2014-09-27, 10:57
Medlem
Admiral Krags avatar
När man gör telefonnummersökning på dom enda vettiga nättjänsterna på nätet
Hitta.se Och Eniro så finner jag att dom flesta personer enbart har sitt mobilnummer utsatt,
ska jag tolka det som att samhället av idag har inte alla småbarnsfamiljer fast telefon ens?.

Eller ska man tolka det som att söksidorna inte har lyckats få tag i hemnumren? nej jag har ingen papperstelefonkatalog som kan lösa mitt probem
Citera
2014-09-27, 11:03
Moderator
tobess avatar
Ja, fasta telefonlinjer existerar i stort sett endast hos pensionärer numera, och knappt ens det.
Citera
2014-09-27, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Krag
När man gör telefonnummersökning på dom enda vettiga nättjänsterna på nätet
Hitta.se Och Eniro så finner jag att dom flesta personer enbart har sitt mobilnummer utsatt,
ska jag tolka det som att samhället av idag har inte alla småbarnsfamiljer fast telefon ens?.

Eller ska man tolka det som att söksidorna inte har lyckats få tag i hemnumren? nej jag har ingen papperstelefonkatalog som kan lösa mitt probem

Så vitt jag vet...
1) eniro har alla telias nummer som fanns i katalogen då de hade ansvaret för papperskatalogerna
2) papperskatalogen finns ej längre

Många har ej fast telefon. Jag har ip telefon för att min fru vill det. Blev riktigt förbannat när jag såg att det stod med i kalalogen och tog genast bort det. Så mitt nummer kan du förhoppningsvis inte hitta fast jag har telefon.
Citera
2014-09-27, 12:00
Medlem
EpiskaHundens avatar
Det är så billigt att ha en fungerande mobil just nu så varför ska man ens ha en fast telefon?
Citera
2014-09-27, 12:48
Medlem
VenomXs avatar
Fasta telefoner har börjat försvinna i rejält stor omfattning ja, och även operatörerna vill ju gärna pusha utvecklingen i den riktningen då det innebär mindre underhåll med fysiska landlinor.

Det negativa med mobiler kan vara att täckningen ibland kan vara dålig eller obefintlig särskilt i glesbygder (ironiskt nog där man helst vill avveckla de fasta telefonerna) vilket har lett till en hel del problem med att t.ex tillkalla hjälp i form av ambulans om någon akut olycka sker, det händer ju också att batterierna i mobiltelefoner tagit slut vid väldigt olyckliga tidpunkter, något som inte kan hända en fast telefon.

Med fasta telefoner har man oftast en väldigt säker och tillförlitlig kommunikationskanal ut till omvärlden som mycket sällan sviker så än så länge tycker jag definitivt de fyller en viktig funktion, även om mobiltelefoner förmodligen kommer att bli minst lika tillförlitliga de med någon dag i framtiden.
Citera
2014-09-27, 16:07
Medlem
Admiral Krags avatar
Okay tack för tipsen
Citera
2014-10-03, 23:06
Medlem
De få som har kvar hemtelefoni börjar gå över till mobil hemtelefoni, för att i en övergångs period ha hemnumret i mobilen. Satt i Telias kundtjänst förut för winback/savedesk.

Varenda person skulle säga upp sin hemtelefon. Lätt motivera för någon att betala 165 kr/mån när de ringer 1 samtal

Tror att om de hade bytt från kopparledning->fiber tidigare, så hade fler gått över till bredbandstelefoni. Men det är inte ekonomiskt försvarbart längre ha hemtelefoni...
Citera
2014-10-03, 23:48
Medlem
PretIdiotiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvadsambo
De få som har kvar hemtelefoni börjar gå över till mobil hemtelefoni, för att i en övergångs period ha hemnumret i mobilen. Satt i Telias kundtjänst förut för winback/savedesk.

Varenda person skulle säga upp sin hemtelefon. Lätt motivera för någon att betala 165 kr/mån när de ringer 1 samtal

Tror att om de hade bytt från kopparledning->fiber tidigare, så hade fler gått över till bredbandstelefoni. Men det är inte ekonomiskt försvarbart längre ha hemtelefoni...

När man bor i villa eller i småorter är ADSL ofta enda lösningen för obegränsad datatrafik och blir det en marginell extrakostnad för att även ha fast telefoni. Fast telefoni över kopparlina/fiber är dessutom nästan totalt stabilt.
Citera
2014-10-04, 00:30
Medlem
[quote=PretIdiotiem|50599796]När man bor i villa eller i småorter är ADSL ofta enda lösningen för obegränsad datatrafik och blir det en marginell extrakostnad för att även ha fast telefoni. Fast telefoni över kopparlina/fiber är dessutom nästan totalt stabilt.[/QUOTE

Jo jag vet, men bredbandsbolaget började för snart ett år sedan ta med nätavgiften i bredbandskostanden. Eller t.ex. Telia som många har.

Telia 2mbit utan hemtelefoni: 358kr/mån
Telia 2mbit med vanlig hemtelefoni: 419kr/mån

De som har tillgång till bredbandstelefoni brukar bara ta ett random nummer som ej är inkopplat. Då blir det billigare dock!

Ibland känns det dock som i småorter att fiber blir vanligare och vanligare.. Sålänge många vill ha fiber iaf!
Citera
2014-10-05, 20:54
Medlem
Pajosvs avatar
Det är ju på både gott och ont att den fasta telefonin börjar bli allt ovanligare...

Förutom att det är grymt stabilt och alltid fungerar så finns det även andra fördelar.

Förr när man ringde hem till någon för att prata så blev det ofta så att man pratade lite med dennes äkta hälft om det var han eller hon som svarade. Ibland kunde man även prata med barnen i hushållet. Numera ringer man ju oftast till mobilen och i 95 fall av 100 så svarar just den personen som äger mobilen. Dock är detta inte ett särskilt starkt skäl till att behålla den fasta telefonin.

Fördelen med mobiltelefoni är att man i stort sett alltid får tag på personen man söker. Kanske inte med en gång, men personen ser att han eller hon har ett missat samtal och ringer senare upp en.

Är det inte så att traditionella telefonsvarare också har spelat ut sin roll? Hur många har en sådan grej hemma eller som tjänst i sitt fasta abonnemang?

Det är knappt någon som pratar in vad de vill ha sagt på mobilens telefonsvarare nu för tiden. Man ser ju oftast vem som har ringt och då ringer man ju tillbaka.

I arbetet så är det dock inte ovanligt att man pratar in något meddelande eller att man lyssnar av sin röstbrevlåda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in