• 2
  • 3
2014-10-03, 14:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Inte bara filosofin. Samma sak gäller väl nära nog alla vetenskaper.

Inte inom genusvetenskapen i alla fall. Sedan beror det väl på vilken slags fakta det gäller och om det är en ansats ex ante eller ex post.

Begreppen som används är väl annars: Vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och evidens.
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-10-03 kl. 14:13.
Citera
2014-10-03, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Inte inom genusvetenskapen i alla fall. Sedan beror det väl på vilken slags fakta det gäller och om det är en ansats ex ante eller ex post.
Hur används det där då?
Citera
2014-10-03, 14:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Hur används det där då?

Dogm = Fakta
Citera
2014-10-03, 15:21
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Bevis behöver inte alls betyda det. Bevis kan både finnas samtidigt som det finns andra, motstridiga bevis som talar emot teorin/hypotesen.
Exakt. Då använder man ordet "bevis" ungefär i samma betydelse som "indicium".

Om jag däremot säger Jag har hittat ett nytt bevis för Fermats stora sats så går det ju inte att tolka så. Då betyder "bevis" återigen "något som entydigt visar att satsen är sann".
Citera
2014-10-03, 15:45
Medlem
Ordet som söks är hypotes. Antingen är den otestad, eller så går den inte att testa.

Teorier bevisas inte, de falsifieras.
Citera
2014-10-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wedert
Just den sortens vetenskap kallas även för Psuedo-vetenskap, just för att det inte finns några bevis för det.

Japp!

Hur skulle vetenskap kunna förhålla sig till sådant som varken går att falsifiera eller verifiera? Inom vetenskapsteori kallas strävandet att åtskilja pseudovetenskap från vetenskap för demarkationsproblemet, vilket har bemötts på olika vis av personer som Popper, Kuhn, Quine, m.fl..

Läsning för den intresserade:
http://plato.stanford.edu/entries/pseudo-science/
http://en.wikipedia.org/wiki/Demarcation_problem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Falsifierbarhet
Citera
2014-10-03, 18:58
Medlem
MasterBaits avatar
Skulle kalla det för fantasier. Pseudo-vetenskap blir det inte förrän man har hävdat en metodik eller argumentation för sitt påstående, samt att det är flera personer som samlas och argumenterar för samma åsikter.
Citera
2014-10-05, 13:36
Moderator
Hamilkars avatar
Den här typen av diskussioner är filosofiska betydligt mer än de är språvetenskapliga eller språkliga.

Språk --> Filosofi
/Moderator
Citera
2014-10-05, 14:51
Medlem
Condottieris avatar
Metafysik. Metafysisk spekulation.
Citera
2014-10-05, 17:33
Medlem
Låt mig tillägga. Du har möjligen ordet "falsifierbar" i bakhuvudet.

Dvs, en hypotes är inte en hypotes förrän du har angett ett sätt att testa den, att falsifiera den.
Och hypotesen får leva vidare och preliminärt anses som korrekt "vetenskaplig sanning" så länge alla falsifieringsförsök fallerar.
Om någon av falsifieringarna slår in, kan man försöka rädda hypotesen med nån tillägsregel.
Fast det går inte hur länge som helst. Hypoteser som är ett lapptäcke av förstärkningar och undantag är inte roliga...

Har du inget sätt att falsifiera den, får du kalla den för nåt annat.

Din privata fundering, din vilda gissning, eller nåt annat av de ord som har förekommit tidigare i tråden.

Men vetenskaplig hypotes, eller vetenskaplig teori, är det inte. Även om du själv tycker det låter vettigt.

Karl Popper skrev mycket om sånt.
Citera
2014-10-05, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newform
Hej på er,

Jag vet inte riktigt var min fråga platsar någonstans. Hittade dessvärre inget som jag tyckte passade in bättre än denna avdelning.

Vad kallas en teori utan bevis för eller emot?

Exempel:

Person A: Jag tror att det finns osynliga djur.
Person B: Det finns ingen undersökning som visar på att det skulle finnas? Det finns dvs inga bevis
Person A: Men du har ju inga bevis som visar på att det INTE finns?

Jag skulle alltså vilja veta hur vetenskapen ser på en sådan här teori(om det ens är en teori). Kan översättas till teorier som gud, spöken, tankeläsning osv osv

Tack,
Newform
.
Citera
2014-10-13, 01:23
Medlem
Tack för alla intressanta svar! När jag hör folk som är tvärsäkra på att tex spöken finns, eller att telepati fungerar så behöver jag kunna sortera in deras X/påstående/hypotes m.m i rätt fack
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in