• 1
  • 2
2014-10-03, 00:36
Medlem
TheHmms avatar
Men det var ingen videobil, de anropade en riktig bil istället. Den stoppade mig och frågade om jag ville behålla körkortet. Det fick jag så länge jag körde bra resten av vägen.

På en skala på 1 till 10, hur tur hade jag?
Citera
2014-10-03, 00:39
Medlem
Danro80s avatar
Kan dom ens ge dig böter utan att ha mätt upp hastigheten?
Citera
2014-10-03, 00:42
Medlem
Polyklorfenols avatar
Du hade tur, men alla vi andra hade otur. Sådana som du ska bort från vägarna.
Citera
2014-10-03, 00:50
Medlem
Maymons avatar
Du hade tur som inte blev hastighetskontrollerad med något av deras verktyg och att ingen av snutarna orkade polisanmäla dig för vårdslöshet i trafik.
Men sådan tur har man oftare än man tror.

Edit: Du hade en stark 3a
Senast redigerad av Maymon 2014-10-03 kl. 01:19.
Citera
2014-10-03, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Kan dom ens ge dig böter utan att ha mätt upp hastigheten?

Svar ja. Man kan välja att skriva en anmälan om vårdslöshet i trafik vid tillfällen där det är helt uppenbart att någon kör långt över tillåten hastighetsgräns men man av olika anledningar inte hinner eller inte har möjlighet att göra en korrekt mätning av hastigheten (vilken även kan göras med polisbilens egna hastighetsmätare som grund). Bevisningen består i dessa fall av polismannens vittnesmål.
Citera
2014-10-03, 00:59
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Men det var ingen videobil, de anropade en riktig bil istället.
Hur vet du att det var så här det gick till?
Citera
2014-10-03, 01:04
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.Carrera
Svar ja. Man kan välja att skriva en anmälan om vårdslöshet i trafik vid tillfällen där det är helt uppenbart att någon kör långt över tillåten hastighetsgräns men man av olika anledningar inte hinner eller inte har möjlighet att göra en korrekt mätning av hastigheten (vilken även kan göras med polisbilens egna hastighetsmätare som grund). Bevisningen består i dessa fall av polismannens vittnesmål.
Hur vet man då vilket bötesbelopp man ska utfärda?

Polisen kanske har egna praxis efter sina vittnesmål.

1. Ganska snabbt (2000)
2. Jättesnabbt (4000)
3. Supersnabbt! (6000 plus indraget körkort)
Citera
2014-10-03, 01:16
Medlem
Maymons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.Carrera

Nej, det är ett helt annat brott som man kan få fängelse för, så därför måste det gå via domstol och inget du kan erkänna på plats med en underskrift och få sin böteslapp.
Man kan för övrigt alltid vägra att skriva på lappen polisen ger en på plats och överklaga, har man tur så är det ingen åklagare som hinner eller orkar ta i det.
Citera
2014-10-03, 01:19
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Hur vet du att det var så här det gick till?

Polisen sa "hade det varit en videobil hade du antagligen inte fått behålla det"

och såklart för att en polisbil med släckta lysen väntade på mig och startade direkt jag kört förbi.

Dom var trevliga, det var trotts allt på E4an.

Inga andra bilar i närheten.
Citera
2014-10-03, 01:22
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Du hade tur som inte blev hastighetskontrollerad med något av deras verktyg och att ingen av snutarna orkade polisanmäla dig för vårdslöshet i trafik.
Men sådan tur har man oftare än man tror.

Edit: Du hade en stark 3a

Stark trea? trodde att de faktiskt anmälde vårdslöshet oftare.
Citera
2014-10-03, 01:30
Medlem
Maymons avatar
Citat:
Stark trea? trodde att de faktiskt anmälde vårdslöshet oftare.

Det skall till en hel del och dom drunknar redan i papper som det är.
Av erfarenhet vet jag också att dom få gånger som dom anmäler lägger dom oftast ner den anmälan när beslutet kommer från transportstyrelsen som dom rapporterar till och är dom som bestämmer om man skall ha körkort eller inte.
Just när det gäller vårdslöshet i trafik tror jag poliserna måste sitta med och vittna på rättegången som blir och det är det få poliser som varken vill eller orkar.
Senast redigerad av Maymon 2014-10-03 kl. 01:38. Anledning: Glömde ett ord
Citera
2014-10-03, 01:36
Medlem
Citat:
Men det var ingen videobil, de anropade en riktig bil istället. Den stoppade mig och frågade om jag ville behålla körkortet. Det fick jag så länge jag körde bra resten av vägen.

På en skala på 1 till 10, hur tur hade jag?

Nolla, erkänna inget. Inga bevis!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in