Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-24, 09:37
  #3709
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Jag laddade hem W10 för USB igår. Det tog en bra stund och när den laddat klart och fixat så trodde jag att det skulle gå att boota från USB:n. Ställde om boot-ordningen i BIOS men den bootade inte. Provade att köra autorun-filen direkt från W8.1 då och hoppades på en ren installation. Nu verkar det som det bara är uppgraderingen som blev gjord eftersom jag fick kvar mina gamla mappar med bilder och filmer mm. Vad gjorde jag för fel?

Ville du utföra en ren installation? Det låter som du inte fick upp valmöjligheten att raderar den gamla partitionen.
Citera
2016-05-24, 10:36
  #3710
Avstängd
MySpaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Ville du utföra en ren installation? Det låter som du inte fick upp valmöjligheten att raderar den gamla partitionen.
Japp det stämmer! Nej, jag fick aldrig någon fråga om vilket. Men blev förvånad att datorn inte bootade direkt från USB:n.
Citera
2016-05-24, 11:33
  #3711
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Japp det stämmer! Nej, jag fick aldrig någon fråga om vilket. Men blev förvånad att datorn inte bootade direkt från USB:n.

Du har själv svarat på din fråga, eftersom du startade installationen inne i Windows så blir det en uppgradering den gör. Installationsprogrammet kan inte ta bort en partition som den kör ifrån, den lägger temp-filer där mm.

Är du verkligen säker på att du gjorde en bootbar USB-pinne med verktyget? Det låter som om något gick fel där.
Citera
2016-05-24, 11:45
  #3712
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Japp det stämmer! Nej, jag fick aldrig någon fråga om vilket. Men blev förvånad att datorn inte bootade direkt från USB:n.

Har du tillgång till CD/DVD-enhet?

Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du har själv svarat på din fråga, eftersom du startade installationen inne i Windows så blir det en uppgradering den gör. Installationsprogrammet kan inte ta bort en partition som den kör ifrån, den lägger temp-filer där mm.

Är du verkligen säker på att du gjorde en bootbar USB-pinne med verktyget? Det låter som om något gick fel där.

Håller med här.
Citera
2016-05-24, 12:05
  #3713
Avstängd
MySpaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du har själv svarat på din fråga, eftersom du startade installationen inne i Windows så blir det en uppgradering den gör. Installationsprogrammet kan inte ta bort en partition som den kör ifrån, den lägger temp-filer där mm.

Är du verkligen säker på att du gjorde en bootbar USB-pinne med verktyget? Det låter som om något gick fel där.
Det var ett verktyg som fanns på Microsofts sida.
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du tillgång till CD/DVD-enhet?



Håller med här.
Nja, på min dator har jag det, men på Laptoppen den skall in på så finns det ingen.
Är det någon prestanda skillnad på det olika installationerna? Det verkade fungera rätt bra på datorn jag fick in det på i alla fall.
Citera
2016-05-24, 12:09
  #3714
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Det var ett verktyg som fanns på Microsofts sida.

Nja, på min dator har jag det, men på Laptoppen den skall in på så finns det ingen.
Är det någon prestanda skillnad på det olika installationerna? Det verkade fungera rätt bra på datorn jag fick in det på i alla fall.

Man kan även installerar Windows från en extern CD/DVD-enhet. Förfarandet är lättare med hjälp med en skiva. Man bränner ut ISO-filen som en bootbar media. Sätter om Bios och verkställer sedan installationen med en valfri tangentknapp.

Men annars så låter det som en misslyckad boot på USB-minnet.
Citera
2016-05-24, 12:14
  #3715
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Det var ett verktyg som fanns på Microsofts sida.


Jag vet att det var Microsofts verktyg du använde men det finns en del val där som kan förvirra.

Har du gjort som i den här guiden?:

https://blogs.technet.microsoft.com/...or-windows-10/

Är du säker på att den är gjord bootbar så kan du använda tangentbordet precis när datorn startar upp för att få fram BIOS startmeny och välja att starta USB-pinnen därifrån.
Det kan variera mellan moderkorts- eller datortillverkare vilka tangenter det är men F8 eller F12 eller Delete tangenten är vanliga.
Citera
2016-05-24, 12:17
  #3716
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Japp det stämmer! Nej, jag fick aldrig någon fråga om vilket. Men blev förvånad att datorn inte bootade direkt från USB:n.


Använd länk #2 i inlägg #3652 och slipp allt krångel.
Citera
2016-05-24, 13:24
  #3717
Avstängd
MySpaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Använd länk #2 i inlägg #3652 och slipp allt krångel.
Tack för tipset! Är det ett verktyg som laddar in W10 clean installtion eller bara något som gör USB:n bootbar?
Läste ett tips om ett annat gratisprogram som gjorde USB:n bootbar, men det som laddades ner på USB:n på microsofts sida var ingen ISO-fil.
Citera
2016-05-24, 13:32
  #3718
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Tack för tipset! Är det ett verktyg som laddar in W10 clean installtion eller bara något som gör USB:n bootbar?
Läste ett tips om ett annat gratisprogram som gjorde USB:n bootbar, men det som laddades ner på USB:n på microsofts sida var ingen ISO-fil.

Det vore bra om du kunde svara på den hjälp du redan fått men uppenbart är du inte intresserad av att lära dig något. De verktyg som 1FF länkar till gör inget bättre än det som du redan testat.

Läs guiden som länkas till tidigare så ska du nog se att det funkar utmärkt.
Citera
2016-05-24, 13:34
  #3719
Avstängd
MySpaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det vore bra om du kunde svara på den hjälp du redan fått men uppenbart är du inte intresserad av att lära dig något. De verktyg som 1FF länkar till gör inget bättre än det som du redan testat.

Läs guiden som länkas till tidigare så ska du nog se att det funkar utmärkt.
Nu sitter jag på jobbet och kan inte prova... Frågar mest för att veta mer om jag skall göra om
försöket i eftermiddag....
Citera
2016-05-24, 14:53
  #3720
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Tack för tipset! Är det ett verktyg som laddar in W10 clean installtion eller bara något som gör USB:n bootbar?
Läste ett tips om ett annat gratisprogram som gjorde USB:n bootbar, men det som laddades ner på USB:n på microsofts sida var ingen ISO-fil.


Läs infon på sidan bara. Programmet gör att du kan installera W10, t.e.x, UTAN ett USB eller DVD.

Så, Hr konst-apel har fel!!! Programmet gör saken på ett annorlunda och betydligt enklare vis än vad du hittintills har uppgivit i tråden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback