Citat:
Ursprungligen postat av
Panzeradler
Hej,
en tanke som slog mig var hur det r tnkt att man skall nyttja sin/sina akademiska titlar. P mitt CV s r det givet att dessa finns med men det r nog endast dr.
Det r nmligen som s att i jag p sistone har reflekterat ver att i samband med att jag skickar mejl till ngon sllan ser akademiska titlar angivna. Det som dock brukar framg r benmningen p befattningen (tex. ekonom, senior advisor, area manager, paymaster, Business Consultant, Creative consultant osv.). Sjlv har jag inte heller angivit min titel utan endast namnet p min tjnst.
andra sidan nr jag skickar mejl till personer som inte r svensktalande anvnder jag mig dock av min akademiska titel utver min befattning.
Jag har reflekterat ver detta fenomen och konstaterat att nr jag har med folk frn de nordiska lnderna att gra s skriver man sllan eller aldrig ut sin akademiska titel om man inte rkar vara fil.lic, fil. dr., eller professor. Ngon enstaka gng har jag sttt p att man skrivit att man r legitimerad (socionom eller psykolog).
Jag har frskt f klarhet i hur det ser ut p min arbetsplats men det finns ingen tydlig policy som talar om hur det skall vara. Det r dock kutym att vi anvnder akademisk titel nr vi skickar mejl till andra n svensksprkiga (ls Norden).
Givet r att det finns en annan kultur utanfr nordens grnser i och med Du-reformen men andra sidan s innehller signaturen i mnga mejl vldigt ofta "imponerande" engelska titlar. Varfr har man d inte med sin eventuella akademiska titel?
Hur gr ni mina goda Flashbackare?
Jag anvnder aldrig ngon akademisk titel eller namnet p min examen i mail. Ingen annan i min bransch (Pharma) som jag har kontakt med gr det heller frutom ngra doktorer. De r oftast anstllda som just doktorer d. Det gller bde EU och USA. Asiater kan ha konstiga saker i sina signaturer dremot. Jag frutstter att folk har kompetens att fylla den funktion de r anstllda fr.
I Sverige skulle de bli vldigt tramsigt med titlar i signaturer eftersom utbildning har tappat vrdet fullstndigt hr. Jag har dubbla examen och antar att mina barn kommer att ha tre eller fyra om det fortstter s hr. De kommer dock inte att kunna speciellt mycket. Kan tnka mig att folk som nyss tagit examen r njda med sin titel. Den r helt vrdels om den inte fljs av en yrkestitel vilket r det viktiga. 3-5 rs studier och 35+ r av erfarenhet.