Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-05, 10:28
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Sök på nätet för denna "vissa" dator.

Menar du att istället för att gå i felsäkert läge så startar datorn upp i vanligt - igen?
Prova att ange - Gör alla startinställningar permanenta, också.

Kör en sfc /scannow.

Vad är det du vill göra?

Tjena :-) Egentligen ville jag undersöka datorns hårdvara med W10 egna diagnosverktyg vid uppstart så den arbetar smärtfritt och går igenom datorns fysiska prestation. Men som jag förstår är W10 egna program ganska så kassa att analysera tekniska el drifts programfel på hdd, minnen, grafikkort etc som kräver att man köper att bra program eller lånar ett gratis till en viss tid

Ja slutligen hände nåt jag aldrig vart med om när man startar ifrån systemkonfig. - diagnostikuppstart och - starta om,, när jag ville göra en startup- reparation eller felsökning.

Jag hamnade i ett läge då det var omöjligt att logga in pga att det inte fanns en pinkod med win inloggningen och man skulle tanka ner ett pinkodsprogram på appstore enligt noteringen

Den enda lösningen jag fann var att trycka shift eller hålla in shift före en omstart i högra nedre hörnet och sen helt enkelt helt ominstallera windows men behålla sina filer

Skumt..
Citera
2024-06-05, 12:19
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Tjena :-) Egentligen ville jag undersöka datorns hårdvara med W10 egna diagnosverktyg vid uppstart så den arbetar smärtfritt och går igenom datorns fysiska prestation. Men som jag förstår är W10 egna program ganska så kassa att analysera tekniska el drifts programfel på hdd, minnen, grafikkort etc som kräver att man köper att bra program eller lånar ett gratis till en viss tid

Ja slutligen hände nåt jag aldrig vart med om när man startar ifrån systemkonfig. - diagnostikuppstart och - starta om,, när jag ville göra en startup- reparation eller felsökning.

Jag hamnade i ett läge då det var omöjligt att logga in pga att det inte fanns en pinkod med win inloggningen och man skulle tanka ner ett pinkodsprogram på appstore enligt noteringen

Den enda lösningen jag fann var att trycka shift eller hålla in shift före en omstart i högra nedre hörnet och sen helt enkelt helt ominstallera windows men behålla sina filer

Skumt..

Windows egna program är kompetenta nog för att göra det, men är mer av "basic" sort.

Vad gäller resten så låter det ju konstigt, men också oklart.

När du, ursprungligen, installerade ditt Os, använde du Rufus för bränning av ISOn?
För då frågas, efter en tid, och ibland i vissa "oväntade sammanhang", efter pin/lösen.
Citera
2024-06-05, 12:28
Medlem
1FFs avatar
.
Citera
2024-06-05, 21:42
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Windows egna program är kompetenta nog för att göra det, men är mer av "basic" sort.

Vad gäller resten så låter det ju konstigt, men också oklart.

När du, ursprungligen, installerade ditt Os, använde du Rufus för bränning av ISOn?
För då frågas, efter en tid, och ibland i vissa "oväntade sammanhang", efter pin/lösen.

Det vet jag inte, det följde med win 10 och det fanns inget speciellt värdefullt på den datorn förutom gamla dokument som redan är säkerhetskopierade. Tänkte bara att man skulle göra en analys av den..Den laptopen har fel på tangentbordet så de går inte använda ibland mm problem med SDD misstänker jag pga slitage

Jo jag valde ett lösen på den med pin i början inkl ev ett microsoftkonto lösen

Det är lite odefinerat om man löser nåt ang fysiska i kombo med digitala drivrutins problem men enklare kanske ladda ner diverse gratis program som tex hdd scan, hd tune, hard disc senital mm
Senast redigerad av Sladdaren 2024-06-05 kl. 21:46.
Citera
2024-06-05, 21:53
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det vet jag inte, det följde med win 10 och det fanns inget speciellt värdefullt på den datorn förutom gamla dokument som redan är säkerhetskopierade. Tänkte bara att man skulle göra en analys av den..Den laptopen har fel på tangentbordet så de går inte använda ibland mm problem med SDD misstänker jag pga slitage

Jo jag valde ett lösen på den med pin i början inkl ev ett microsoftkonto lösen

Det är lite odefinerat om man löser nåt ang fysiska i kombo med digitala drivrutins problem men enklare kanske ladda ner diverse gratis program som tex hdd scan, hd tune, hard disc senital mm

Många datorer har den typen av undersökande program som man kan starta i BIOS. Dessutom så brukar de även finnas på supportsidan för datorn.
Citera
2024-06-05, 22:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Många datorer har den typen av undersökande program som man kan starta i BIOS. Dessutom så brukar de även finnas på supportsidan för datorn.

Jo det var det jag tänkte efter återställningen som jag var tvungen å göra enligt orsakerna innan
Typ så här : https://www.youtube.com/watch?v=bTAOmP7k3LQ&ab_channel=TechGene

eller exakt så här egentligen men jag tittade på nåt annat innan så det blev en systemåterställning med behållna filer
Citera
2024-06-05, 22:31
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Så nu ska ju den pcn va iform för en undersökning får jag hoppas..
Citera
2024-06-06, 06:32
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Så nu ska ju den pcn va iform för en undersökning får jag hoppas..

Som sagt, utan att veta märke så vet man ju inte vilken knapp det är för bios, men, nätet är din vän.

F2 är vanligt, t.ex.
Citera
2024-06-06, 06:37
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Som sagt, utan att veta märke så vet man ju inte vilken knapp det är för bios, men, nätet är din vän.

F2 är vanligt, t.ex.

Tydligen Shiftknappen för denna.. eller kanske F2 då
Men kommer genomföra analysen i bios på datorn alldeles strax så
jag återkommer gärna sen vad resultatet blir eller vad som står ?
Och ifall man får nåt ut av det ? Eller behöver bättre externa program
som kanske kräver en prenumeration el engångskostnad

Grattis på ND (Nationaldagen) :-)
Citera
2024-06-06, 06:44
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

F2 är vanligt, t.ex.

Nu är jag inne på boot menyn F2 .. Hur hittar jag nu felsökning där för hårdvara för det är inte samma menyn det var innan ... Står rubriker ovan som info, main, advance, security,, boot, exit

antar att det är boot då ?
Citera
2024-06-06, 06:57
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Nu är jag inne på boot menyn F2 .. Hur hittar jag nu felsökning där för hårdvara för det är inte samma menyn det var innan ... Står rubriker ovan som info, main, advance, security,, boot, exit

antar att det är boot då ?

Du får bläddra runt och se om du hittar något likt "Diagnosis" etc. Advance låter rimligt.

Den blåa, tidigare menyn är via OSet, vilket fungerar så länge OSet fungerar. Om inte, så gäller direktknappen, ofta F2.
Citera
2024-06-06, 06:59
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Du får bläddra runt och se om du hittar något likt "Diagnosis" etc. Advance låter rimligt.

Den blåa, tidigare menyn är via OSet, vilket fungerar så länge OSet fungerar. Om inte, så gäller direktknappen, ofta F2.

Okej .. återkommer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in