• 1
  • 2
2005-09-08, 10:17
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Jag kom på en sak när jag såg nedanstående länk som jag och några kompisar pratade om mycket i somras. - Satans vad tråkiga svenska mataffärer är!

Min uppfattning är att ju större butikerna blir i Sverige desto mindre manuella diskar och mer färdigförpackat och halvfabrikat. Även de mindre butikerna måste möjligen av olika skäl välja färdigförpackat.

En dröm skulle vara att det är som i exempelvis Frankrike med rejäla manuella diskar för chark, ost och fisk och få det upphugget på plats.

Hur har ni andra uppfattat det?

http://www.aftonbladet.se/vss/matovi...696034,00.html

Citat:
"Butikerna har helt enkelt inte hängt med i tiden.
I branschtidningen Supermarkets senaste nummer ägnar man en stor del åt det faktum att mataffärerna inte längre kan attrahera oss."
Citera
2005-09-08, 11:10
Medlem
hazard simpsons avatar
Håller med. Det är ingen höjdare att gå och handla. Mest irriterande och dyrt. Mera saluhallar och manuella diskar för inspiration och matlust.
Citera
2005-09-08, 13:16
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
Håller med. Det är ingen höjdare att gå och handla. Mest irriterande och dyrt. Mera saluhallar och manuella diskar för inspiration och matlust.

Precis, förstå härligheten att få bestämma vikten på ett par saftigt nystyckade entrecotebitar direkt i butiken.
Citera
2005-09-08, 15:28
Medlem
mjvs avatar
Läste också artikeln som Reverent Mishap länkade till och jag kan bara hålla med
I stan jag bor i hade vi till en bit in på -70 talet en saluhall med bara manuella kött/ost-diskar.
Man kom in där och kände lukten av olika korvar och ostar,f-n va gott!
Jag saknar den saluhallen...
/M/
Citera
2005-09-08, 15:50
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjv
Läste också artikeln som Reverent Mishap länkade till och jag kan bara hålla med
I stan jag bor i hade vi till en bit in på -70 talet en saluhall med bara manuella kött/ost-diskar.
Man kom in där och kände lukten av olika korvar och ostar,f-n va gott!
Jag saknar den saluhallen...
/M/

Någon som har besökt hallen i Budapest?

Helt klart min favorit av saluhallar bland de, förvisso få, jag har besökt. Det luktar Kolbazs ända bort till Gellért.
Citera
2005-09-08, 19:15
Medlem
apanola IIs avatar
Kul artikel. mataffärerna är trista, dom flesta som jobbar där ser det som ett genomgångsyrke, nått dom inte kommer att jobba med om två tre år. Sen är lågprisaffärerna det segment som ökar mest, svensson och Mustafa är mest intresserad av att spara ett par spänn här eller där...

Tacka vet jag saluhallarna, visst kan det vara löjligt dyrt, men man får iallafall bra service,bra varor och ett trevligt,kunnigt bemötande. Brukar understundom handla i Hötorgshallen och Söderhallen, riktigt trevligt. Östermalmshallen besöker jag mer sällan, mest för att det är så ohemult dyrt...men dom har bra mat där.
Citera
2005-09-08, 22:27
Medlem
mongrels avatar
Håller absolut med. Maten får verkligen stryka på foten i och med överkommersialismens och prishetsens intåg. Bagerier och frukt-, grönsaks- och kaffehandlare är upplevelser som jag gärna slänger en extra slant på om jag känner att ekonomin tillåter.
Citera
2005-09-08, 22:45
Medlem
Agent Coopers avatar
Percys i Norrviken (Sollentuna) RESPECT!
Riktigt fint.
Minns även en riktigt fin affär i sthlm. Den drevs av ett pensionärspar. GIck man in i affären var det som att kliva rakt in i 50-talet. Riktigt fint, och framförallt trevligt.
Citera
2005-09-08, 23:03
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent Cooper
Percys i Norrviken (Sollentuna) RESPECT!
Riktigt fint.
Minns även en riktigt fin affär i sthlm. Den drevs av ett pensionärspar. GIck man in i affären var det som att kliva rakt in i 50-talet. Riktigt fint, och framförallt trevligt.

Percys! Äg.
Citera
2005-09-09, 00:43
Medlem
mongrels avatar
För de som bor i Göteborg kan jag tipsa om Konsum på Avenyn (utöver saluhallen, såklart), som har ett par riktigt bra manuella diskar.
Citera
2005-09-09, 08:22
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Men behöver det bli så dyrt eller måste det ens vara saluhallar egentligen?

Carrefour, Auchan etc. ser ju ut som en stor Ica Maxi med skillnaden att de har tryckt en ett gäng manuella diskar och maten är (med undantag) bra mycket billigare än i Schweden.
Citera
2005-09-09, 08:22
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
För de som bor i Göteborg kan jag tipsa om Konsum på Avenyn (utöver saluhallen, såklart), som har ett par riktigt bra manuella diskar.

Bra fler sådana tips, även i Stockholm tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in