Citat:
Ursprungligen postat av
matematiker
Hoppas att du är ironisk.
Vilken del utav hoppas du är ironisk?:
Att man inte får använde mer våld än vad nöden kräver?
Att folk på FB ofta verkar tro att man får bruka väldigt mycket våld? (det påståendet saknar väl vetenskaplig grund och där syftar jag väl mer på att folk verkar stödja mycket våld i nödvärn)
Eller att mord inte är berättigat oavsett anledning?
Citat:
Ursprungligen postat av
WaltherVonKnopf
Att döda någon medelst kniv kan visst vara självförsvar och därmed fritt från ansvar, i alla fall i Sverige.
I Sverige anses inte hämnd vara en förmildrande omständighet. I praktiken har det dock hänt att domstolar satt ner straffet för den som hämnats. Mest flagranta fallet jag känner till var någon gång i början på 2000-talet då en våldtagen kvinna åkte hem till gärningsmannen (som hade avtjänat sitt straff) och knivhögg honom i halsen. Han överlevde och kvinnan dömdes för sitt tilltag men domstolen satte ner både rubricering och straff, det senare med hänvisning till att kvinnan farit väldigt illa av våldtäkten. Huruvida domen stod sig i högre rätt känner jag inte till.
Det är givetvis hypotetiskt sätt möjligt att döda nån med kniv i nödvärn men det är föga troligt; tror inte nån köper att kvinnan bara högg mannen i axeln. Om det nu var på det viset så är det i mina ögon iaf givetvis nödvärn och skall absolut inte ges nån straffpåföljd.
Det är sjukt att man till viss grad tillåter folk att ta lagen i egna händer när nån sökt upp en GM och skurit denna människa med kniv i halsen; något annat än mordförsök är löjligt.