2014-10-02, 21:15
Medlem
Jag har antecknat i min ena hårddisk som är systemdisken C: att det är en SATA6 och min gamla disk D: är SATA3. Jag kanske har fel på begreppen, men antar att systemdisken är just en systemdisk för att den är nyare och snabbare. Vad jag undrar är om det spelar roll var på moderkortet jag kopplat systemdisken SATA6? Är moderkortet anslutningar utformade så här:

Anslutning 1: SATA6
Anslutning 2: SATA6
Anslutning 3: SATA3
Anslutning 4: SATA3
Citera
2014-10-02, 21:18
Medlem
Filantropis avatar
...
Det är bara vilken port på moderkortet du har använt till den enheten. Det finns bara SATA 3.
Citera
2014-10-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jag har antecknat i min ena hårddisk som är systemdisken C: att det är en SATA6 och min gamla disk D: är SATA3. Jag kanske har fel på begreppen, men antar att systemdisken är just en systemdisk för att den är nyare och snabbare. Vad jag undrar är om det spelar roll var på moderkortet jag kopplat systemdisken SATA6? Är moderkortet anslutningar utformade så här:

Anslutning 1: SATA6
Anslutning 2: SATA6
Anslutning 3: SATA3
Anslutning 4: SATA3

För det första, menar du att SATA 6 är SATA tredje generationen? Alltså en teoretisk överföring på 6.0 Gbit/s?
För många modekort nu för tiden kör SATA II fast med 2-4 portar som också har SATA III från ett annat kretskort.
Citera
2014-10-02, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantropi
...
Det är bara vilken port på moderkortet du har använt till den enheten. Det finns bara SATA 3.
Kan lika gärna vara namnet på den port som din hårdisk är ansluten till.
Citera
2014-10-02, 22:15
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
...

Nej. Det finns definitivt 6Gbps SATA.
Citera
2014-10-03, 00:03
Medlem
musttomtes avatar
Sata 6 används som standard i servers. Dom klarar mer stryk samt en ökning av trafikflöde.

Furthermore, two 2 TB SATA 6 Gb/s Enterprise HDDs are used. Both hard drives are specially designed for sustained rapid growth in data volume. They also guarantee high reliability during continuous operation.
Citera
2014-10-03, 00:16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Sata 6 används som standard i servers. Dom klarar mer stryk samt en ökning av trafikflöde.

Furthermore, two 2 TB SATA 6 Gb/s Enterprise HDDs are used. Both hard drives are specially designed for sustained rapid growth in data volume. They also guarantee high reliability during continuous operation.

Eh?

SATA 6Gbps ärju standard även påöste billigaste moderkort idag. De klarar dock inte "mer stryk" det är ingen skillnad på 3Gbps och 6Gbps förutom just hastigheten.
Citera
2014-10-03, 01:31
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Eh?

SATA 6Gbps ärju standard även påöste billigaste moderkort idag. De klarar dock inte "mer stryk" det är ingen skillnad på 3Gbps och 6Gbps förutom just hastigheten.

Har flera servers och det har bara varit ett meltdown på 3 år med speglade diskar.

Intel® Xeon® E5-1650 v2
Hexacore Ivy Bridge-E
incl. Hyper-Threading Technology

RAM 128 GB ECC RAM
Hard Drive 2 x 2 TB SATA 6 Gb/s 7200 rpm
HDD (Software-RAID 1)
Class Enterprise
Connection 1 Gbit/s-Port
Guaranteed Bandwidth 200 Mbit/s
Backup Space 100 GB
Inclusive Traffic 30 TB*
Citera
2014-10-03, 07:30
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Har flera servers och det har bara varit ett meltdown på 3 år med speglade diskar.

Intel® Xeon® E5-1650 v2
Hexacore Ivy Bridge-E
incl. Hyper-Threading Technology

RAM 128 GB ECC RAM
Hard Drive 2 x 2 TB SATA 6 Gb/s 7200 rpm
HDD (Software-RAID 1)
Class Enterprise
Connection 1 Gbit/s-Port
Guaranteed Bandwidth 200 Mbit/s
Backup Space 100 GB
Inclusive Traffic 30 TB*

Ja? Vad har det med saken att göra? (Förövrigt är ett driftstopp i produktion på grund av hårdvarufel på tre år för mycket om du frågar mig.... Men om det är en slaskhemmaserver, så visst. sen begriper jag inte varför man väljer mjukvaruspeglade diskar när man har så pass med RAM. Vad kan du få ut? 700 IOPS? )
Senast redigerad av EckiEcki 2014-10-03 kl. 07:38.
Citera
2014-10-03, 15:48
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
Nej. Det finns definitivt 6Gbps SATA.
Ja? SATA 3 ger en hastighet på max 6Gbit/s... Vad fan håller du på med?
Citera
2014-10-03, 17:16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ja? SATA 3 ger en hastighet på max 6Gbit/s... Vad fan håller du på med?

Jag undrar det samma, om du vill tala om revisionen så bör du säga SATA 3.0, och inte SATA 3

Skriver man SATA 3 talar man som regel om SATA 3Gbps.
Citera
2014-10-03, 23:59
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
Jag undrar det samma, om du vill tala om revisionen så bör du säga SATA 3.0, och inte SATA 3

Skriver man SATA 3 talar man som regel om SATA 3Gbps.
Nej, inse att du har fel bara. "Man" indikerar i detta fall dig, inte allmänheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in