Citat:
Ursprungligen postat av
Ralphie-Cifaretto
Tack för ett utförligt svar! Har du några tips på hur man går tillväga när barnet inte har utvecklat något tal alls? Personen i fråga är då väldigt ung och har inte fått en diagnos utan är under utredning, men det är väldigt troligt att barnet har någon av de två diagnoser jag nämnde.
Tack på förhand!

Passepartout säger vettiga saker, kör på sånt. Men tänk även på att personer med autismspektrumproblemaktik oavsett ålder sällan känner samma saker som vi andra kring socialt samspel. De har inte samma behov och känner inte samma krav kring detta. Så det kan hända att det bästa för dig är att bara sitta brevid och titta på. Om du bara är avslappnad och inte börjar känna "men fan nu måste jag ju SÄGA nåt, nu måste vi börja GÖRA nåt" så borde det gå bra. Om du inte vet vad du ska göra, låt barnet ta initiativet. Tar inte barnet initiativet så ta det lugnt och bara finns där. De flesta som misslyckas i kontakten är de som är för på, för nällade. De överbelastar barnen som kan få panik.
Men ett ungt barn utan tal...Vill du verkligen anstränga dig så ta med ett par prylar du kan visa. Tåliga saker som kan slängas, bändas och tuggas skulle jag rekommendera då jag inte känner barnet. Gärna nåt som blänker, har rörliga delar eller på annat sätt går att fibbla med. Nåt du bara kan ge fram till barnet och kanske lugnt och stilla säga några saker om medan barnet utforskar det. Kanske nåt där du kan visa nån finess på, visa hur barnet kan göra. En på/avknapp för ljud eller ljus el dyl. Men bli inte förvånad om barnet inte är särskilt intresserad. Så är det bara.
Men ta det bara lugnt och inse att även om du inte tycker att du får kontakt alls så kan det vara ett jättebra tecken. Det viktigaste är att inte stressa barnet.