
Geologiska skeden före livet har, vad jag förstår, sedan länge begravts längre ned i underjorden än vad den livsdominerade kolcykeln når när den spyr ut sin av livet färgade magma ur vulkanerna. Genom att bara analysera lavan från ett vulkanutbrott så tror jag nog att man kan konstatera att det finns liv på Jorden, för livet har förändrat lavans sammansättning när livet och mineralerna det skapat har cirkulerat genom manteln och tillbaka upp till ytan igen.

Döda Havet är kanske ett av de bättre exemplen på miljöer på jorden som inte uppenbart är ett bevis på liv. Men även i det finns vissa slumrande mikrober, och dessutom vågar jag gissa att det är livsdrivna geologiska och klimatprocesser som har skapat Döda Havet till att börja med.
Citera
2014-10-04, 12:28
Medlem
goran744s avatar
Nej aldrig eftersom att allt lever. Ända ner till proton och neutron
Finns det egentligen någon död materia?
Tankar till och med lever.
Citera
2014-10-04, 13:42
Medlem
BaalZeBubs avatar
Bra tanke TS. Men man kan väl gå lite längre, och säga att praktiskt taget allt vi stöter på är en del av energiomsättningen på jorden. Solljus in, värme ut. Denna process leder till ökad entropi i systemet i sin helhet, men till lägre entropi på jorden. Detta visar sig genom processer som skapar information: kontinenter som rör sig, geologi, väder, liv... sådant som kan analyseras som icke-jämviktstermodynamik, dissipativa strukturer, självorganiserande komplexa system m.fl beteckningar.
Citera
2014-10-04, 13:53
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Bra tanke TS. Men man kan väl gå lite längre, och säga att praktiskt taget allt vi stöter på är en del av energiomsättningen på jorden. Solljus in, värme ut. Denna process leder till ökad entropi i systemet i sin helhet, men till lägre entropi på jorden. Detta visar sig genom processer som skapar information: kontinenter som rör sig, geologi, väder, liv... sådant som kan analyseras som icke-jämviktstermodynamik, dissipativa strukturer, självorganiserande komplexa system m.fl beteckningar.
Och den processen har tagit över och dominerat allting så totalt att vi måste åka till Månen för att besöka dödens natur.
Citera
2014-10-04, 14:04
Bannlyst
Citat:

Det ar omojligt att nagot som existerar skulle kunna skapas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in