Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-07-22, 20:32
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Varför bara inte ställa in så att du alltid öppnar den filtypen med det programmet?
För att jag använder vlc 80% av gångerna, och det andra programmet 20% av gångerna.
Citera
2019-07-22, 20:38
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
För att jag använder vlc 80% av gångerna, och det andra programmet 20% av gångerna.
När det gäller så sällan så brukar jag nöja mig med att öppna via programmet istället men det är jag det.
Citera
2019-07-22, 20:40
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
När det gäller så sällan så brukar jag nöja mig med att öppna via programmet istället men det är jag det.
Ja det är du det. Då noterar jag det i mitt dokument av intressant fakta.

Någon som har svar på nedan?
Citat:
Hur ändrar jag vilka appar som visas under menyn "Öppna med"?

Om jag högerklicka på tex en videofil, och tar pekaren till "Öppna med" så kommer ett gäng alternativ upp: Film&TV, Foton, Windows Media Player, MPC-HC, VLC.

De tre första använder jag aldrig, samtidigt som det är ett sjätte alternativ jag använder då och då, men behöver då gå in på "Välj en annan app" för att öppna med det programmet.

Kan jag på något sätt ändra vilka som visas i "öppna med"-listan så att jag får dit det sjätte alternativet (och kanske ta bort de apparna jag inte använder)?
Citera
2019-07-22, 21:00
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ja det är du det. Då noterar jag det i mitt dokument av intressant fakta.

Någon som har svar på nedan?

Detta handlar om ditt problem - https://techforluddites.com/windows-10-change-the-default-programs-for-opening-files/. Scrolla ner till - But wait... - så har tydligen författaren en lösning.

Berätta om det funkade!
Citera
2019-07-22, 21:28
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Detta handlar om ditt problem - https://techforluddites.com/windows-10-change-the-default-programs-for-opening-files/. Scrolla ner till - But wait... - så har tydligen författaren en lösning.

Berätta om det funkade!
Tack.

Den ändrar tyvärr bara default-programmet, som jag redan har VLC som (och vill ha), men det är fortfarande samma på "Öppna med"-menyn.
Har testat göra den andra appen till default, men den hamnar fortfarande inte i "Öppna med"-menyn.

edit: har testat denna också: https://www.technorms.com/26760/add-remove-programs-open-menu-registry
Men programmet låg redan där i regedit.
Senast redigerad av AnOldBeginning 2019-07-22 kl. 21:37.
Citera
2019-07-23, 09:06
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack.

Den ändrar tyvärr bara default-programmet, som jag redan har VLC som (och vill ha), men det är fortfarande samma på "Öppna med"-menyn.
Har testat göra den andra appen till default, men den hamnar fortfarande inte i "Öppna med"-menyn.

edit: har testat denna också: https://www.technorms.com/26760/add-remove-programs-open-menu-registry
Men programmet låg redan där i regedit.

Jahaja.

Ta bort de 3 går ju genom avinstallering och inaktivering eller så här - https://www.howtogeek.com/howto/18119/remove-programs-from-open-with-menu-in-explorer/.

I övrigt så verkar det finnas många förslag på lösning när man söker på Engelska, t.e.x att lägga till strängar i registret. Nirsoft ska tydligen även ha intressanta program i frågans lösning.
Senast redigerad av 1FF 2019-07-23 kl. 09:09.
Citera
2019-07-23, 09:06
Medlem
BigFatCones avatar
Min uppfattning är för övrigt att Öppna Med-menyn är "smart" och lär sig vilka program som brukar användas. För mig så möbleras nämligen den listan om med ojämna mellanrum.
Citera
2019-07-23, 20:38
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Jahaja.

Ta bort de 3 går ju genom avinstallering och inaktivering eller så här - https://www.howtogeek.com/howto/18119/remove-programs-from-open-with-menu-in-explorer/.

I övrigt så verkar det finnas många förslag på lösning när man söker på Engelska, t.e.x att lägga till strängar i registret. Nirsoft ska tydligen även ha intressanta program i frågans lösning.
Har avinstallerat windows media player men blev 4 program i menyn istället för 5, så ingen som ersatte. Har vart inne i powershell för att radera de förinställda "Foton" och "TV&Film" men hittade inte powershells namn på dessa så avstod då avinstallation av WMP inte fungerade så kändes som onödigt och riskabelt arbete för något som med 99% sannolikhet inte kommer fungera.

(De här windows play store apparna som Foton och TV&Film ligger inte i regedit btw, däremot ligger mitt önskade program där)

Gällande regeditlänken ( i din länk "Dator\HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Window s\CurrentVersion\Explorer\FileExts\.m4p) så står det så här:
Inside the FileExts key, you’ll see a list of all the file extensions registered on your PC. It’s likely to be a pretty long list, but you should be able to find what you’re after.

Men det är bara vlc där, ingen av de andra, inte ens MPC-HC.

Citat:
Min uppfattning är för övrigt att Öppna Med-menyn är "smart" och lär sig vilka program som brukar användas. För mig så möbleras nämligen den listan om med ojämna mellanrum.
Jag hoppades också detta, men så är inte fallet.
Har använt Foton 0 gånger.
Har använt TV&Film 0 gånger.
Har använt Windows Media Player 0 gånger.
Har använt MPC-HC 1000 gånger.
Har använt VLC 100.000 gånger.
Har använt whirlgig64 (programmet jag snackar om) 10.000 gånger.

Den "smarta" menyn har ändå kvar de första 4 varav 3 jag aldrig använt - medan den jag använt 10.000 gånger inte är där, även när jag valde den som default program för appen.

(siffrorna i hur många gånger jag använt de är så klart inte riktiga, utan grova jämförelsenummer)
Senast redigerad av AnOldBeginning 2019-07-23 kl. 20:52.
Citera
2019-07-23, 21:21
Medlem
1FFs avatar
[quote]
Citat:
Har avinstallerat windows media player men blev 4 program i menyn istället för 5, så ingen som ersatte. Har vart inne i powershell för att radera de förinställda "Foton" och "TV&Film" men hittade inte powershells namn på dessa så avstod då avinstallation av WMP inte fungerade så kändes som onödigt och riskabelt arbete för något som med 99% sannolikhet inte kommer fungera.

(De här windows play store apparna som Foton och TV&Film ligger inte i regedit btw, däremot ligger mitt önskade program där)

Ett flertal avinstallerare kan ta bort Windows appar. T.e.x CCleaner och IOBit`s d.o.
WMP avinstallerar man egentligen inte utan bara inaktiverar, men det fungerar.

Dina program bör hamna i listan bara du öppnar dem med Windows på vanligt vis 1 gång.
Citera
2019-07-23, 21:23
Medlem
AnOldBeginnings avatar
[quote=1FF|68183576]
Citat:
Dina program bör hamna i listan bara du öppnar dem med Windows på vanligt vis 1 gång.
Tyvärr gör de inte det :/
Citera
2019-07-23, 21:41
Medlem
1FFs avatar
[quote=AnOldBeginning|68183594]
Citat:

Då är 2 saker konstiga. Du borde ju även se den där listan, förutsatt att du gjorde rätt.

Personligen skulle undra över om Os`et är friskt och köra en sfc /scannow.
Citera
2019-07-23, 21:58
Medlem
1FFs avatar
[quote=AnOldBeginning|68183594]
Citat:

Kolla om det här hittar allt på listan - https://www.nirsoft.net/utils/open_with_view.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in