• 1
  • 2
2014-10-03, 00:03
Medlem
Hej på er,

Jag vet inte riktigt var min fråga platsar någonstans. Hittade dessvärre inget som jag tyckte passade in bättre än denna avdelning.

Vad kallas en teori utan bevis för eller emot?

Exempel:

Person A: Jag tror att det finns osynliga djur.
Person B: Det finns ingen undersökning som visar på att det skulle finnas? Det finns dvs inga bevis
Person A: Men du har ju inga bevis som visar på att det INTE finns?

Jag skulle alltså vilja veta hur vetenskapen ser på en sådan här teori(om det ens är en teori). Kan översättas till teorier som gud, spöken, tankeläsning osv osv

Tack,
Newform
Citera
2014-10-03, 00:09
Medlem
retrospectives avatar
Det blir väl inte en teori i vetenskaplig mening (vilket ju är en helt annan grej än vad begreppet i vardagligt sammanhang avser). Men du kan fortfarande kalla det för en teori, såvida du inte börjar påstå att det är vetenskap.
Citera
2014-10-03, 00:10
Medlem
Perticuss avatar
Hypotes?
Citera
2014-10-03, 00:14
Medlem
Just den sortens vetenskap kallas även för Psuedo-vetenskap, just för att det inte finns några bevis för det.

Men för att komma på en teori behöver man kunskaper om ämnet, och i detta fallet är det svårt. Skulle mer likna det vid en hypotes som föregående skrev.
Citera
Medlem
VonFanderblads avatar
Om det inte finns bevis för så är det snarare en gissning än en teori eller hypotes.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perticus
Hypotes?

Hypotes skulle jag också säga. Det är ordet man använder när man har en frågeställning man ska undersöka.
Citera
2014-10-03, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Om det inte finns bevis för så är det snarare en gissning än en teori eller hypotes.

Det där stämmer väll inte? En hypotes kan vara en gissning eller ett antagande som man sedan jobbar för att bevis/motbevisa.

EDIT: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hypotes
Citera
2014-10-03, 00:24
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vavsso
Det där stämmer väll inte? En hypotes kan vara en gissning eller ett antagande som man sedan jobbar för att bevis/motbevisa.

EDIT: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hypotes
Citat:
En hypotes är ett kvalificerat antagande om verkligheten.
En riktig hypotes härleds ur teori och ska alltså ha en teoretisk förankring. Alltså har jag rätt, en hypotes är mer än "jag tror att...", det är snarare "det ligger troligen till på det här viset, därför att...". Om sedan hypotesen är rätt eller inte är en annan femma.
Citera
2014-10-03, 00:25
Medlem
Polyklorfenols avatar
Hypotes. Sedan kan den förkastas om den är felaktig. Många bekräftade hypoteser runt om i världen av oberoende grupper kan så småningom göra att en teori kan formuleras. Gravitation, evolution.
Citera
2014-10-03, 01:12
Medlem
Min spontana känsla är att den som avlägger en hypotes besitter ett större mått av magkänsla, empiri och förmåga att utläsa indikatorer, medan den som ger en gissning mer spelar på lotto.
Måhända är det digniteten av ordet hypotes som ingjuter en högre auktoritet, men i enlighet med att 0xvärdet alltid =0, bör en teori utan bevis i någon riktning vara en gissning.
Citera
2014-10-03, 06:16
Medlem
Påstående eller utsaga.

Det förvirrar lite att TS använder ordet "tror" i exemplet.
Citera
2014-10-03, 07:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Påstående eller utsaga.

Det förvirrar lite att TS använder ordet "tror" i exemplet.

Fast det är väl exakt vad det är om man saknar bevis, nämligen en "tro".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in