Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-16, 17:02
  #6433
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag installerade en dual boot med Linux Mint 18.3 o Windows 10. Jag har rätt till den här Windows-licensen, eftersom det från allra första början var det installerat Windows 8 på denna datorn, det fick man sen uppgradera gratis först till 8.1 o sen till 10.

Sen installerade jag över hela datorn med Linux, men vill nu ha Windows också för att bl.a. kunna spela lite spel.

Jag använde en produktnyckel från en annan Windows 10-dator för att kunna installera det överhuvudtaget. Men den är redan aktiverad. Jag vet att produktnyckeln till denna datorn står på kartongen den levererades i och jag har sparat den nånstans, men fan vet var...

Så hur aktiverar jag denna Windows 10? När jag hittar kartongen med produktnyckeln som var förinstallerad när jag köpte datorn (Windows 8), kan jag ändra till den då o aktivera den? Fastän jag har Win 10 nu?
Citera
2018-08-16, 19:18
  #6434
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag installerade en dual boot med Linux Mint 18.3 o Windows 10. Jag har rätt till den här Windows-licensen, eftersom det från allra första början var det installerat Windows 8 på denna datorn, det fick man sen uppgradera gratis först till 8.1 o sen till 10.

Sen installerade jag över hela datorn med Linux, men vill nu ha Windows också för att bl.a. kunna spela lite spel.

Jag använde en produktnyckel från en annan Windows 10-dator för att kunna installera det överhuvudtaget. Men den är redan aktiverad. Jag vet att produktnyckeln till denna datorn står på kartongen den levererades i och jag har sparat den nånstans, men fan vet var...

Så hur aktiverar jag denna Windows 10? När jag hittar kartongen med produktnyckeln som var förinstallerad när jag köpte datorn (Windows 8), kan jag ändra till den då o aktivera den? Fastän jag har Win 10 nu?

Så här - https://www.thewindowsclub.com/find-windows-product-key

Om du uppgraderade och fick godkänt så ska det inte vara några problem nu heller.
Citera
2018-08-16, 21:26
  #6435
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Så här - https://www.thewindowsclub.com/find-windows-product-key

Om du uppgraderade och fick godkänt så ska det inte vara några problem nu heller.
Tack!
Fick fram en produktnyckel, som inte var den jag använde när jag installerade denna Windows. Så den måste ha kommit från BIOS. Lite trist bara att man installerat Windows 10 Pro, o nyckeln gäller för Home... Har ju hunnit installera dessa program...


Hade bara Diablo III kvar... De håller på att koppla in fiber här i huset, men nu har jag en långsam uppkoppling med begränsad surf... Men det är väl bara att göra om allt? Det går väl inte att nedgradera från Pro till Home?
Citera
2018-08-16, 21:35
  #6436
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Tack!
Fick fram en produktnyckel, som inte var den jag använde när jag installerade denna Windows. Så den måste ha kommit från BIOS. Lite trist bara att man installerat Windows 10 Pro, o nyckeln gäller för Home... Har ju hunnit installera dessa program...


Hade bara Diablo III kvar... De håller på att koppla in fiber här i huset, men nu har jag en långsam uppkoppling med begränsad surf... Men det är väl bara att göra om allt? Det går väl inte att nedgradera från Pro till Home?

Du kan göra en ominstallation med Home där du sparar alla filer, program etc. Nedgraderingsominstallation (puh, långt ord) så att säga.
Citera
2018-08-16, 21:39
  #6437
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Du kan göra en ominstallation med Home där du sparar alla filer, program etc. Nedgraderingsominstallation (puh, långt ord) så att säga.
Ok, vad fint! Tack för tipset!

Det trodde jag inte gick. Testar imorgon.
Citera
2018-08-16, 21:43
  #6438
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Ok, vad fint! Tack för tipset!

Det trodde jag inte gick. Testar imorgon.

Det är precis som när du installerar Windows på vanligt vis, man får 2 alternativ, radera allt eller spara allt utom Os`et. Fast nu använder du en annan version.

Har du allt installerat på C: så går det bra om inte, blir det ju en del ominstallerande ändå.

Lycka till.
Citera
2018-08-18, 14:44
  #6439
Medlem
Fladerlappens avatar
Hej!
Har en Surface Pro 4 och upplever problem med att hemsidor inte anpassar sig riktigt efter skärmens bredd.
Det blir ofta massa whitespace på sidorna och mellan diverse menyer samt när man zoomar så blir det att ALLT förstoras.
Får samma resultat i alla Webbläsare jag testat hittills, är det några andra inställningar man bör testa med.
Kan det vara drivrutiner eller skalning som spökar?
Upplösning är: 2736x1824 (267ppi) med 175% Skalning i inställningar.

Bifogar bilder nedan för mer förklaring
Flashback, Vanligt+Zoom
https://ibb.co/ku1DFz
Google, Vanligt+Zoom
https://ibb.co/hmSaTK
Citera
2018-08-19, 10:06
  #6440
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Hej!
Har en Surface Pro 4 och upplever problem med att hemsidor inte anpassar sig riktigt efter skärmens bredd.
Det blir ofta massa whitespace på sidorna och mellan diverse menyer samt när man zoomar så blir det att ALLT förstoras.

Är inget fel på det där, ser likadant ut på en vanlig dator i samma webbläsare.

Gå till Bibblan och surfa så får du se hur det ser ut på deras PC.

Och gå till Bilder på Google och sök deras bilder efter t ex
flashback i chrome webbläsare
så hittar du säkert hur det ser ut.
Citera
2018-08-23, 18:41
  #6441
Medlem
Krongjorts avatar
Hej! Har fått ett problem med windows 10 power plans på denna laptop. Sökt runt och gjort allt som verkar vara i min makt för att lösa problemet, men ändå fortsätter det.

Saken är sådan att i power plan så fanns det två alternativ från början. Balanced och High Performance. När datorn är på balanced, så flyter den på bra, låter inte överdrivet och har inte hög temperatur. Men, när den är i high performance, så låter den mycket, har högre temperatur (60-80c) trots att den inte används just då.

Det som då gjordes först var att ändra till balanced och sätta detta som standard. Men, det skiter windows i helt och hållet och ändrar, vad som verkar vara slumpmässigt, tillbaka till high performance, vilket då påverkar både mig och dator.

Eftersom att det inte gick att enbart sätta balanced som standardläge, eller det gick, men det ändrades till high performance ändå, utan att man rört datorn ens och den är i stanby. Så valde man att gå så långt som att radera high performance power plan via cmd powercfg. Alltså så existerar endast balanced power plan på datorn enligt powercfg, även i power plan fönstret och det går inte att ändra manuellt.

MEN ÄNDÅ SÅ BYTER WINDOWS TILLBAKA TILL HIGH PERFORMANCE SOM INTE EXISTERAR LÄNGRE. Suck. Det är flera gånger under en dag också, kan inte själv välja high performance, men när windows själv bytt, går man då in i power plans, så finns high performance där som alternativ IGEN, trots att det inte existerar enligt datorn.

Det man då gör är att återigen klicka på balanced, vilket då gör att high performance försvinner helt från listan, eftersom den inte existerar. Trots detta så återkommer high performance igen och igen, väljs av windows utan mitt medgivande, kan inte byta själv, utan high performance ska inte ens existera.

Hur tvingar man windows 10 att stanna i balanced, på annat sätt än genom att ta bort alla power plans förutom balanced, samt att man redan satt balanced som både enda möjlighet och absolut standardläge? Även ändrat i local group policy editor, även där finns enbart balanced och den är standard.

Hoppas någon kan hjälpa, försökte bidra med vad som redan gjorts för att underlätta 'felsökning.' Windows troubleshooter power plan ändrar bara ljusstyrkan och säger att allt fungerar som det ska.
__________________
Senast redigerad av Krongjort 2018-08-23 kl. 18:46.
Citera
2018-08-24, 08:46
  #6442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krongjort
Hej! Har fått ett problem med windows 10 power plans på denna laptop. Sökt runt och gjort allt som verkar vara i min makt för att lösa problemet, men ändå fortsätter det.

Sökt kan du jun'te gjort nåt bra int' ...
Finns massor av lösningar.

Kod:
https://www.google.com/search?q=windows+10+changes+power+plan+by+itself

Men du kan ju Felsöka din Power Plan.

Klicka på Startmenyn och börja skriv (bara skriv, inte PÅ nåt speciellt ställe)
troubleshoot
så får du upp Troubleshooting Hjälpen, där väljer du då Power Plan.

Annars är det kanske nåt kajko med dina Grafik-Drivrutiner, för de styr mycket av Power Plan.

Ännu fler tips här:
Kod:
https://windowsreport.com/fix-windows-8-windows-10-power-plan-keeps-changing/
Citera
2018-08-24, 08:59
  #6443
Medlem
Krongjorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krongjort
Windows troubleshooter power plan ändrar bara ljusstyrkan och säger att allt fungerar som det ska.

Citat:
Ursprungligen postat av lbl
Sökt kan du jun'te gjort nåt bra int' ...
Finns massor av lösningar.

Kod:
https://www.google.com/search?q=windows+10+changes+power+plan+by+itself

Men du kan ju Felsöka din Power Plan.

Klicka på Startmenyn och börja skriv (bara skriv, inte PÅ nåt speciellt ställe)
troubleshoot
så får du upp Troubleshooting Hjälpen, där väljer du då Power Plan.

Annars är det kanske nåt kajko med dina Grafik-Drivrutiner, för de styr mycket av Power Plan.

Ännu fler tips här:
Kod:
https://windowsreport.com/fix-windows-8-windows-10-power-plan-keeps-changing/

Saken är den att allt gjorts enligt den den länken, inkl felsökning i windows av powerplan, men kan ha varit otydlig.

Kollade igenom de tio första länkarna från din google sökning, alla dessa har prövats, har dessutom använt samma söktermer förut, bland många andra formuleringar.

Det enda som verkar komma upp som lösningar, förutom felsökning (Som inte fungerar.), ändring av group policy (Vilket inte fungerar.), ändring av power plan i cmd powercfg (Som inte fungerar.), borttagning av alla power plans som inte används (Vilket inte fungerar.), så verkar något som eventuellt kan fungera vara att ändra i regedit. Som tydligen inte är något man gärna gör utan att vara väldigt duktig på det, måste ha datorn i vardagen för arbetet.

Alltså när man säger att det ovan inte fungerar, så har alla dessa steg tagits, återigen, balanced är den enda power plan som windows säger existerar, den är standard, både i powercfg, power plans och även i group policy, inga andra power plans existerar enligt datorn, innan då att det byts automatiskt till high performance, så fort man ändrar tillbaka manuellt så existerar inte high performance alls igen, endast balanced, men ändå så skiftar det tillbaka till high performance.

Om något är otydligt så fråga gärna, tacksam att du söker hjälpa hur som helst. Har ändå haft detta som deltidsarbete, att få detta att fungera, de senaste dagarna. Att fråga här kommer liksom efter alla steg man kunnat hitta redan är beprövade, och inte fungerat. Önskar alltså inte riskera datorns funktion genom registry edits, men söker en lösning som faktiskt fungerar.
Citera
2018-08-26, 00:59
  #6444
Avstängd
Hej!
Någon som vet hur man skapar en genväg till inställningar av skärmsläckare på skrivbordet
eller i aktivitetsfältet? Kan man göra så? Har inte hittat något bra svar på nätet
men ni flashbackare brukar ju vara eminenta på såna här detaljområden
Tacksam för svar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback