• 2
  • 3
2014-09-27, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Att räntan är fast är samma sak som att lånet är bundet.

Misstänkte det, men var inte helt säker. Sen är ju frågan om jag kan utöka 100000 på det rörliga eller också måste låna utav det med fastränta på om det nu går och inte är helt fast i och med bunden ränta, men det kanske inte spelar någon roll om man ska utöka förutom att % är mindre på det rörliga. Om ca 2.5 år kan jag välja om jag vill fortsätta på det budna eller ha rörligt där också. Om det innebär att jag betalat 300 mer varje månad så är det 10800 bortkastade pengar på 3 år
Citera
2014-09-28, 17:49
Medlem
Remloffs avatar
Nordea kräver 85procent kontantinsats (minimikravet alltså) vid tecknande av nya bolån.
Teoretiskt borde du kunna låna på lägenheten. Men räkna med att amorteringskravet tills du når 75 procent blir högre än din kalkyl.

http://www.nordea.se/privat/lån/boen...lån/43067.html

Ja, kan du hålla ut och förbättra din UC är det ju bra såklart. Men det skadar ändå inte att tala med din bankkvinna om saken.

Hoppas att det löser sig för dig.
Citera
2014-09-28, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remloff
Nordea kräver 85procent kontantinsats (minimikravet alltså) vid tecknande av nya bolån.
Teoretiskt borde du kunna låna på lägenheten. Men räkna med att amorteringskravet tills du når 75 procent blir högre än din kalkyl.

http://www.nordea.se/privat/lån/boen...lån/43067.html

Ja, kan du hålla ut och förbättra din UC är det ju bra såklart. Men det skadar ändå inte att tala med din bankkvinna om saken.

Hoppas att det löser sig för dig.

När jag räknade ut så blev det med topplån, men det går att utöka på det rörliga om jag bokar möte med min bankman? skulle tjäna ca 3000 i månaden om jag utökade med 100000 och då var det på topplån. Tror du inte banken undrar hur jag kan dra på mig så mycket skulder på så kort tid? frågan är ju om de är villiga att jag belånar på huset för att betala av andra skulder. Ett första steg är det att mejla min bankman och boka en tid och skriva i mejlet att jag vill disskutera utökning av bolån?

MvH
Citera
2014-09-29, 06:48
Medlem
Remloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobran88
När jag räknade ut så blev det med topplån, men det går att utöka på det rörliga om jag bokar möte med min bankman? skulle tjäna ca 3000 i månaden om jag utökade med 100000 och då var det på topplån. Tror du inte banken undrar hur jag kan dra på mig så mycket skulder på så kort tid? frågan är ju om de är villiga att jag belånar på huset för att betala av andra skulder. Ett första steg är det att mejla min bankman och boka en tid och skriva i mejlet att jag vill disskutera utökning av bolån?

MvH

Jag kan givetvis inte säga hur det blir. Jag hade ringt och ställt förfrågan ungefär så här:

Min lgh är värd cirka 15-16. Kan jag utöka mitt bolån om jag amorterar mer? Anledningen att jag vill det är att jag vill stänga krediter som jag betalar mycket på. Kan ni hjälpa mig med det?

Så får du se vad hon säger.
Citera
2014-09-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remloff
Jag kan givetvis inte säga hur det blir. Jag hade ringt och ställt förfrågan ungefär så här:

Min lgh är värd cirka 15-16. Kan jag utöka mitt bolån om jag amorterar mer? Anledningen att jag vill det är att jag vill stänga krediter som jag betalar mycket på. Kan ni hjälpa mig med det?

Så får du se vad hon säger.

Ok. Jag hoppas nu att det inte går så långt att jag behöever utöka bolånet det är det sista jag vill göra. Jag tror jag kan få slippa det om jag från och med nu slutar spela om pengar. Men all info jag fått kan ändå vara bra att ha till framtiden
Citera
2014-09-29, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobran88
Ok. Jag hoppas nu att det inte går så långt att jag behöever utöka bolånet det är det sista jag vill göra. Jag tror jag kan få slippa det om jag från och med nu slutar spela om pengar. Men all info jag fått kan ändå vara bra att ha till framtiden

Slutar du inte vara speltorsk är du körd i vilket fall. Finns ingen anledning att inte försöka få till en deal med banken det lär bli mycket billigare än att ha kvar dina småkrediter, även om du tvingas amortera.
Citera
2014-09-29, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Slutar du inte vara speltorsk är du körd i vilket fall. Finns ingen anledning att inte försöka få till en deal med banken det lär bli mycket billigare än att ha kvar dina småkrediter, även om du tvingas amortera.

Steg 1 är att sluta spela annars är jag körd som du säger. Idag har jag inte spelat något och ska verkligen försöka att inte spela mer.

Lån på 20000 avbetalning 2 år ca 18000 kvar
Lån på 15000 avbetalning 3 år 15000 kvar

Lån på 40000 avbetalning 10 år. 40000 kvar.
Lån på 150000 avbetalning 7 år. 148000 kvar.

Det på 10 år vill jag få ner så fort som möjligt kanske till hälften eller mer beroende på hurmycket jag kan spara under en tid och sen betala in extra, eventuellt vid skatten också. Utöka bolån är för mig ifall en sista utväg
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in