Citat:
Ursprungligen postat av Svärdfisken
Hittade 19 (!) olika virusinfektioner med F-Secure, men programet kunde varken desinfektera eller ta bort dom...
Körde Kasperskys och hittade lika många, skillnaden är att med Kasperskys så kunde jag ta bort dom...
Efter denna kväll framför datorn så kan jag garantera att jag aldrig kommer att köra F-Secure fler gånger..
Det är konstigt eftersom F-Secure använder sig av en virusdefinitionsdatabas baserad på Kaspersky AVs (de är nästan samma). Antagligen har du glömt att aktivera automatiska uppdateringar i F-Secure, för i så fall skyddas du bara mot gamla virus. I annat fall kan du ju tala om vilka virus det gäller.
Citat:
Härligt med solklart besked!
Observera nu att detta inte är ett klagomål utan visst vore det skönt om det fanns något konkret att ta på när du utnämner F-Secure till det bästa. Det är inte så att jag misstror dig. Jag vill bara veta hur du så solklart diskvalificerar alla andra. Förklara gärna lite närmare...
1. Det är mycket enkelt att göra olika inställningar (öppna portar i branväggen, blockera program, etc.).
2. Virusdefinitionsdatabasen är inte sämre än Kaspersky AVs, som är en av de bästa, dvs den upptäcker inte färre virus/trojaner än Kasperky.
3. Mycket enkelt att inaktivera hela programmet om man vill pilla med trojaner och sånt.
4. Många alternativ, som till exempel regelbunden virusscan kl. 03:00 eller när datorn har varit inaktiv ett visst antal minuter, etc
Det finns säkert andra som också är lika bra, men denna är helt fri från krångel och man slipper läsa någon hjälp eller manual eftersom allt är utförligt beskrivet.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Irrelevant. Ett krav jag har på ett program som skall vara igång hela tiden är att det gör sitt jobb men inte kräver betydande mängd resurser. Finns det då andra minst lika bra alternativ som inte är resurskrävande som t ex F-Secure, är valet lätt.
F-Secure är inte mycket resurskrävande. Jag har en 2800+ och 1 GB minne vilket är ganska normalt, men jag kan ändå ha många program igång under en virusscan utan att det laggar. Men det finns ju ingen anledning att göra en virusscan när man surfar i alla fall; en virusscan kan man ju ha igång på natten när man sover. F-Secure funkar även utan problem på min gamla Compaq med 266 mHz och 64 MB minne, men där kan man ju såklart inte ha en virusscan igång under tiden man spelar quake.
F-Secure är inte märkbart resurskrävande överhuvudtaget om man har det igång på en normal dator. En virusscan tar så klart upp mer resurser men inte mer än andra AVs.