Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-20, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
hur gör man det utan kommandotolken?

finns det nåt program istället?
Du kan högerklicka på skrivbordet, välja Ny --> Genväg, sedan skriv sfc /scannow, spara, så kan du bara klicka på genvägen.
Citera
2022-09-20, 20:18
Medlem
1FFs avatar
Citat:
hur gör man det utan kommandotolken? (jag är admin, men står där att jag inte är det)

finns det nåt program istället?

Står var?
Citera
2022-09-20, 20:21
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Står var?
felmeddelande i kommandotolken (you must an adminstrator runnig a console session in order to use the sfc utility)

fattar nada. hundra år sen jag höll på med sånt här
Citera
2022-09-20, 20:24
Medlem
1FFs avatar
Citat:
felmeddelande i kommandotolken (you must an adminstrator runnig a console session in order to use the sfc utility)

fattar nada. hundra år sen jag höll på med sånt här

Startar du den genom att högerklicka och välja - Kör som administratör?
Citera
2022-09-20, 20:26
Citat:
Startar du den genom att högerklicka och välja - Kör som administratör?
ja, jag gjorde det nu, men datorn plinga bara till och det står nåt meddelande, men inget tycks starta. den frågar om jag vill tillåta sfc, vilket jag då gör, men sen händer inget

jo nu sätter den visst igång
Senast redigerad av qaaq 2022-09-20 kl. 20:31.
Citera
2022-09-20, 20:30
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ska jag göra nåt liknande? C disken som byttes för nån månad sedan till SSD samsung, har tre dagar i sträck vid uppstart scannat disken och reparerat den (100% klart) och sedan startat windows normalt men nu så fortsatte den inte så drog ur sladden och sedan startade den, med scanning och reparation men bara några sekunder och sedan start normalt..

Vad är vettigt att göra åt det?

tror det startade med att jag stängde av datorn utan att ha loggat in utan från windowsskärmen avslutade jag direkt.

har också stängt av den på kvällen och på morgonen har den varit igång ändå, så antingen har den hoppat igång under natten eller också stängde den aldrig av sig, osäker på vilket..

Hmm, en aningen rörigt inlägg men, det där är inte helt ovanligt om man stänger av Windows på ett "oordnat" vis och i kombination med datorålder samt diskmärke. Har själv en Samsungdisk men inga sådana problem trots oordnad nedstängning som regel.

Visst kör en diskkoll samt sfc.
Har du Samsung magician installerat?
Citera
2022-09-20, 20:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
ja, jag gjorde det nu, men datorn plinga bara till och det står nåt meddelande, men inget tycks starta. den frågar om jag vill tillåta sfc, vilket jag då gör, men sen händer inget

jo nu sätter den visst igång

Vad säger meddelandet?
Citera
2022-09-20, 20:34
Citat:
Vad säger meddelandet?
ja nu har den kört 100%

"window found corrupts files an succesfully repaired them....osv"

kan det var allt? kan det funka nu och vågar man uppdatera?
Citera
2022-09-20, 20:38
Medlem
1FFs avatar
Citat:
ja nu har den kört 100%

"window found corrupts files an succesfully repaired them....osv"

kan det var allt? kan det funka nu och vågar man uppdatera?

Starta om dator så reparationen slutförs.
Prova med att uppdatera igen.

Ett annat alternativ är att ladda ner uppdateringar manuellt från - Microsoft update catalog, när de inte "vill" installeras den vanliga vägen. Skriv in KB-numret i sökrutan, välj rätt, ladda ner, installera.
Citera
2022-09-20, 20:45
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Hmm, en aningen rörigt inlägg men, det där är inte helt ovanligt om man stänger av Windows på ett "oordnat" vis och i kombination med datorålder samt diskmärke. Har själv en Samsungdisk men inga sådana problem trots oordnad nedstängning som regel.

Visst kör en diskkoll samt sfc.
Har du Samsung magician installerat?

Disken är väl en månad ca 1 TB Samsung SSD 870 EVO, 1 TB, hade migration installerat, installerar magician nu.
Citera
2022-09-20, 20:55
Citat:
Starta om dator så reparationen slutförs.
Prova med att uppdatera igen.

Ett annat alternativ är att ladda ner uppdateringar manuellt från - Microsoft update catalog, när de inte "vill" installeras den vanliga vägen. Skriv in KB-numret i sökrutan, välj rätt, ladda ner, installera.
ja, nu verkar det funka efter uppdateringen. kanon! tack för hjälpen.
Citera
2022-09-20, 20:55
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Disken är väl en månad ca 1 TB Samsung SSD 870 EVO, 1 TB, hade migration installerat installerar magician nu.

En Samsung disk utan Magician har inte full kapacitet. Poängen med Samsungs diskar är i stor utsträckning - Magician, det är det som gör dem så överlägsna.

Kör Performance improvement och Over provisioning. Det sistnämnda kommer stjäla 10% av diskens utrymme från den sista partitionen, och placera denna nödvändiga underhållspartition efter densamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in