2014-09-30, 07:59
Medlem
Gick in på aftonbladet och såg att mördaren Reyhaneh Jabbarie skall avrättas idag.

Varför försvara någon som tar lagen i egna händer?, detta verkar glasklart att hon blivit ditlurad, frihetsberövad, våldtagen fått tag på en kniv och i vredesmord tagit tillfälle i akt att släcka en annans människas liv; att kalla det självförsvar när man dödar någon med en kniv är bara långsökt.

Visst är det hon blivit utsatt för hemst, men hon måste också straffas för sina gärningar, eller?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19616958.ab

http://www.un.org/apps/news/story.as...1#.VCpCqPmSyLq
Citera
2014-09-30, 14:03
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coldon86
Gick in på aftonbladet och såg att mördaren Reyhaneh Jabbarie skall avrättas idag.

Varför försvara någon som tar lagen i egna händer?, detta verkar glasklart att hon blivit ditlurad, frihetsberövad, våldtagen fått tag på en kniv och i vredesmord tagit tillfälle i akt att släcka en annans människas liv; att kalla det självförsvar när man dödar någon med en kniv är bara långsökt.

Visst är det hon blivit utsatt för hemst, men hon måste också straffas för sina gärningar, eller?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19616958.ab

http://www.un.org/apps/news/story.as...1#.VCpCqPmSyLq

Troll!? Eller är du allvarlig? I så fall kanske det kunde vara intressant för dig att bli inlåst, misshandlad och få några omgångar stock i krysset. Kanske den där kniven i köket till slut skulle bli lockande att använda för att kunna komma iväg, i synnerhet om du ringer ambulans efteråt åt honom du knivat? Men du skulle kanske ändå inte skulle kunna med att hävda nödvärn på grund av din höga moral?

Om du läser artikeln finns det dessutom indikationer på att det inte var hon som dödade offret, även om hon gav honom ett knivhugg.
Citera
2014-09-30, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Troll!? Eller är du allvarlig? I så fall kanske det kunde vara intressant för dig att bli inlåst, misshandlad och få några omgångar stock i krysset. Kanske den där kniven i köket till slut skulle bli lockande att använda för att kunna komma iväg, i synnerhet om du ringer ambulans efteråt åt honom du knivat? Men du skulle kanske ändå inte skulle kunna med att hävda nödvärn på grund av din höga moral?

Om du läser artikeln finns det dessutom indikationer på att det inte var hon som dödade offret, även om hon gav honom ett knivhugg.

Det jag sa var att man inte får ta lagen i egna händer; visst får du försvara dig själv men det skall inte vara mer våld än vad nöden kräver; folk -speciellt på flashback- verkar tro att man får göra precis vad man vill mot en GM och sen bara skrika ut att det var i självförsvar och så är allt förlåtet.

Kvinnan verkar ju vara utsatt för en hemsk serie brott -det förnerkar jag icke- men det berättigar fortfarande inte mord.

Och f.ö. så hade jag mördat GM med gläde och tagit mitt straff med stolthet och inte skyllt från mig; såvida jag inte infunnit mig i ett land som har någorlunda hårda straff på mord.
Senast redigerad av coldon86 2014-09-30 kl. 16:50.
Citera
2014-09-30, 16:11
Medlem
Citat:
Det jag sa var att man inte får ta lagen i egna händer; visst får du försvara dig själv men det skall inte vara mer våld än vad nöden kräver; folk -speciellt på flashback- verkar tro att man får göra precis vad man vill mot en GM och sen bara skrika ut att det var i självförsvar och så är allt förlåtet.

Kvinnan verkar ju vara utsatt för en hemsk serie brott -det förnerkar jag icke- men det berättigar fortfarande inte mord.
Hoppas att du är ironisk.
Citera
2014-09-30, 16:22
Medlem
WaltherVonKnopfs avatar
Citat:

Att döda någon medelst kniv kan visst vara självförsvar och därmed fritt från ansvar, i alla fall i Sverige.

I Sverige anses inte hämnd vara en förmildrande omständighet. I praktiken har det dock hänt att domstolar satt ner straffet för den som hämnats. Mest flagranta fallet jag känner till var någon gång i början på 2000-talet då en våldtagen kvinna åkte hem till gärningsmannen (som hade avtjänat sitt straff) och knivhögg honom i halsen. Han överlevde och kvinnan dömdes för sitt tilltag men domstolen satte ner både rubricering och straff, det senare med hänvisning till att kvinnan farit väldigt illa av våldtäkten. Huruvida domen stod sig i högre rätt känner jag inte till.
Citera
2014-09-30, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Hoppas att du är ironisk.

Vilken del utav hoppas du är ironisk?:
Att man inte får använde mer våld än vad nöden kräver?
Att folk på FB ofta verkar tro att man får bruka väldigt mycket våld? (det påståendet saknar väl vetenskaplig grund och där syftar jag väl mer på att folk verkar stödja mycket våld i nödvärn)
Eller att mord inte är berättigat oavsett anledning?

Citat:
Ursprungligen postat av WaltherVonKnopf
Att döda någon medelst kniv kan visst vara självförsvar och därmed fritt från ansvar, i alla fall i Sverige.

I Sverige anses inte hämnd vara en förmildrande omständighet. I praktiken har det dock hänt att domstolar satt ner straffet för den som hämnats. Mest flagranta fallet jag känner till var någon gång i början på 2000-talet då en våldtagen kvinna åkte hem till gärningsmannen (som hade avtjänat sitt straff) och knivhögg honom i halsen. Han överlevde och kvinnan dömdes för sitt tilltag men domstolen satte ner både rubricering och straff, det senare med hänvisning till att kvinnan farit väldigt illa av våldtäkten. Huruvida domen stod sig i högre rätt känner jag inte till.

Det är givetvis hypotetiskt sätt möjligt att döda nån med kniv i nödvärn men det är föga troligt; tror inte nån köper att kvinnan bara högg mannen i axeln. Om det nu var på det viset så är det i mina ögon iaf givetvis nödvärn och skall absolut inte ges nån straffpåföljd.

Det är sjukt att man till viss grad tillåter folk att ta lagen i egna händer när nån sökt upp en GM och skurit denna människa med kniv i halsen; något annat än mordförsök är löjligt.
Citera
2014-09-30, 22:55
Medlem
WaltherVonKnopfs avatar
Citat:
Det är givetvis hypotetiskt sätt möjligt att döda nån med kniv i nödvärn men det är föga troligt.
Varför är det så orimligt att tänka sig? Det händer då och då i Sverige, det är dock väldigt svårt rent allmänt, kniv eller ej, att helt gå fri från ansvar från dödligt våld pga nödvärn. Man måste snarare vara polis i tjänst för att slippa dömas.
Citera
2014-09-30, 22:58
Medlem
euns avatar
Sånt här är så urbota korkat. Klart det var självförsvar, hon hade antagligen blivit mördad själv om hon inte agerat.

Hade velat se hur domarna hade agerat i en liknande situation. Lätt att tala om moral hit och dit när man sitter i en skyddad rättssal, men när adrenalinet pumpar och man befinner sig i direkt livsfara är det en helt annan sak.
Senast redigerad av eun 2014-09-30 kl. 23:06.
Citera
2014-09-30, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltherVonKnopf
Varför är det så orimligt att tänka sig? Det händer då och då i Sverige, det är dock väldigt svårt rent allmänt, kniv eller ej, att helt gå fri från ansvar från dödligt våld pga nödvärn. Man måste snarare vara polis i tjänst för att slippa dömas.

http://www.nltimes.nl/2014/09/18/cha...illed-robbers/

Vad hade hänt med kvinnan om detta hade hänt i Sverige...tar knappast ett geni att gissa med tanke på hur pass rövknullad landet är.

Min personliga gissning är: kvinnan hade skakat galler, blivit anklagad för att vara allt ifrån rasist till Breiviks syster och dom ihjälskjutna djurens familjer hade fått multum i skadestånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in