Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Vad är fördelen med detta?
Banken betalar jag 120 kronor om året för att kunna betala räkningar, 2.5% av beloppet springer fort iväg så betalo verkar mest vara ett system för sms-lånetorskarna att kunna dra räkningen ett varv till innan den hamnar hos kronkalle.
Det verkar som att kronkalle och en del inkassobolag är undantagna från tillåtna betalningsmottagare hos betalo vilket verkar bekräfta min teori..
Det är väl främst egentligen en tjänst för de som måste betala räkningar på kredit (sms-lånetorskarna som du säger). Finns ju folk som faktiskt gör så (när jag jobbade på växlingskontor hade vi en kund som varje månad betalade sin Amex-räkning på 25 lakan med just Amex-kortet = 1000 kronor i avgift).
Men betalar man med Coop-kortet så får man ju faktiskt betalt för att använda tjänsten, och således finns det ju ingen anledning att inte nyttja tjänsten, mer än att det är enklare att ha allt på autogiro). Säg att man har räkningar på 7000 kr i månaden. Beroende på vilket Coop-kort man har så får man 0,5 eller 1 poäng per krona som man betalat (en poäng är värd minst ett öre). Har man Coop Medmera Mer så är det en poäng. Då får man alltså 84 000 poäng per år, bara genom att betala räkningarna. Man får alltså poäng motsvarande minst 840 kronor på ett år.
Citat:
Ursprungligen postat av
kalle632
Varför menar du att Betalo skulle betala coop? Du menar som när affären får betala en avgift till kort firman? Det är inte riktigt samma sak eller hur. Affären betalar för att kunna sälja och få tillgång till en betaltjänst. Betalo är en betaltjänst.
För att det inte räknas som kontantuttag, utan som ett köp? Gör man kontantuttag med Coops kreditkort måste man betala ränta. Detta verkar motsvara ungefär att göra en överföring till Svenska Spel eller Unibet (Coop får betalt för överföringen och den som spelar får bonuspoäng för överföringen till spelkontot). Dessutom har ju Coop knappast någon anledning att vilja ge bort pengar till både Betalo och den som använder Betalos tjänst. Denna tjänst är dessutom något som Coop har gjort rätt ordentligt med reklam för i utskicken med de månatliga kontoutdragen/räkningarna. Det är ju inte så att Coop badar i pengar och känner att man vill ge bort så mycket som möjligt bara för att.
Hade kortutgivaren behövt betala till Betalo hade de inte behövt ta 2,5 % i avgift av kunder med andra kort utan tjänat pengar ändå? Jag tänker att avgiften de tar av kunden alltså ska täcka det Betalo får betala till kortutgivaren och utöver det ge dem lite vinst.