2014-09-26, 19:26
Medlem
xmzs avatar
Ett socialt experiment där två skådespelare, en man och en kvinna spelar upp en scen där mannen på ett trovärdigt sätt misshandlar kvinnan på öppen gata. I samtliga fall griper någon snart in och stoppar mannen. När de sedan vänder på rollerna och det är mannen som blir misshandlad så ingriper inte en enda. Någon ställer sig och filmar och en del skrattar.

Könsrollerna har skulpterats fram genom årtusenden, är det då inte lite väl naivt att på allvar tro att det går att få balans på?

http://www.beserka.com/domestic-violence-prank/
Citera
2014-09-26, 19:39
Avslutad
Det är inte bara naivt det är idiotiskt. Könsroller är inte "skapta" av människan de är naturliga.
Citera
2014-09-26, 19:50
Medlem
Syskonens avatar
Det är väl inga konstigheter förutom att män i vissa avseenden har rätt att bestraffa sina kvinnliga respektive: skulle jag se en kvinna slå en man offentligt skulle jag förutsätta att hon hade goda skäl eller att han i avsaknad av allmän maskulinitet förtjänade att bli straffad. En kvinna som blir påpucklad av en uppenbart labil man utomhus är dock inte att betrakta som normal uppfostringsaga och därför ska man ingripa. Detta, mina damer och herrar, är könsroller. Resultatet av biologiska skillnader mellan hane och hona och fullständigt naturligt. Vi är inte hens utan honom och henne med allt vad det innebär. Passar det inte kan man förslagsvis byta planet eller ha sex med en ebola-smittad neger.
Senast redigerad av Syskonen 2014-09-26 kl. 19:52.
Citera
2014-09-26, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Det är inte bara naivt det är idiotiskt. Könsroller är inte "skapta" av människan de är naturliga.

Visst, tanken att enkom män ska köra bilen är ju väldigt "naturlig" ex. Varenda karlslok föds ju med ett inbyggt körkort.
Idén att kvinnor inte ska förvärsarbeta, dvs arbeta mot pengar, är ju också komplett "naturlig".
Säger sig självt ju att kvinnor ska jobba gratis, män ska ha ersättning för sitt. Jajamensan.

TS: finns redan en tråd i detta
Citera
2014-09-26, 19:58
Medlem
Syskonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Visst, tanken att enkom män ska köra bilen är ju väldigt "naturlig" ex. Varenda karlslok föds ju med ett inbyggt körkort.
Idén att kvinnor inte ska förvärsarbeta, dvs arbeta mot pengar, är ju också komplett "naturlig".
Säger sig självt ju att kvinnor ska jobba gratis, män ska ha ersättning för sitt. Jajamensan.

Mäns intresse och naturliga förståelse för motorer kommer ur en förhöjd spatial och logisk-matematisk förmåga. Ökad ekonomisk ojämlikhet leder till fler stabila kärnfamiljer och är alltså något att främja. Vi är resultatet av våra genetiska förutsättningar.
Citera
2014-09-26, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syskonen
Mäns intresse och naturliga förståelse för motorer kommer ur en förhöjd spatial och logisk-matematisk förmåga. Ökad ekonomisk ojämlikhet leder till fler stabila kärnfamiljer och är alltså något att främja. Vi är resultatet av våra genetiska förutsättningar.

Bah! skitsnack. Jag äger bil, kör gladeligen och gräver under motorhuven utan större problem.
Har enkom med kunskap och intresse att göra. Finns inget som är direkt svårt eller omöjligt ta reda på under en motorhuv.

För att framföra en bil behöver man heller ingen större teknisk kunskap om motorer. Vilket det lilla faktumet att kvinnor kör bättre och säkrare än män generellt bevisar.

Det sista är så dumt att jag gidder inte att svara. Visst en liten slav i bojor i köket som du piskar varje dag leder också till att köket blir skinande rent, så klart vi ska ha slavar eller hur? Slavar är ju något "genetiskt".
Citera
2014-09-26, 21:11
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:

Men nu handlade tråden om mans- och kvinnomisshandel.
Citera
2014-09-26, 21:22
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Bah! skitsnack. Jag äger bil, kör gladeligen och gräver under motorhuven utan större problem.
Har enkom med kunskap och intresse att göra. Finns inget som är direkt svårt eller omöjligt ta reda på under en motorhuv.

/.../
Jo, visst är det så.
Men att en del killar går till ytterlighet i diskussionen och drar överdrivet biologiskt och evolutionistiskt grundade slutsatser får ses som en spegling av knasiga likhetsfeministers tramsande.

Jag tror att vi alla skulle tjäna på om feministerna taggade ner lite, men hur man får personer med en tonårings mognad att förstå det är en stor utmaning vi alla står inför.
Citera
2014-09-26, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men nu handlade tråden om mans- och kvinnomisshandel.

Det är tyvärr detta som gör att feminister förlorar trovärdighet, åtminstone i mina ögon. De reagerar nästintill bara då kvinnor tvingas i könsroller eller när mannens könsroll drabbar dem själva negativt.
Citera
2014-09-26, 22:56
Medlem
Citat:
Visst, men du har ju erkänt i tidigare trådar att du inte är en riktig kvinna, utan du är en feminist, så det är inte så förvånande om du kan göra manliga saker.

Jag har hört att feminister är ofta feta fula lesbiska kvinnor med kort hår som inte kan få män, så de försöker göra sig själva till män, och därför hävdar de alltid att de är likadana som män.

Citat:
För att framföra en bil behöver man heller ingen större teknisk kunskap om motorer. Vilket det lilla faktumet att kvinnor kör bättre och säkrare än män generellt bevisar.
Anledningen att kvinnor kör säkrare beror bara på att de är mer osäkra på deras körning, och de vågar inte köra så riskfullt. Osäker körning är säker körning, lustigt nog.

Men bilar skapades av män, så det är naturligt att bilar är mer naturliga för män. Precis som det är mer naturligt för kvinnor att ta hand om barn, eftersom kvinnor skapar barn.

Till och med feministiska vetenskapsmän har bevisat att män är bättre på att parkera bilar till exempel: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1237236/Men-ARE-better-women-parking-Feminist-scientists-proves-sexist-motorists-known-along.html
Senast redigerad av elsydeon 2014-09-26 kl. 23:08.
Citera
2014-09-26, 23:09
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Visar att genusvetenskapen är en feministisk fantasi...

Riktig vetenskap, ej baserad på politiserad feministfantastiska önskedrömmar. Vsar att kvinnor oftare är våldsamma i nära relationer dessutom.
Citera
2014-09-26, 23:14
Medlem
Sprejburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen
Det är tyvärr detta som gör att feminister förlorar trovärdighet, åtminstone i mina ögon. De reagerar nästintill bara då kvinnor tvingas i könsroller eller när mannens könsroll drabbar dem själva negativt.

Det är för att dem ofta är obotliga sexister. Västerländskt feminism är till för vita kvinnor som vill ha privilegier och makt utan att behöva offra något i gengäld. Detta försöker de dock maskera genom att använda ordet "jämställdhet".

När dessa feminister sedan blir kritiserade för att inte vara jämställda brukar dem oftast länka till en definition av feminism från typ wikipedia följt med meddelandet "Läs på, feminism står för jämställdhet". Det verkar dock onekligen vara mycket svårt för feministerna att hitta ett nutida empiriskt exempel på detta. Så en definition får räcka. Kanske inte så konstigt ändå, då det i princip inte finns några empiriska exempel på att västerländsk feminism skulle vara detsamma som jämställdhet.

TLDR; Feminister är egoistiska hycklare.
Senast redigerad av Sprejburk 2014-09-26 kl. 23:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in