Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-08-04, 14:00
Medlem
Uppdaterade till Win10, nu kraschar windows. Hur gå tillbaka?

Försöker hjälpa en bekant med sin dator, men nu sitter jag fast och vet inte hur jag ska lösa detta på ett bra vis. Som rubriken lyder uppdaterade han sin laptop till Windows 10 från 8.1. Datorn börjar boota windows men kommer inte längre än att ett problem uppstår och information om kraschen samlas. Sedan startas Windows 10 recovery. Vi har försökt att reparera windows, men detta löser inget utan problemet kvarstår.

Alternativet att återgå till föregående version av windows fungerar inte heller och vi blir uppmanade att istället reparera nuvarande version.

Då denna dator har en partition dedikerad för återställning tänkte jag att "vafan, det är väl bara att köra en återställning så borde vi hamna på windows 8 igen" men tji fick jag. Även denna återställning verkar ha uppdaterats och Windows 10 recovery startas när jag försöker återställa genom partitionen

Han har ingen skiva eller cd-nyckel till Windows 8. Vad är våra alternativ? Pirata en windows 8, blåsa ren hårddisken och googla efter drivrutinerna?
Citera
2015-08-04, 14:07
Medlem
zaimans avatar
Det är därför man aldrig ska uppdatera direkt när det kommer nya operativsystem. Samma med Apples produkter
Citera
2015-08-04, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Det är därför man aldrig ska uppdatera direkt när det kommer nya operativsystem. Samma med Apples produkter
Karln är närmare 60 bast och visste inte vad det innebar.
Citera
2015-08-04, 14:57
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFrank
Jag har sökt i tråden utan resultat.

När jag trycker på ikonen Foton på startmenyn så öppnas fönstret men kraschar direkt utan att visa något mer än en svart ruta med två menyval ''samling / album'' till vänster.

Efter att jag uppdaterade till W10 så hittar jag ingen fungerade AdBlocker eller liknande modul för Fierfox. Plus att jag får en massa länkar och skit i texterna som inte ska vara där samt popup-spamm. Hur resnar jag bort det?

Jag återkommer nog mer fler frågor sen

Tack för all hjälp!

/ Johanna
Jag kör Chrome där funkar Adblock Plus som tidigare så jag kan inte se varför FF inte skulle få det att funka.
Citera
2015-08-04, 15:08
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huffpuffen
Okej, detta kanske är en jättedum fråga men jag har inte sett något om detta varken i denna tråd eller på andra sidor.

Jag reserverade Windows 10 i mitten av förra veckan och har fortfarande inte fått något besked om att det ska vara klart för hämtning. Hur lång tid ska det förväntas ta? Något som gått snett?
Har du en katalog som heter $Windows.~BT i rot, så kör kommandotolken som admin och skriv in:

wuauclt.exe /updatenow

Funkade inte första gången för mig,
men jag fick alternativet att försöka igen och då startade den.

Honor to Sweclockers.com
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380006-windows-10-uppgradering-felkod-80240020
Citera
2015-08-04, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalic
Då denna dator har en partition dedikerad för återställning tänkte jag att "vafan, det är väl bara att köra en återställning så borde vi hamna på windows 8 igen" men tji fick jag.
Gjorde du det genom Windows eller bios?
Vad är det för märkes dator?
Citera
2015-08-04, 15:30
Medlem
Jag har några frågor om windows 10.

Jag funderar att gå via ebay och köpa loss en billig 8.1 nyckel och sedan uppdatera till windows 10. Varför går en nyckel loss på 200kr? Kan man lita på att det är äkta?

Sen är ju uppgraderingen gratis en begränsad tid framöver. Får man automatiskt en ny nyckel i och med uppgraderingen så att man kan använda den vid framtida eventuella ominstallationer?

Funkar windows 10 till ett mindre (4st enheter) företagsnätverk? Dela ut mappar/skrivaren, köra program från den..inget avancerat.
Citera
2015-08-04, 16:07
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Jag har några frågor om windows 10.

Jag funderar att gå via ebay och köpa loss en billig 8.1 nyckel och sedan uppdatera till windows 10. Varför går en nyckel loss på 200kr? Kan man lita på att det är äkta?

Sen är ju uppgraderingen gratis en begränsad tid framöver. Får man automatiskt en ny nyckel i och med uppgraderingen så att man kan använda den vid framtida eventuella ominstallationer?

Funkar windows 10 till ett mindre (4st enheter) företagsnätverk? Dela ut mappar/skrivaren, köra program från den..inget avancerat.

Denna länk är nyttig då dina är frekventa på forumet samt på länken -> http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-faq?ocid=win10_auxapp_AnswerDesk_win10faq#ui-id-31

Angående produktnyckel som man köper på eBay är 50/50. Har man lite otur så kan den vara svartlistad.
Citera
2015-08-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Gjorde du det genom Windows eller bios?
Vad är det för märkes dator?
En toshiba satellite. Satte den i recovery genom att hålla in 0:an i bios, då kommer endast Windows 10 recovery.
Citera
2015-08-04, 16:33
Medlem
Kluffs avatar
Jag skaffade W10 till min laptop (uppdaterade från W8.1) utan några större problem. Det var bara att uppdatera några drivrutiner, sen flöt det på perfekt!

Dock ska jag köpa en stationär dator när augustilönen kommer. Det känns lite drygt att behöva betala för ett OS och sedan uppdatera till W10.

Går det att ladda ner W10 till ett USB eller bränna på en DVD-skiva via laptopen (med Windows-verktyget någon nämnde tidigare) och sedan installera direkt i den nya datorn? Eller måste det vara ett aktivt OS på datorn W10 installeras på?
Citera
2015-08-04, 17:24
Medlem
crillecrilles avatar
Varför har de gjort det så jävla krångligt för? Om jag startar från USB så kan jag skippa att skriva in nyckeln. Men då går det inte att uppgradera, bara installera rent. Om jag startar installationsprogrammet inne i W7 så kan jag inte skippa nyckeln och min W8-nyckel fungerar ju inte. Jag antar att detta betyder att jag måste installera W8 igen. Så sjukt onödigt.
Senast redigerad av crillecrille 2015-08-04 kl. 17:47.
Citera
2015-08-04, 17:40
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFrank
Jag har sökt i tråden utan resultat.

När jag trycker på ikonen Foton på startmenyn så öppnas fönstret men kraschar direkt utan att visa något mer än en svart ruta med två menyval ''samling / album'' till vänster.

Efter att jag uppdaterade till W10 så hittar jag ingen fungerade AdBlocker eller liknande modul för Fierfox. Plus att jag får en massa länkar och skit i texterna som inte ska vara där samt popup-spamm. Hur resnar jag bort det?

Jag återkommer nog mer fler frågor sen

Tack för all hjälp!

/ Johanna
Du har skit i datorn, malware, smuts osv. Byt till denna tråd, gå till slutet och läs bakåt i den.
(FB) Den STORA brandvägg/antivirus/antispyware tråden // Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in