• 5
  • 6
2014-10-04, 01:04
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Exakt eller nästan exakt.
Eftersom jag inte kan avgöra vad som är vad, så får jag förhålla mig till det enda som är sant är att jag upplevt något. Det andra är skapad av tänkandet som försöker se samband.

Så verkligheten är en fantasi. Fantasin är verkligheten. Eller så är det något annat.

Fördel med att veta allt om tinget. man vet allt. Fördel med att inte veta vad tinget är, nyfikenheten tar aldrig slut.

Absolut sanning innebär att du vet exakt allt som finns att veta om det som sker.

Hur förhåller sig sanningen i upplevelsen när den är beroende en omvärld?
Går det att tala om sanningar då i upplevelse, när man inte vet allt om tinget?
Verkligheten innehåller, enligt mig, både det verkliga och fantasin. Fantasin är en del uti verkligheten och är en domän belägen uti människans sinne. Vad som är verklighet och vad som är fantasi går att utröna enligt mig. Fantasier kan manifesteras, men detta är enligt mig inte alltid utav godo.

Fördelen med att veta allt om tinget är att man kan gå vidare till nya ting. Nyfikenheten tar inte slut för det. Absolut sanning innebär också att du kan använda dig utav fantasin för att skapa alternativa världar, vilket är fascinerande i sig.

Och för att svara på frågorna:
Sanningen förhåller sig instabil, osäker och lätt att rubba då den är beroende av en omvärld. Det går att tala om sanningar i upplevelsen om man vet allt om ting som utgör upplevelsen eller "tinget". Det är på detta sätt människan bildar sig en uppfattning om en upplevelse eller en s.k. "erfarenhet" att ta med sig på livets resa.

mvh
Mattias
Citera
2014-10-04, 16:34
Medlem
En lista på sätt som ord kan vara "fel," om vi nu vill utöka frågeställningen i topic: http://lesswrong.com/lw/od/37_ways_t..._can_be_wrong/
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in