Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-03, 19:28
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Nope - det är du som har snurrat till det !

Om du läser raden du citerade så står det - installera om - d.v.s ominstallera - det förutsätter alltså att det redan finns.

Det - går att göra men är inte nödvändigt enligt den infon jag gav i ett tidigare inlägg vilket du kan se. Hade du följ/läst en större del av tråden än du har gjort så hade du vetat all denna info.

Det går inte att installera om enbart Dx12. Ta gärna reda på saker om du ska leka datorexpert din tomte.
Citera
2016-04-03, 19:53
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det går inte att installera om enbart Dx12. Ta gärna reda på saker om du ska leka datorexpert din tomte.

Det går inget bra för dig för nu kommer du ännu längre ifrån ämnet med din kommentar och har ännu mer fel. Ta en titt här - http://www.windows10themes.net/software/download-directx-12-for-windows-10/. Jag nedladdade den tidigare i dag och kollade upp den och det skulle vara helt okej att använda den.

Eftersom avikelse ifrån ämnet klassas som "off topic" och din kommentar i övrigt är trams så har du just arbetat ihop en rapportering enligt Flashbacks regelverk. Jag bjuder på den .

Sluta nu upp med att skapa förvirring i tråden och skapa irrelevanta kommentarer bara för att du är dåligt påläst i densamma !!!
Citera
2016-04-03, 20:32
Medlem
Dafens avatar
Något gick åt helvete fel med ominstallationen. Försökte receta datorn med hjälp av en fil på mitt flashminne. Men datorn hängde sig nånstans mitt i installationen och nu går det inte att boots från stickan heller. Blir så trött.
Citera
2016-04-03, 20:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafen
Något gick åt helvete fel med ominstallationen. Försökte receta datorn med hjälp av en fil på mitt flashminne. Men datorn hängde sig nånstans mitt i installationen och nu går det inte att boots från stickan heller. Blir så trött.

Reseta eller helt ominstallera med en ny ren installation?

Vart fick du installationsfilen ifrån?

Ändrat i bios så du kan boota från Usb?
Citera
2016-04-03, 20:57
Medlem
Dafens avatar
Citat:
Reseta eller helt ominstallera med en ny ren installation?

Vart fick du installationsfilen ifrån?

Ändrat i bios så du kan boota från Usb?
Testade reset med en fil från Windows site. Självklart testade jag att boots från stickan men det funkar inte. Får ta hem nån ny installationsfil när jag får tag på en annan dator.
Citera
2016-04-03, 21:05
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Testade reset med en fil från Windows site. Självklart testade jag att boots från stickan men det funkar inte. Får ta hem nån ny installationsfil när jag får tag på en annan dator.

Datorn funkar alltså inte alls så du kan inte gå in i felsäk.läge?

Gör en reset av bios så kanske det går att boota sedan.

Var det härifrån du tog filen - https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Citera
2016-04-03, 21:33
Medlem
asploevets avatar
Hejsan!

Jag köpte en begagnad laptop med installerat windows 10 pro. Allt fungerar inga problem, igår gjorde den en automatisk stor uppdatering med nya drivrutiner m,m.

Efter detta så har det kommit upp en sak i höger hörn där det står, "Aktivera windows" och det går inte att ta bort. Massa funktioner är även låsta.

När jag går till inställningar för att aktivera står det felmeddelande: 0xC004F074

Windows kan inte nå ditt företags aktiveringstjänst. Anslut till ditt företagsnätverk bla bla...

Det verkar som att den tidigare ägaren har uppgraderat datorn från WIN 8 RTM CORE, vilket jag fann ut genom Showkey som visar vilken produktnyckel man har.

Den produktnyckeln jag har verkar inte vara kompatibel med windows 10 pro, har testat på inställningar och skrivit in den och det fungerar inte.

Så min fråga är om någon vet om man kan ändra version av windows 10 eller komma runt detta på något annat sett, någon hackning eller liknande. För det är riktigt irriterande att ha den saken i hörnet när man ska se film osv, plus att den drygar sig när man ska skriva ett inlägg som detta till exempel.

Mitt windows 10 pro som datorn levererades med och funkade perfekt till en uppdatering igår, efter det så säger den att jag måste aktivera windows alltså.

Jag är riktigt stor amatör på sånt här, väldigt tacksam för svar!!

MVH
Citera
2016-04-03, 21:41
Medlem
Dafens avatar
Citat:
Datorn funkar alltså inte alls så du kan inte gå in i felsäk.läge?

Gör en reset av bios så kanske det går att boota sedan.

Var det härifrån du tog filen - https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Nä det var nån jäkla återställningsfil som jag fick hem från Windows som jag inte hittar med mobilen nu. Man kunde göra en ren ominstallation från den med. Jag valde det och det gick bra tills datorn startade om för andra gången. Då frös den bara med svart skärm. Väntade typ 30 min innan jag tryckte på reset och den startade om. Datorn sa då att den råkat ut för nåt fel och gav mig några alternativ. Jag valde ren ny ominstallation. Den började om igen och startade om ett par ggr innan den fastnade igen. Jag tryckte reset och testade att boots från stickan. Funkade ej. Testade boot från disk men då hänger den sig strax efter Windows-loggan syns i uppstarten.

Men jag får ta hem den riktiga från din länk sen.
Citera
2016-04-03, 21:47
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asploevet
Hejsan!

Jag köpte en begagnad laptop med installerat windows 10 pro. Allt fungerar inga problem, igår gjorde den en automatisk stor uppdatering med nya drivrutiner m,m.

Efter detta så har det kommit upp en sak i höger hörn där det står, "Aktivera windows" och det går inte att ta bort. Massa funktioner är även låsta.

När jag går till inställningar för att aktivera står det felmeddelande: 0xC004F074

Windows kan inte nå ditt företags aktiveringstjänst. Anslut till ditt företagsnätverk bla bla...

Det verkar som att den tidigare ägaren har uppgraderat datorn från WIN 8 RTM CORE, vilket jag fann ut genom Showkey som visar vilken produktnyckel man har.

Den produktnyckeln jag har verkar inte vara kompatibel med windows 10 pro, har testat på inställningar och skrivit in den och det fungerar inte.

Så min fråga är om någon vet om man kan ändra version av windows 10 eller komma runt detta på något annat sett, någon hackning eller liknande. För det är riktigt irriterande att ha den saken i hörnet när man ska se film osv, plus att den drygar sig när man ska skriva ett inlägg som detta till exempel.

Mitt windows 10 pro som datorn levererades med och funkade perfekt till en uppdatering igår, efter det så säger den att jag måste aktivera windows alltså.

Jag är riktigt stor amatör på sånt här, väldigt tacksam för svar!!

MVH

Core = home version - enligt nätet. Någon har installerat ett annat Os än det gällande. Ominstallera med W10 home så ska det fixa sig.
Citera
2016-04-03, 21:56
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Nä det var nån jäkla återställningsfil som jag fick hem från Windows som jag inte hittar med mobilen nu. Man kunde göra en ren ominstallation från den med. Jag valde det och det gick bra tills datorn startade om för andra gången. Då frös den bara med svart skärm. Väntade typ 30 min innan jag tryckte på reset och den startade om. Datorn sa då att den råkat ut för nåt fel och gav mig några alternativ. Jag valde ren ny ominstallation. Den började om igen och startade om ett par ggr innan den fastnade igen. Jag tryckte reset och testade att boots från stickan. Funkade ej. Testade boot från disk men då hänger den sig strax efter Windows-loggan syns i uppstarten.

Men jag får ta hem den riktiga från din länk sen.

Okej. Det där hårdvarufel meddelandet - jag var lite undrande om det skulle visa sig och - nu har det gjort det. Eventuellt. Det kan alltså betyda att du har ett hårdvaru problem som förr eller senare skulle ha framträtt och oturligt nog gjorde det i samband med det tidigare problemet. Du bör kolla upp datorn för att säkerställa att allt verkligen är ok. De där meddelandena brukar vara korrekta - men ibland fel.

Jag skulle göra en bios reset som första åtgärd innan jag provade att installera igen.
Citera
2016-04-03, 21:59
Medlem
asploevets avatar
Citat:
Core = home version - enligt nätet. Någon har installerat ett annat Os än det gällande. Ominstallera med W10 home så ska det fixa sig.

Finns det något simpelt sätt att göra detta, är som sagt riktigt kass på detta. Måste man skaffa en skiva eller liknande?

Mvh
Citera
2016-04-03, 22:11
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asploevet
Finns det något simpelt sätt att göra detta, är som sagt riktigt kass på detta. Måste man skaffa en skiva eller liknande?

Mvh

Simpelt sätt - https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10. Välj ren installation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in