2014-09-28, 22:28
Medlem
dethalvabarnets avatar
Haft tanken en del gånger och skulle vilja utforska den med tanke på om hur viktigt ekonomin är nuförtiden.

Företag har en lika stor röstprocent som den procent av den totala skatteinkomsten den bidrar till i det land som det är i.

Exempel som inte grundar sig på verkliga siffror:
Saab betalar 4% av den totala skatten som tas in av den Svenska staten och har därför 4% av rösterna.

Företag inom/ägda/styrda av företag med verksamhet inom banksektorn,valutahandel eller journalism är inte tillåtna att rösta samt så gäller detta endast just företag som är baserad i landet.

Övrig så förändras inte statsskicket, vi kan ta USA's statsskick som exempel eller någon annan stor ekonomi? (kan ändras, kanske be mod om tråd blir tillräckligt populär)

Alla utforskande tankar uppskattas,förutsägelser, systemfel, tillägg med skäl varför det bör vara med!
Citera
2014-09-28, 22:53
Medlem
messiasibids avatar
När du säger företag har rösträtt menar du att majoriteten i styrelsen har rösträtt över företagets röst?

Och varför får inte företag inom banksektorn rösta?

Och flertalet företag är ju aktiebolag på börsen, så då är det möjligt att köpa upp stora andelar ev ett företags aktier för att vinna rösträtter?
Citera
2014-09-28, 23:45
Medlem
dethalvabarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
När du säger företag har rösträtt menar du att majoriteten i styrelsen har rösträtt över företagets röst?
Systemändring dags!

Rösterna läggs då skatten betalas, hur röstningen går till ändras varje månad bestäms av styrelsen om styrelsen tillsätts av de som har kontroll över företaget.
Citat:
Och varför får inte företag inom banksektorn rösta?
*Ändra banksektorn till vissa företag inom finansiella sektorn.

Därför vissa företag inom finansiella sektorns nisch är just ekonomi och kan systemet alltför väl samt påverka det antar jag eller kanske för att de hanterar just andra företags ekonomi samt har för stor insyn i för många företags ekonomier för att ha en "direkt" inverkan.

Citat:
Och flertalet företag är ju aktiebolag på börsen, så då är det möjligt att köpa upp stora andelar ev ett företags aktier för att vinna rösträtter?
Bra synpunkt och observation, du fick mig att ändra systemet direkt! Se första quoten.

Om ett företag köpts upp så köps inte alla rösterna utan endast framtida röstprocent då den inbetalade skattens % och "röster/röst" har redan lagts. Valen är på samma period som vanligt, t.ex. 4 år som presidentvalet

Skulle behöva redigera första inlägget o.o

Sista besöket i den här tråden för ikväll, kollar den imorgon runt lunch tror jag om någon är intresserad av min närvaro i den.
Citera
2014-09-29, 04:46
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag tycker att det låter ett bra förslag. Företag är kollektiv, och de har alltför länge varit helt utanför demokratisk kontroll. Men att rösträtten ska motsvara skatten låter som en galen regel. Låt i stället både samhället och de anställda få ett större inflytande. Detta kan göras på flera olika sätt. Ett förslag är att styrelsen består till 100% av de anställda. En annan variant är att styrelsen tillsätts genom demokratiska val. En korporativistisk variant är att samhället får hälften av rösterna.

Om TS däremot menar tvärtom att företag skulle ha inflytande över demokratiska institutioner som riksdag m.m så är det helt förkastligt. Demokrati är till för människor, inte för kollektiv. Kollektiv får makt genom människor.
Citera
2014-09-29, 10:14
Medlem
anonym.hedonists avatar
Demokrati innebär att makten tillfaller folket, inte åt organisationer vars enda uppgift är att skapa vinst.

Låter som en oerhört kass idè, korporatism på hög nivå.
Citera
2014-09-29, 12:47
Medlem
dethalvabarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Men att rösträtten ska motsvara skatten låter som en galen regel.

Varför? Skatten motsvarar ju iallafall ett mått på hur mycket företaget bidrar till samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Om TS däremot menar tvärtom att företag skulle ha inflytande över demokratiska institutioner som riksdag m.m så är det helt förkastligt. Demokrati är till för människor, inte för kollektiv. Kollektiv får makt genom människor.

Jag antar för tillfället vi använder USA's politiska system där senatorer väljs för senaten i de diverse delstaterna. Istället för att människorna röstar så är det de lokala företagen som är etablerade i delstaterna som röstar istället med deras respektive % av delstatens skatteintäkter.

Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Demokrati innebär att makten tillfaller folket, inte åt organisationer vars enda uppgift är att skapa vinst.

Låter som en oerhört kass idè, korporatism på hög nivå.

DO'Oh. Verkar som mina Samhälle-kunskaper har flytt från mig lite. Insåg nyss att jag egentligen inte kan använda Demokrati :/ Ska be mod döpa om tråden då jag ser direkt vilka missuppfattningar det leder till.

"Epickrati" kanske? (saxat från moderna grekiska Epicheirí̱seis (företag) ihopklistrat med krati).

Istället för rent ideologiska svar så skulle jag vilja gärna höra några praktiska doomsday eller soslskensscenarion om varför det skulle vara dåligt för människor av en viss klass, alla människor, mänskligheten, etc.
Citera
2014-09-29, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dethalvabarnet
Haft tanken en del gånger och skulle vilja utforska den med tanke på om hur viktigt ekonomin är nuförtiden.

Företag har en lika stor röstprocent som den procent av den totala skatteinkomsten den bidrar till i det land som det är i.

Företagarna har samma rätt som alla andra att rösta och påverka.
Jag antar att företagarna påverkar politiken ganska så mycket utan att behöva rösta.

Att få rösträtt genom att betala är en ganska så orättvis och sned demokrati.
Den som har mer pengar blir den som påverkar mer än den fattige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in