• 1
  • 2
2014-09-29, 11:17
Medlem
Då jag behöver lite extra deg för att ta mig till Chile och tillbaka nästa år så har jag nu en plan och behöver lite feedback.
Jag har varit i kontakt med min gamla arbetskamrat Abdullah som jobbar på axelmonteringen byggnad 210 i Södertälje och frågat om han inte har några släktingar som behöver komma hit och hyra någon vrå. Det hade han och nämnde en tre barns mamma som syster nere i Mogadishu.
Det ligger nämligen till som så att i huset där jag hyr min lägenhet finns en rymlig källare med egen ingång. Nu tänker jag då hyra ut den svart utan min hyresvärds vetskap. Han brukar typ aldrig va där nere ändå och för att undvika att min granne märker något tänkte jag skärma av med en plywoodskiva.
Det finns ingen toalett där nere men tänkte ge dom en hink, det viktigaste är ju att dom har tillgång till vatten och det finns där. Tror för övrigt inte familjen kommer ha så mycket vetskap om sina mänskliga rättigheter och det är nog ganska svårt att klaga på somaliska liksom.
Om min granne mot förmodan skulle märka något tänkte jag spela på hennes samvete och förklara det att nu handlar det om att öppna våra hjärtan, att jag sen tar åtta lax i månaden är ju inget hon får veta.
Skulle min hyresvärd få reda på att så har jag ju ingen som helst vetskap om denna familj och jag tänker ju självfallet inte skriva något kontrakt.

Tror ni detta kommer funka i det långa loppet? Är åtta lax rimligt eller tror ni jag kan ta ut mer? Vill ju göra en bra hacka snabbt liksom.
Senast redigerad av StupidMonkey 2014-09-29 kl. 11:28.
Citera
2014-09-29, 11:22
Medlem
TorkelTrottoarkants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StupidMonkey
Då jag behöver lite extra deg för att ta mig till Chile och tillbaka nästa år så har jag nu en plan och behöver lite feedback.
Jag har varit i kontakt med min gamla arbetskamrat Abdullah som jobbar på axelmonteringen byggnad 210 i Södertälje och frågat om han inte har några släktingar som behöver komma hit och hyra någon vrå. Det hade han och nämnde en tre barns mamma som syster nere i Mogadishu.
Det ligger nämligen till som så att i huset där jag hyr min lägenhet finns en rymlig källare med egen ingång. Nu tänker jag då hyra ut den svart utan min hyresvärds vetskap. Han brukar typ aldrig va där nere ändå och för att undvika att min granne märker något tänkte jag skärma av med en plywoodskiva.
Det finns ingen toalett där nere men tänkte ge dom en hink, det viktigaste är ju att dom har tillgång till vatten och det finns där. Tror för övrigt inte familjen kommer ha så mycket vetskap om sina mänskliga rättigheter och det är nog ganska svårt att klaga på somaliska liksom.
Om min granne mot förmodan skulle märka något tänkte jag spela på hennes samvete och förklara det att nu handlar det om att öppna våra hjärtan, att jag sen tar åtta lax i månaden är ju inget hon får veta.
Skulle min hyresvärd få veta så har jag ju ingen som helst vetskap om denna familj och jag tänker ju självfallet inte skriva något kontrakt.

Tror ni detta kommer funka i det långa loppet? Är åtta lax rimligt eller tror ni jag kan ta ut mer? Vill ju göra en bra hacka snabbt liksom.

Det fetmarkerade räcker för att veta att du trollar.

OnT: Åtta tusen blir nog bra att börja med.
Citera
2014-09-29, 11:26
Medlem
Rolig tråd.
Om du nu är seriös så kommer du självklart åka dit och förlora ditt förstahandskontrakt/andrahandskontrakt, huevon.
Citera
2014-09-29, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av get.chomp
Rolig tråd.
Om du nu är seriös så kommer du självklart åka dit och förlora ditt förstahandskontrakt/andrahandskontrakt, huevon.

Men jag tänkte ju hävda att jag inte vet vart dom har dykt upp ifrån om han skulle få reda på det. Och om grannen skulle märka och påstå att detta är mitt uppsåt så säger jag ju att hon bara är en kronisk liten lögnerska och att det lika gärna kan va hon som släppt in dom.
Citera
2014-09-29, 11:37
Medlem
Eftersom det rör sig om en familj så kommer de kunna vittna emot dig om de fixar en tolk.Om det sker så står du där med flera vittnen som säger att det är du som gett dem nyckeln till ditt förråd.
Citera
2014-09-29, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av get.chomp
Eftersom det rör sig om en familj så kommer de kunna vittna emot dig om de fixar en tolk.Om det sker så står du där med flera vittnen som säger att det är du som gett dem nyckeln till ditt förråd.

Tror bara min hyresvärd har nyckel till källaren, det står vilket fall som helst öppet hela tiden. Blir det inte bara ord mot ord då? Jag menar vem tror på en brutta från Mogadishu med tre ungar liksom?
Citera
2014-09-29, 12:52
Medlem
Lootpack23s avatar
Du lever upp till namn iaf
Citera
2014-09-29, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lootpack23
Du lever upp till namn iaf

Äh säger alla typ här inne. Det rinner av mig som vatten på en regnrock numera.
Citera
2014-09-29, 16:55
Medlem
Riddarhusets avatar
Varför skulle dom vilja bo hos dig när migrationsverket hjälper dom?
Säg till Abdullah att de söker på anhöriginvandringskonceptet. Det nekades bara 5 st förra året och släpptes in 25 000 enligt detta koncept.
Citera
2014-09-29, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Varför skulle dom vilja bo hos dig när migrationsverket hjälper dom?
Säg till Abdullah att de söker på anhöriginvandringskonceptet. Det nekades bara 5 st förra året och släpptes in 25 000 enligt detta koncept.

Varför skulle jag vilja göra något så efterblivet? Det är ju perfekt att Abdullah är villig att låta mig trycka in hans syrra och hennes ungar i min källare. Inte för att jag sagt till honom att det är just källaren jag har i åtanke. Jag vill ju tjäna pengar fattar du väl? Vadå tror du jag gör detta för att va sjyst och ställa upp?
Här handlar det ju om att sko sig själv. Är främst intresserad av hur detta kan gå i lås och hur vida jag kan snacka mig ur en jobbig sits om mot förmodan grannen skulle upptäcka somalierna i källaren bakom plywooden när hon ska tvätta.
Men om mitt öppna ditt hjärta argument inte går hem hoppas jag det funkar att köra på att hon är en kronisk liten lögnerska om hon nu skulle skvallra till hyresvärden.
Om hyresvärden mot förmodan skulle upptäcka att innan min granne tänker jag ju ta helt avstånd och låtsas som att jag inte har en aning om vart dom kommit ifrån.
Citera
2014-09-29, 18:29
Medlem
Hur var det nu? Är det du som hyr ut olovligt eller din kollega som hyr ut olovligt? Om din kollega hyr ut olovligt, varför påverkas du så mycket av det? Varför tänker du göra detsamma om det påverkar dig så mycket?

(FB) Hyrt ut lägenhet olovligt.

Du kan absolut trolla vidare, jag tror egentligen att du inte har ett arbete, jag tror du sitter hemma och trippar på dina droger och inbillar dig att du har några kompisar som egentligen inte existerar. (Se tidigare ämnen).
Citera
2014-09-29, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aphelion.
Hur var det nu? Är det du som hyr ut olovligt eller din kollega som hyr ut olovligt? Om din kollega hyr ut olovligt, varför påverkas du så mycket av det? Varför tänker du göra detsamma om det påverkar dig så mycket?

(FB) Hyrt ut lägenhet olovligt.

Du kan absolut trolla vidare, jag tror egentligen att du inte har ett arbete, jag tror du sitter hemma och trippar på dina droger och inbillar dig att du har några kompisar som egentligen inte existerar. (Se tidigare ämnen).

Den där tråden var ett verkligt scenario, var tror du jag fått denna ide ifrån? Domen om hur det går för arbetskamraten kan jag återkomma med om lite mer än en vecka. Men kan säga att åklagaren yrkade på 2 månaders fängelse och att arbetskamraten skulle betala tillbaka 12.000 + ränta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in