2014-10-02, 18:51
Hej,

Jag har genom åren rest runt en hel del, levt lite av det goda livet utan att ha sparat något alls i princip. På senare tid har jag börjat tänka i banorna att jag kanske ska börja försöka investera i fonder eller aktier och upprätta ett sparkapital som kan växa med tiden. Jag vill gärna ha en aktivare del i det hela och försöka maximera min avkastning, därav orsaken till att jag gärna vill investera i aktier eller fonder.

Var ska jag börja? Har sedan tidigare ett konto hos NordNet, men hur mycket kapital ska jag försöka införskaffa innan jag väl börjar investera? Den enda "inkomst" jag har för närvarande är mitt studiemedel, där jag tar ut fulla beloppet. Är det rimligt att ens tänka i dessa banor när jag inte har någon större inkomst?

Tips mottages väldigt gärna!

Tack på förhand för svar.
Citera
2014-10-03, 16:53
Medlem
Lägg upp ett månadssparande där du avsätter 1000 kronor av CSN direkt när det kommer in. Om du aldrig "ser" pengarna så kommer du inte sakna dem.

För dessa 1000 kronor köper du sedan 2-3 fonder varje månad. 1000 kronor i månaden ger dig nästan 40 000 på tre år (kandidatexamen). Det är en bra summa att ha i reserv när du är klar med studierna.
Citera
2014-10-03, 20:22
Låter som en bra plan. Jag kan nog avvara lite mer än 1000 kronor också varje månad, så det borde gå galant. Vad är en bra resurs för att se vad vilka fonder jag ska lägga pengarna i?
Citera
2014-10-03, 21:21
Medlem
Lägg 50% i avanza Zero och 50% i
SEB global index etisk alternativt danske invest global index.

Tänker du köra Nordnet där du redan har konto så kör deras superfonder utan avgift i Sverige och en globalfond.

Själv är jag 22, jobbar och sparar ~16k i månaden på detta sätt samt några andra fonder, men har du bara 1-2k att spara i månaden skulle jag köra all in på indexfonder.

Finns massa trådar om fondsparande.
Citera
2014-10-03, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Median
Låter som en bra plan. Jag kan nog avvara lite mer än 1000 kronor också varje månad, så det borde gå galant. Vad är en bra resurs för att se vad vilka fonder jag ska lägga pengarna i?

Först måste du bestämma dig vilken risk du är beredd att ta. Det bör du bestämma utifrån när du behöver pengarna (ska du köpa bostad direkt efter examen, eller spara ytterligare 15 år?). Ju längre tid du sparar på, desto högre risk, ju kortare tid, desto lägre risk. På 3 års sikt skulle jag rekommendera räntefonder och på längre sikt aktiefonder.

Räntefond: Carnegie Corporate Bond A

Aktiefonder: Tänk indexfonder med låga avgifter - Avanza Zero, SPP Aktiefond USA och någon billig Asienfond. Tänk brett geografiskt och så låg avgift som möjligt.

Glöm inte bort att lägga upp sparandet i ett ISK så får du lite bättre skatt jämfört med vanligt konto.
Citera
2014-10-06, 17:51
Medlem
Copterss avatar
Starta en ISK, sätt av ett månadssparande, investera i en passivt förvaltad indexfond utan avgifter som finns både hos Avanza och Nordnet, hoppas på att pengarna växer. Så enkelt är det.
Om du vill börja spara i aktier så borde du avväga hur aktiv du kommer vara, för när man sparar med 1000 kronor i månaden så kommer courtaget att äta upp en del av din investering. Avanzas Bas-konto har 39 kronor i courtage och deras mini-konto har 7 kronor. Nackdelen med det senare är att du får enkom en vanlig aktiedepå vilket innebär 30% skatt på vinsten. Har ingen erfarenhet av Nordnets konton.

Det är aldrig för sent för att börja spara, oavsett vilken summa man har. Det är ju liksom inte relevant om någon kan spara 10000 kronor i månaden när en själv "bara" kan spara 500 kronor i månaden. Den som spar han har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in