2017-04-03, 15:47
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismene
Någon som vet varför Windows-klockan spontant ställer sig 1 timme framåt för mig ibland? Det hände igår-kväll och sedan var tiden normal i morse, men nu ställde sig klockan 1 timme fram igen...

Lite hjälp uppskattas...

Du har rätt tidszon inställd? (Inställningar/Tid & språk.)
Citera
2017-04-04, 01:35
Medlem
Ismenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Du har rätt tidszon inställd? (Inställningar/Tid & språk.)
Ja, det har jag.
Citera
2017-04-04, 17:12
Moderator
Psilosophers avatar
Hej,

Har en del kringutrustning (externt ljudkort, etc.) som jag inte hittar drivrutiner till för Windows 10. Senast använt till Vista.

Finns det en väg kring detta, eller är jag körd?
Citera
2017-04-04, 17:30
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Hej,

Har en del kringutrustning (externt ljudkort, etc.) som jag inte hittar drivrutiner till för Windows 10. Senast använt till Vista.

Finns det en väg kring detta, eller är jag körd?

Prova och se om drivrutiner finns under programmet - Driver Booster.
Citera
2017-04-04, 17:32
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Prova och se om drivrutiner finns under programmet - Driver Booster.
Tackar, ska undersökas!
Citera
2017-04-04, 17:39
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Tackar, ska undersökas!

Värt ett försök är det i alla fall. Får du tag på nyckel till Pro-versionen så får du en djupare verktygslåda när det gäller drivrutiner.
Citera
2017-04-05, 11:24
Medlem
I aktivitetshanteraren finns processen "sök" som suger rätt mycket energi. Har inte vågat prova, men om jag avslutar den, kommer den inte bara aktiveras på nytt när jag väl använder sökfunktionen? Det är ju ändå inte så ofta som jag använder den, då känns det onödigt att den skall gå i bakgrunden och tugga.
Citera
2017-04-05, 11:45
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syndeathizer
I aktivitetshanteraren finns processen "sök" som suger rätt mycket energi. Har inte vågat prova, men om jag avslutar den, kommer den inte bara aktiveras på nytt när jag väl använder sökfunktionen? Det är ju ändå inte så ofta som jag använder den, då känns det onödigt att den skall gå i bakgrunden och tugga.

Ja den kommer att gå igång igen.

Den är kopplad till Cortana och det är det som drar resurser. Stäng av Cortana i "inställningar" och blockera dess utgående kommunikation genom brandväggen så drar den mindre men sökfunktionen finns kvar ändå.

Vad, exakt, är det du vill dra ner på?
Citera
2017-04-05, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ja den kommer att gå igång igen.

Den är kopplad till Cortana och det är det som drar resurser. Stäng av Cortana i "inställningar" och blockera dess utgående kommunikation genom brandväggen så drar den mindre men sökfunktionen finns kvar ändå.

Vad, exakt, är det du vill dra ner på?

Tack för svar. Tja, suger det inte prestanda att ha igång processer som inte används för stunden? Försöker minimera dem så datorn skall bli mindre ansträngd. Hittar inte cortana i inställningar för att stänga av det, men skall försöka vidare.

Fann denna guide som jag skall prova för att inaktivera Cortana, då Windows krånglat till det: https://www.howtogeek.com/265027/how...in-windows-10/ Återkommer.
Senast redigerad av Syndeathizer 2017-04-05 kl. 17:50.
Citera
2017-04-05, 19:41
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syndeathizer
Tack för svar. Tja, suger det inte prestanda att ha igång processer som inte används för stunden? Försöker minimera dem så datorn skall bli mindre ansträngd. Hittar inte cortana i inställningar för att stänga av det, men skall försöka vidare.

Fann denna guide som jag skall prova för att inaktivera Cortana, då Windows krånglat till det: https://www.howtogeek.com/265027/how...in-windows-10/ Återkommer.

Jo det suger kraft men väldigt lite om vi talar Cpu men desto mera RAM.

Det finns program som stänger av det s.k Microsoft spionerandet och som därmed också tar bort sådant som dränerar kraft. Det finns även program som stabiliserar och jämnar ut en dators kraftanvändning.

Mindre ansträngd?...förtydliga.
Citera
2017-04-09, 15:27
Medlem
Forsberg21s avatar
min hårddisk gick sönder och nu körde jag in win 10 på en ny hdd med usb sticka...

MEN, Hur ska jag kunna aktivera win?
Citera
2017-04-09, 15:41
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsberg21
min hårddisk gick sönder och nu körde jag in win 10 på en ny hdd med usb sticka...

MEN, Hur ska jag kunna aktivera win?

Det ska aktivera sig självt!?

Aktivera manuellt - http://www.thewindowsclub.com/activa...ows-8-by-phone
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in