Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-25, 15:27
  #361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Gärna en amerikansk flygbas i Norrland. Det skulle liva upp glesbygden ordentligt

Det skulle alla rednecks gilla, natur, 4x4 pickisar och jaktgevär!
Citera
2023-08-26, 09:30
  #362
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Helt med dig om att det är en förmåga vi aldrig haft. Jag tillhör ju tyvärr dom som tror att köttmuren inte ens 1985 hade funkat eftersom vi aldrig hade klarat att mobilisera i tid. Därför har jag ylat om behovet av stående kompletta krigsförband länge. Kriget i Ukraina har dock fått mig att inse att vi också behöver värnpliktiga för att klara av att uppnå volymen som nästa krig kommer kräva.

Mitt förslag är att vi har ett antal stående brigader med samtliga funktioner som yrkesförband plus flygvapnet, marinen och strategiskt luftvärn. Utöver detta behövs territorialförband med organiskt luftvärn på bredd över hela ytan. Dessa skulle kunna helt bestå av värnpliktiga och mobiliseras vid behov.
Jag har väl ungefär samma uppfattning som du. Vi behöver ungefär 50.000 yrkessoldater och 500.000 värnpliktiga. Om man antar att folk kvarstår det militära behövs årligen 5.000 rekryter för yrkesanställning och 50.000 för kontraktsanställning.

Jag föreslår att de kontraktsanställda gör värnplikten 12 månader och därefter repövning en månad med betald lön varje år i 3-5 år. Efter detta överförs de till hemvärnet med kortare övningar.

Ett problem är att Sverige då tillför en mängd vapen och ammunition samtidigt som vi utkämpar ett lågintensivt inbördeskrig. Jag läste i expressen att Sverige har 30.000 gängkriminella som ser chansen att få tag i ännu mer vapen. Detta måste lösas med en helt annan polisiär doktrin som fokuserar på samhällets behov snarare än de kriminellas rätt att inte bli kränkta.

Att bli soldat kräver att vi rekryterar de med tresiffrig intelligenskvot och för det krävs attraktiv kompensation. Dels en rejäl lön under värnpliktstiden, sedan förmåner t ex vid antagning till studier, skattereduktioner, garanterad rätt till ledighet från jobbet för krigsförbandsövning, företräde till bostäder och annat. Annars rekryterar vi de som inte fick jobb på donken. Allt detta är politiskt jobbigt och kostar pengar men behöver lösas om vi skall kunna så emot Ryssland. Om vi nu inte är naiva och tror att Östersjön räddar oss.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback