2014-10-02, 09:32
Medlem
Hej

ska köpa en telefon på blocket.

Killen som har köpt den, tecknade en abonnemang hos tele2.

men telefonen är ej operatörslåst.
Jag undrar om han inte betalar sin telefonräkning efter han har sålt telefonen till mig.
Kommer telefon att spärras eller är det endast kortet som spärras?

tack
Citera
2014-10-02, 09:36
Medlem
GulligaGullans avatar
Tror bara kortet spärras, men ring deras kundtjänst och fråga.
Kolla också att telefonen verkligen inte är låst om du inte har samma operatör..
Citera
2014-10-02, 10:48
Medlem
Ja idag spärrar dem telefonerna, om dem är köpta på abonnemangs avbetalning.
Den låses även om hen anmäler den stulen till sitt försäkringsbolag.
Senast redigerad av Hakanb 2014-10-02 kl. 10:51.
Citera
2014-10-02, 10:48
Medlem
Det är bara simkortet som spärras
Citera
2014-10-02, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misslittleSunshine
Det är bara simkortet som spärras

Nej
Citera
2014-10-02, 11:03
Medlem
Köpte en telefon via blocket, första & sista gången!
Fick med kvitto från operatören 3 på ett 24-månaders abonnemang, säljaren ville ha loss pengar.
Det var öppnat dagen före, och visst tyckte jag att det var lite mysko att binda sig i 2 år med en månadskostnad på 299:- för att sälja mobben för 4600:-

Nu - ca 6 veckor senare har 3 spärrat mobben. De har ju inte fått in nåra stålars!
De har blivit blåsta av någon som inte betalar för sig (de påstår att det är fråga om urkundsförfalskning) och jag i min tur har ju blivit blåst i och med att jag har en värdelös (?) telefon!

3 tycker att jag ska lägga den i nån byrålåda och acceptera, glömma och gå vidare. Polisen tycker att jag ska anmäla. Till saken hör att mobben INTE är anmäld stulen hos polisen, och innan den spärrades var jag i kontakt med 3 ang småfrågor och där var det inte heller några varningar..
Citera
2014-10-02, 11:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Se det som en dyr läxa...

Säljaren har inte rätt att överlåta telefonen utan att lösa telefonen från operatören först.
Citera
2014-10-02, 11:32
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakanb
Köpte en telefon via blocket, första & sista gången!
Fick med kvitto från operatören 3 på ett 24-månaders abonnemang, säljaren ville ha loss pengar.
Det var öppnat dagen före, och visst tyckte jag att det var lite mysko att binda sig i 2 år med en månadskostnad på 299:- för att sälja mobben för 4600:-

Nu - ca 6 veckor senare har 3 spärrat mobben. De har ju inte fått in nåra stålars!
De har blivit blåsta av någon som inte betalar för sig (de påstår att det är fråga om urkundsförfalskning) och jag i min tur har ju blivit blåst i och med att jag har en värdelös (?) telefon!

3 tycker att jag ska lägga den i nån byrålåda och acceptera, glömma och gå vidare. Polisen tycker att jag ska anmäla. Till saken hör att mobben INTE är anmäld stulen hos polisen, och innan den spärrades var jag i kontakt med 3 ang småfrågor och där var det inte heller några varningar..

Har du tagit kontakt med säljaren igen efteråt? Bara nyfiken på att veta vad han sa i såna fall.

Såvida inte telefonen man köper är en superdyr en, så bör man undvika att köpa begagnat, det kan vara värt att lägga ett par hundra kronor extra för att få en helt ny så att man vet att den fungerar felfritt osv.
Citera
2014-10-02, 11:48
Medlem
Har försökt nå han....Har gjort en anmälan ang. bedrägeri, men om man inte är polis själv, så vet vi ju alla vilken prioritering den anmälan får.
Citera
2014-10-02, 11:50
Medlem
Det är simkort som spärras.
Citera
2014-10-02, 12:01
Medlem
krokons avatar
Mobilen spärras just för att i abonnemanget ingår avbetalning på telefonen. Så betalar han inte sina telefonräkningar betalar han ju inte sina avbetalningar på telefonen heller.
Så både simkort och mobil spärras.
Citera
2014-10-02, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamma24h
Det är simkort som spärras.

Konstigt att Du kan skriva, när Du uppenbarligen inte har lärt dig att läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in