2020-01-30, 20:45
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det var så länge sedan som jag läste Den Högsta Kasten men hela hennes dåtida författarskap handlade om kretsen som då och då umgicks kring Jean Claude. Alla visste att Jean Claude tillhandhöll nyttigheter mot tjänster. Men det var väl mot slutet som han blev fysiskt motbjudande att gå till sängs med.

"Jo, därom kan jag ge besked, Om herrn så vill, ty jag var med." (lite sporadiskt i utkanten)

Ja men inte var han med? Inte ens på ett hörn tror jag. Men det var längesen jag läste den också.
Vet att hon hängde med de där, att hon var ihop med Jan Kladd har hon gått ut med själv (som bevis för att han inte kan vara en våldtäktsman....).
Citera
2020-01-30, 20:46
Medlem
iters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iter
Kollade en gång, kanske 1-2 år sedan, vad Carina Rydberg skrev på sociala media. Då höll hon på med en hetskampanj mot Julian Assange, som hon gärna tyckte kunde få sitta inne på livstid, för det var visst hans fel att Trump blev president.

Så någon sorts "moral" har hon väl? Eller var det där (med Assange och Trump) kanske att betrakta som en jobbansökan hos Bonniers.

Kollade nu igen och ser att hon faktiskt har hetsat mot Assange hela våren och sommaren förra året:

https://twitter.com/arvid2

I april retweetade hon ett skämt om att Assange var så smutsig att de som arresterade honom hade hazard suit på, och måste desinficeras med högtrycksspruta.
Citera
2020-01-30, 20:48
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Kollade nu igen och ser att hon faktiskt har hetsat mot Assange hela våren och sommaren förra året:

I april retweetade hon ett skämt om att Assange var så smutsig att de som arresterade honom hade hazard suit på, och måste desinficeras med högtrycksspruta.

Ja, hon har hetsat mot honom flera år. Inte klokt.
Citera
2020-01-30, 20:53
Medlem
iters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Grejen är den att Carina Rydberg fick för sig att hon skulle bli nåt slags politisk engagerad skribent för några år sen. Tidigare var hon opolitisk och snarast antifeministisk. Hon började skriva om kvinnosynen på facebook och stalka Julian Assange. Alltihop var pinsamt och osammanhängande. Hon gjorde utspel om att den vita rasen måste utrotas och att hennes stalker hade stulit hennes manus.

Ok. Det hela låter faktiskt som en desperat jobbansökan. Jag tror inte ens Wolodarski bedömer att det där är något som går att satsa på, men vem vet.
Citera
2020-01-30, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Ja men inte var han med? Inte ens på ett hörn tror jag. Men det var längesen jag läste den också.
Vet att hon hängde med de där, att hon var ihop med Jan Kladd har hon gått ut med själv (som bevis för att han inte kan vara en våldtäktsman....).

Om Jean Claude är eller har varit en våldtäktsman kan jag inte bedöma. Vad jag vet är att alla i de kretsarna redan för 30 år sedan visste att Jean Claude kunde tillhandahålla nyttigheter i utbyte mot gentjänster. Det var en så kallade offentlig hemlighet. Man spekulerade kring och visste vilka som släppt till och självklart så påverkade det synen på kvinnorna.

Me Too - my ass. Alla visste.
Citera
2020-01-30, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Om Jean Claude är eller har varit en våldtäktsman kan jag inte bedöma. Vad jag vet är att alla i de kretsarna redan för 30 år sedan visste att Jean Claude kunde tillhandahålla nyttigheter i utbyte mot gentjänster. Det var en så kallade offentlig hemlighet. Man spekulerade kring och visste vilka som släppt till och självklart så påverkade det synen på kvinnorna.

Me Too - my ass. Alla visste.

Kanske alla gjorde men nu var frågan om han är med i hennes böcker, som du påstod.
Citera
2020-01-30, 22:52
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:

Hon skrev om någon av sina älskare att han luktade illa. Ernst Billgren?
Arnault tror jag inte hon har skrivit om, men han kanske nämns i förbigående i någon av hennes böcker? Det är de miljöerna hon beskriver.
Rydberg ska inte ses som en politisk eller feministisk författare. Cynisk och tragisk barhoppare, det har ju alltid varit hennes image. De gånger hon får för sig att skriva om politik blir det omdömeslöst, som när hon förföljde Assange år efter år med det ena förvirrade inlägget efter det andra.
Citera
2020-01-31, 01:01
Medlem
Kanske ot men en beat-författare jag gillar skarpt är Birgitta Stenberg.
Citera
2020-01-31, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Hon skrev om någon av sina älskare att han luktade illa. Ernst Billgren?
Arnault tror jag inte hon har skrivit om, men han kanske nämns i förbigående i någon av hennes böcker? Det är de miljöerna hon beskriver.
Rydberg ska inte ses som en politisk eller feministisk författare. Cynisk och tragisk barhoppare, det har ju alltid varit hennes image. De gånger hon får för sig att skriva om politik blir det omdömeslöst, som när hon förföljde Assange år efter år med det ena förvirrade inlägget efter det andra.

Varför lämnade hon ut en avdankad brännvinsadvokat men inte en maktfaktor som Arnault, gissa det du.
Citera
2020-01-31, 11:40
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Varför lämnade hon ut en avdankad brännvinsadvokat men inte en maktfaktor som Arnault, gissa det du.

Varför skulle hon ha gjort det? Då Den högsta kasten kom hade väl Arnault knappt hunnit bli särskilt ökänd, många har vittnat om att han var en dubbelnatur som kunde vara hur trevlig som helt mot vissa. Bland andra Birgitta Trotzig lär ha tyckt om honom. Varför skulle Den högsta kasten vara skriven i skenet av senare händelser och skandaler? Även det berömda uppropet kom väl senare.
Jag minns det som en riktigt, riktigt bra bok.
Rydbergs beteende på nätet under senare år kastar ingen skugga över det litterära verket. Inte heller diverse anekdoter om intriger hit och dit. Bara kul om hon gör comeback nu. Kanske det är ett tecken på att hon släpper något nytt snart?
Citera
2020-02-13, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelittlefriend
Hon bloggar på boktipset.se och har gjort så under några års tid, skrev mycket om assange ett tag nu verkar det vara film.

Hennes böcker sattes väl på den tiden i samband med sk "skräckel"?

Ett tag? Hon har i det närmaste ägnat sig åt nätstalking i flera år. Hennes blogg verkar vara bortplockad men i somras skrev hon t.ex så här på twitter:

Citat:
Once Julian Assange was asked: if you had known about D-day, would you have leaked it? His response was Yes. That should tell you all you need to know about this guy.

Hon skryter med att hon blockats av Wikileaks, som om det är världens ballaste grej.
Citera
2020-02-13, 11:11
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ett tag? Hon har i det närmaste ägnat sig åt nätstalking i flera år. Hennes blogg verkar vara bortplockad men i somras skrev hon t.ex så här på twitter:

Hon skryter med att hon blockats av Wikileaks, som om det är världens ballaste grej.

Det fortsätter hon med, ara att ta en titt på hennes facebooksida. Den är offentlig. Hon skriver att hon är glad att Boris vann, eftersom Corbyn tycker att Assange inte ska utvisas till USA. Hon är helt besatt av Assange. Hon är pinsam och henne vänner säger inte ifrån. De tycker väl synd om henne antar jag. Likadant när hon skröt vitt och brett med att hon satt dit en kvinna som "ljugit om" att hon blivit våldtagen av Arnault, folk bara jamsar med, ingen säger åt henne att skärpa sig. Sekterismen inom kulturvärlden alltså... De behandlar henne som om hon är det stora tragiska geniet. Men det är hon ju inte, riktigt så bra är inte hennes böcker. Hon har tumme med media. Fick SvT att pröjsa en resa till Italien och göra en doku om Den högsta kasten. Får stipendier från Akademien som om hon är en riktigt seriös författare. Blev Årets författare i år. Och kan bete sig hur som helst på nätet. Tror det är så här: Carina Rydberg angriper Assange år efter år för att få bort fokus från Jean-Claude Arnault. Fast nä, hon började jaga Assange före avslöjandet om Arnault.
Okay vi väntar väl på nästa bok. Det var väl 15 år sen den sista kom. Hon kan säkert få ihop en ny ryslig historia om hon sliter sig från internet.
Senast redigerad av sillynamnam 2020-02-13 kl. 11:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in