Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-08-04, 07:58
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du behöver ingen nyckel. Du bara väljer "Hoppa över" när du kommer dit. Nyckeln finns ju redan för Win7.

Edit.
Nyckeln på skylten är inte den nyckel som Dell använder när de förinstallerar Windows. De installerar med sin OEM-nyckel. Nyckeln på skylten är Microsofts nyckel som du kan använda vid ren installation av Windows efter t.ex en hårdvaruuppgradering. Du aktiverar den sedan efter 30 dagar via en telefonsvarare hos MS.
Så är det i alla fall på mina HP/Compaq datorer.

Intressant, hur ska jag då göra för att uppgradera? Jag började med att göra en clean install på en ny SSD. Där gick det att gå förbi aktiveringen vid installationen. Den går dock inte att aktivera i efterhand eftersom jag inte började med att uppgradera min Win 7. Jag kopplade då in den gamla disken med win 7 och försökte uppgradera, efter en liten stund kom den här bilden upp:

http://forumbilder.se/EC6UL/2015-08-04

Den kommer jag inte förbi utan att skriva in en giltig nyckel, eller hur?
Citera
2015-08-04, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Installera Driver Booster så letar den upp drivrutiner åt dig.
Realtec HD Audio fick jag i alla fall uppdatera.

Tackar blev en klar förbättring
Citera
2015-08-04, 09:36
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Intressant, hur ska jag då göra för att uppgradera? Jag började med att göra en clean install på en ny SSD. Där gick det att gå förbi aktiveringen vid installationen. Den går dock inte att aktivera i efterhand eftersom jag inte började med att uppgradera min Win 7. Jag kopplade då in den gamla disken med win 7 och försökte uppgradera, efter en liten stund kom den här bilden upp:

http://forumbilder.se/EC6UL/2015-08-04

Den kommer jag inte förbi utan att skriva in en giltig nyckel, eller hur?

Hade laddat hem fel version av win 10...
Citera
2015-08-04, 09:43
Medlem
boonyisas avatar
Är dags att uppgradera till win 10 behöver jag kopiera alla mina kort filmer dokument mm
eller kommer det ligga kvar har win 7 basic.
Tack på förhand.
Citera
2015-08-04, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boonyisa
Är dags att uppgradera till win 10 behöver jag kopiera alla mina kort filmer dokument mm
Tack på förhand.

Allt finns kvar, du behöver inte göra någonting.
Citera
2015-08-04, 11:02
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boonyisa
Tack på förhand.

Men att utföra en backup oavsett är väl aldrig fel?
Citera
2015-08-04, 11:10
Medlem
Vodos avatar
Fick nya w10 men det blev lite problem. Windovs defender går inte att starta, det är inaktiverat står det. Hittar ingenstans där man kan
Min blåtand går inte igång. "Blåtand är inte klar" får jag bara som svar när jag försöker koppla in min sony högtalare. Men när blir den klar då? Jag får köra den via kabel i aux:en så länge.
Citera
2015-08-04, 11:38
Medlem
crillecrilles avatar
Sitter med en piratkopia av Windows 7 Ultimate eftersom jag inte klarade av Windows 8/8.1 Home när jag köpte ny laptop. Det finns alltså en licensnyckel inbäddad i UEFi på datorn som är giltig att använda till att uppgradera till 10.

Vilken väg är enklast att gå för att installera 10? Köra vanlig uppgradering och sen installera rent? Jag har inget emot att formatera men i så fall måste jag vara hundra på att det faller väl ut eftersom jag inte har tillgång till en sekundär dator just nu.

Datorn är en Acer E1-572.
Citera
2015-08-04, 11:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Köra vanlig uppgradering och sen installera rent?

Det är detta som man rekommenderar.
Citera
2015-08-04, 11:58
Medlem
Hur fan stänger man av "högkontrast" i Windows 10? Blir galen. Hemsidor och dylikt blir hel knasiga, går knappt att läsa.

EDIT: Hittade. Hur kan den där skiten vara standard när det är så dåligt optimerat? För er som inte heller hittar så byter man tema till "inget" under högkontrast-inställningarna
Senast redigerad av sexlaxarienlaksaks 2015-08-04 kl. 12:01.
Citera
2015-08-04, 12:00
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det är detta som man rekommenderar.
Tack. Då ska man bara ladda ner iso:n, drivisar och lite installers.
Citera
2015-08-04, 13:44
Medlem
MrFranks avatar
Jag har sökt i tråden utan resultat.

När jag trycker på ikonen Foton på startmenyn så öppnas fönstret men kraschar direkt utan att visa något mer än en svart ruta med två menyval ''samling / album'' till vänster.

Efter att jag uppdaterade till W10 så hittar jag ingen fungerade AdBlocker eller liknande modul för Fierfox. Plus att jag får en massa länkar och skit i texterna som inte ska vara där samt popup-spamm. Hur resnar jag bort det?

Jag återkommer nog mer fler frågor sen

Tack för all hjälp!

/ Johanna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in