2014-09-30, 03:47
Medlem
I-R-Baboons avatar
Citat:
Heliga Birgitta är skändad.

En del av den gyllene armen har stulits.

– Det handlar om en del av den heliga Birgittas arm som vi hade här och som kyrkan fick 1875, säger Pater Dominik Terstriep, kyrkoherde i S:ta Eugenia katolska församling i centrala Stockholm.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19616578.ab

Reliken har nog setts för sista gången. Den har troligen redan smälts ned.

Nogån som vet mer om "caset"?
Citera
2014-09-30, 04:05
Medlem
Öppna gränser & mångfalden,har totalt tömmt våra kyrkor på heliga&antika föremål!Förr stod våra kyrkor öppna dagtid!Nu för tiden är alla låsta,om inte det finns flera kyrkligt anställda där!Det som stulits,finns det marknad för i övriga europa...16 000tals föremål med ofantliga värden,smälts ner&ger några hundra...Vårat arv står skändat,av en mörk makt!Tragiskt till tusen!Det är nu vårat land våldtas,med politikers goda tycke!Inget är svart/vitt,men än finns gott&ont!
Citera
2014-09-30, 10:37
Medlem
Någon som vet något om uppskattat värde?
Citera
2014-09-30, 14:04
Medlem
Venators avatar
Verkar ju oerhört märkligt att det inte var larmat!
Citera
2014-09-30, 17:23
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Verkar ju oerhört märkligt att det inte var larmat!

Förmodligen för att penga värdet var för lite för att det skulle vara lönt, vad jag hört skall det vara svindyrt med larm och säkerhetsgrejor runt detta som krävs av försäkringsbolagen och inte minst självrisken.

Det historiska värdet är ju dock ovärderligt.

Sådana här grejor skall vara inlåsta i valv och bara visas vid speciella tillfällen under stark bevakning anser jag.
Citera
2014-09-30, 21:56
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Förmodligen för att penga värdet var för lite för att det skulle vara lönt, vad jag hört skall det vara svindyrt med larm och säkerhetsgrejor runt detta som krävs av försäkringsbolagen och inte minst självrisken.

Det historiska värdet är ju dock ovärderligt.

Sådana här grejor skall vara inlåsta i valv och bara visas vid speciella tillfällen under stark bevakning anser jag.

eller så kan det kanske inte ens anses att vara ett brott...någon liten guldbit som trots ha berörd någon som eventuellt skulle kunna anses som helig....eller ska polisen ägna sig åt riktiga brott?

Nu var det visserligen en bit guld så vitt jag förstår...men ännu värdefullare skulle "riktiga ben" varit för kyrkan, vilka troligtvis kom från vilken okänd grav som helst, MEN syftet tjänar ändå den katolska kyrkan, så de skiter i om det är kattben.
Citera
2014-10-02, 00:15
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
eller så kan det kanske inte ens anses att vara ett brott...någon liten guldbit som trots ha berörd någon som eventuellt skulle kunna anses som helig....eller ska polisen ägna sig åt riktiga brott?

Nu var det visserligen en bit guld så vitt jag förstår...men ännu värdefullare skulle "riktiga ben" varit för kyrkan, vilka troligtvis kom från vilken okänd grav som helst, MEN syftet tjänar ändå den katolska kyrkan, så de skiter i om det är kattben.

Nja, det var nog mer än så om du läser artikeln från Aftonbladet länkad ovan. Det som stals var "ett gyllene relikskrin där en del av hennes arm förvaras". Vidare framgår förvisso att relikskrinet är förgyllt och inte av guld som jag först fick för mig när jag läste slarvigt. Det förklarar också varför det inte var larmat. Kanske någon tjuv fick för sig att det var massivt guld?

Eller är det satanister i farten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in