Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-26, 19:41
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Har skit-windows 10 någon kalkylator? Jag hittar inget.

Har skit-windows 10 även problem med Chrome? Ända sedan jag blev påtvingad detta skit av Microsoft för en vecka sen har Chrome strulat och idag mer än någonsin. Har fan tar man bort det här skitet från datorn? Jag vill gå över till Windows 7 igen.
Skriv in ca i sökrutan så kommer kalkylatorn upp.
Citera
2016-05-26, 19:49
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Skriv in ca i sökrutan så kommer kalkylatorn upp.

Candy Crush kommer bara upp. Men om jag skriver ka kommer kalkylatorn upp. Hur som helst ska jag skippa detta windows.
Citera
2016-05-26, 20:30
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Candy Crush kommer bara upp. Men om jag skriver ka kommer kalkylatorn upp. Hur som helst ska jag skippa detta windows.
OK, då har du svenska versionen. Enda fördelen är väl annars bättre stöd för touch screen.
Citera
2016-05-26, 21:42
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Har skit-windows 10 någon kalkylator? Jag hittar inget.

Har skit-windows 10 även problem med Chrome? Ända sedan jag blev påtvingad detta skit av Microsoft för en vecka sen har Chrome strulat och idag mer än någonsin. Har fan tar man bort det här skitet från datorn? Jag vill gå över till Windows 7 igen.

Sök efter ämnet under forumsdelen. Detta var ett hett ämne för någon dag sedan. Du finner även guider hur man backar tillbaka systemet.
Citera
2016-05-27, 11:01
Bannlyst
Citat:
Varför inte installera Ubuntu eller köpa en skit-Mac om det nu är så värdelöst?
Citera
2016-05-27, 13:25
Medlem
PeterNosters avatar
Lite installationstips och en fråga:

Hjälpte till att uppgradera en HP Pavillon med Windows Vista till Windows 10.
Kollade hårddisken och den var bara utnyttjad till mindre än hälften. Ägaren bara surfar och betalar räkningar.
Jag använde programmet Partition Wizard för att minska storleken på befintlig partition och skapade en ny på det lediga utrymmet.
Installerade Windows 7 Professional vilket senare visade sig lite olyckligt. Windowsskivan var engelska versionen och man kan tydligen inte byta språk annat än på Ultimate och Enterprice. På en del andra språk kan man byta på alla utgåvor enligt:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/language-packs#lptabs=win7

Ovetande om den restriktionen fullföljde jag installationen av Win7 med uppdatering till SP1 o.s.v.
När jag ville byta språk till svenska upptäckte jag restriktionen och blev lite frustrerad.

Jag beslöt att chansa och installera svensk Windows 10 Ultimate på en engelsk Windows 7 Proffesional ändå.
Det fungerade men med en massa tjat om att språket skulle ändras vilket ju var precis vad jag ville.

Resultatet blev nu en dual boot där man vid uppstart kan välja Vista eller 10. Jag var lite tveksam om hur bootningen skulle fungera så jag gjorde innan en provinstallation på min egen Windows 10 dator och installerade en Windows 7 på den på samma sätt och det fungerade. Jag kan alltså ha både Win7 och Win10 på samma dator med samma produktkod.

OK, nu till frågan:
Hur får jag bort Windows 7 på min dator och Windows Vista på kompisens och får bort dual boot?
Senast redigerad av PeterNoster 2016-05-27 kl. 13:27.
Citera
2016-05-27, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
...
Hur får jag bort Windows 7 på min dator och Windows Vista på kompisens och får bort dual boot?

Till att börja med: Med stor försiktighet!

När Windows under installation hittar en annan Windowsversion och/eller en annan systempartition, så blir dessa "sammanflätade", dvs inte oberoende av varandra.

Hur detta sker, beror dessutom på:
  • Vilken version som installerades först/efter (bl.a "nyare"/"äldre").
  • Om det redan fanns, eller vid inst#2 skapades "de extra, osynliga bootpartitionerna", på 100MB och/eller 500MB.
  • Om disken var - eller blev - GPT-konverterad (och 64b-Win + EFI).

Detta har även samband med varför man rekommenderar en "clean install" hellre än en Upgrade. Och det alltså redan UTAN dual boot.

Enklaste/säkraste tipset blir alltså (tyvärr) en "clean install" med borttagning av ALLA partitioner.

Jag skulle istället börjat med:
"Dator" - "Egenskaper" - "Avancerade inställningar" - "Startup och Recovery" - "Settings" - "Time to display..."
För att minska boot-val-väntetiden från 30s till 2-3s.
EDIT#2: På nästan samma ställe är det också vettigt att sätta swap-arean till bara den volym man INTE använder.

Sedan kan man i Hantera-Diskhantering minska storleken på den icke-önskade versionen (Vista/W7) så mycket det går utan att ens radera några filer.

Den kvarlämnade dual-boot-möjligheten kan ju i teorin vara en fantastisk räddningsplanka, vid typ en allvarlig virus/malware-attack.

EDIT: För att "återvinna" diskutrymmet på ett användbarare sätt, så kan man börja med den "expand" som Hantera-Diskhantering medger. Men den brukar bara funka "åt höger".
Då kan man antingen välja att hitta en bra användning av extra volymer ("D:"), eller ge sig på att med typ "Partition Wizard" flytta (och expandera i Windows), eller båda samtidigt: "expandera åt vänster".

Men då bör man ju även sitta på en så bra backup, att även en "clean install" är rimlig...
Senast redigerad av iconicatab 2016-05-27 kl. 14:20.
Citera
2016-05-27, 17:53
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Varför inte installera Ubuntu eller köpa en skit-Mac om det nu är så värdelöst?

Vad är Ubuntu? Jag har en iMac från 2010 som fortfarande funkar.
Citera
2016-05-27, 23:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Vad är Ubuntu? Jag har en iMac från 2010 som fortfarande funkar.

Ubuntu är en linuxdistrubition.

http://www.ubuntu.se/content/
https://ubuntu-se.org/drupal/

Vilken iMac har du?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Imac
Citera
2016-05-27, 23:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Till att börja med: Med stor försiktighet!

När Windows under installation hittar en annan Windowsversion och/eller en annan systempartition, så blir dessa "sammanflätade", dvs inte oberoende av varandra.

Hur detta sker, beror dessutom på:
  • Vilken version som installerades först/efter (bl.a "nyare"/"äldre").
  • Om det redan fanns, eller vid inst#2 skapades "de extra, osynliga bootpartitionerna", på 100MB och/eller 500MB.
  • Om disken var - eller blev - GPT-konverterad (och 64b-Win + EFI).

Detta har även samband med varför man rekommenderar en "clean install" hellre än en Upgrade. Och det alltså redan UTAN dual boot.

Enklaste/säkraste tipset blir alltså (tyvärr) en "clean install" med borttagning av ALLA partitioner.

Jag skulle istället börjat med:
"Dator" - "Egenskaper" - "Avancerade inställningar" - "Startup och Recovery" - "Settings" - "Time to display..."
För att minska boot-val-väntetiden från 30s till 2-3s.
EDIT#2: På nästan samma ställe är det också vettigt att sätta swap-arean till bara den volym man INTE använder.

Sedan kan man i Hantera-Diskhantering minska storleken på den icke-önskade versionen (Vista/W7) så mycket det går utan att ens radera några filer.

Den kvarlämnade dual-boot-möjligheten kan ju i teorin vara en fantastisk räddningsplanka, vid typ en allvarlig virus/malware-attack.

EDIT: För att "återvinna" diskutrymmet på ett användbarare sätt, så kan man börja med den "expand" som Hantera-Diskhantering medger. Men den brukar bara funka "åt höger".
Då kan man antingen välja att hitta en bra användning av extra volymer ("D:"), eller ge sig på att med typ "Partition Wizard" flytta (och expandera i Windows), eller båda samtidigt: "expandera åt vänster".

Men då bör man ju även sitta på en så bra backup, att även en "clean install" är rimlig...

Tack för tipsen.
Jag har tidigare använt programmet EasyBCD för att skapa dual boot på två separata clean installerade hårddiskar. Borde gå att ta bort också.
Citera
2016-05-27, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tack för tipsen.
Jag har tidigare använt programmet EasyBCD för att skapa dual boot på två separata clean installerade hårddiskar. Borde gå att ta bort också.

Visst - Egentligen inget svårt att ta bort partitioner.

Det knepiga är alltså att viktig/nödvändig bootinfo för partitionen du vill ha kvar, ofta är placerad på partitionen du vill ta bort...

Men allt går att fixa - bara man kan lista ut hur!
Citera
2016-05-29, 19:14
Medlem
ShitAllOverTheWalls avatar
Hallooj!

Försöker lära mig lite om Windows 10. Är inte världens bästa på detta.
Vill göra en System Image Backup om man nu i framtiden skulle få ett virus på datorn.
Har kollat igenom lite och såg ett bra klipp på Youtube hur man gör.

Jag har en SSD(128GB) där min Windows 10 är i samt en extern på 1tb. Det jag undrar är om jag har massa program och spel samt bilder och filer jag har sparat på min 1tb hårddisk och gör denna system image backup kommer allt på min 1tb hårddisk att försvinna medan allt jag har på min SSD att sparas?

Länk: https://www.youtube.com/watch?v=rtPrM3-k0jQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in