2014-09-30, 15:12
Medlem
Hej

Vet inte riktigt om detta är rätt del av forumet men jag gör ett försök!

Jag har hittat en metod att tjäna lite stålar på internet och detta kommer resultera i lite nya överföringar till och från mitt bankkonto. Vi talar inte om några stora belopp utan mer åt ca 10-20 tkr i månaden i form av överföringar från och tillbaka till mitt konto (med större belopp tillbaka). Tidigare har jag inte haft dessa överföringar utan mindre belopp i form av extrajobb och studiemedel. Det jag undrar är vad ni tror om detta. Jag vet själv att medarbetare på kundcenter/kassa ska fråga om nya överföringar men om jag själv inte är i kontakt med dem så finns det ju ingen anledning för dem att kolla efter detta. Jag misstänker dock att det finns "risk & säkerhetsavdelning" som är just ute efter penningtvätt. Detta är långt ifrån penningtvätt men det bryter eventuellt mot något avtal.

Jag undrar alltså om jag kan vara lugn med detta, det är ju trots allt inga stora belopp, eller om jag bör tänka över saken.

Vore toppen om jag kunde få höra vad ni tror, eventuella erfarenheter mm.

Tackar så mycket på förhand för svar!

Mvh
Citera
2014-09-30, 19:02
Moderator
blomvattnares avatar
Brott och brottsbekämpning --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2014-09-30, 21:40
Medlem
Grasstomouths avatar
Är det inte olagligt så är väl det värsta som kan hända att du behöver skatta för dem. Har du studiemedel o liknande kan det även dras in om du tjänar "för mycket".
Citera
2014-10-01, 17:46
Medlem
Håller med om vad som sagts, att så länge det inte är olagligt så är det värsta som kan hända ju att du blir upptaxerad och måste skatta för pengarna, om jag vore du skulle jag därför se till att inte sätta sprätt på allting utan spara en rejäl del av slantarna i t.ex. fonder så att du har medel att ta ut för att kunna betala en eventuell restskatt utan att behöva ta sms-lån eller göra något annat dumt.

Med det sagt så tror jag att det ska mycket till för att du ska åka dit om det rör sig om summor på runt 10k i månaden. Det genomförs enorma mängder transaktioner varje dag i Sverige och bankerna kan inte gå in och kolla i detalj på allt även fast de naturligtvis har enheter som jobbar mot ekonomisk brottslighet och algoritmer och dylikt för att scanna av och se om någonting händer som verkar misstänkt. Jag har själv fört in totalt flera 100 000 kronor på mitt svenska konto under ett par år, lagliga pengar som jag har skattat för utomlands men det kan ju inte min svenska bank veta om och trots det så har jag aldrig ens fått en förfrågan om var pengarna kommer ifrån. Med andra ord så tror jag alltså att du kan sova lugnt så länge det inte handlar om alltför stora summor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in