2014-09-25, 19:50
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icnivad

Jag hade 5500 i hyra, en etta på 40 kvadrat när jag bodde i en halvstor kommun. Bodde tillsammans med någon fast blir inte så dyrt när man delar, strax över 2000 i månaden bara per person.

Menar du ett par personer då, eller menar du ett sambopar? Är de ett par så blir det ju ganska billigt för centrala Göteborg då de kan dela på kostnaden. Är det en person som bor ensam med den hyran är det rätt dyrt dock.

2750 är snarare strax under 3000 än strax över 2000.

5700 är väldigt dyrt för ca 27 kvm. Dessutom alldeles för litet för att dela med någon, även en sambo. De bodde ensamma, olika lägenheter. Göteborgs innerstad är dyrt.
Senast redigerad av lugna ner dig 2014-09-25 kl. 19:53.
Citera
2014-09-25, 20:11
Medlem
Yurichis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Man vill väl ha ett värdigt liv under sina studieår också. Antar att TS inte är med i vare sig föreningar, någon nation eller kår och inte eller deltar på sittningar eller pubkvällar. Jag måste räkna med kostnad för internet samt ett dyrare telefonabonnemang än TS. Det drar ganska lätt iväg om man vill göra saker under studietiden och inte bara spara.

Jag reagerade på den här biten:

Var fan får man tag i lunch för 55 riksdaler år 2014? Det minsta jag sett var 75 kr på ett thai-hak som antagligen blandar i katt i nudelwoken.

Där jag går finns lunch i skolan för 37

Har fullt CSN, och jobb vid sidan av. Jobb blir det dock inte mycket när man pluggar, det är främst under sommaren. Försöker leva på enbart CSN och lägger undan lönen så gott det går.

Är tyvärr ofta inne och snyltar på jobbpengarna i slutet av månaden. Det bör nämnas att det absolut inte är något måste, utan enbart för att jag inte vill leva som en kyrkråtta när jag vet att jag har pengar.

Jag pluggar nu, vill leva behagligt då jag vet det inte kommer kunna gå på samma sätt när man kliver in på arbetsmarknaden för gott. Sparar pengar gör jag, men kommer verkligen inte vända mig utochin för att spara så mycket som möjligt.

Får 9004 av CSN, efter alla "fasta" (hyra, telefon, försäkringar, gymkort) har jag ganska exakt 4500 att spendera på mat, nöjen, kläder och framförallt öl. Brukar spendera drygt 1000 mer som jag tar från bufferten. Jag klagar absolut inte då jag unnar mig betydligt mer "vardagslyx" än jag trodde var möjligt som student
Citera
2014-09-25, 20:27
Medlem
FWIWs avatar
Håller med TS i frågan och kan bara instämma i att vi som är en del av curling-generationen är vana vid ett konsumtionsmönster som är väldigt generöst. Faktum är att om man ser bortom plakatpolitiken så har båda lån och bidrag från CSN blivit generösare senaste tio åren, se här. I början på åttiotalet när vår föräldrageneration studerade utgjorde bidragsdelen av CSN-inkomsten mellan 8-15 % - i dag går gaphalsarna på sociala medier bärsärk när någon föreslår att bidragsdelen kanske borde utgöra 28 % mot nuvarande 31 %. Detta trots att studenter som kompensation skulle få lånedelen utökad med 1000 kr. Ibland känner man sig som en del av en riktig snorungegeneration.
Citera
2014-09-25, 20:30
Medlem
geir44s avatar
Where in Sweden can you rent a room for 3000 sek? 4000 is a minimum.

3000 for food is normal each month. Partying is important because if you dont you will miss out on life and become bitter and lonely. That is 2000 pr. month

4000+3000+2000= 9000

And i havent yet mentioned all the other stuff like transport, clothes, insurance, travels, dental, cinema, curriculum, gifts, +++
Citera
2014-09-25, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
2750 är snarare strax under 3000 än strax över 2000.

5700 är väldigt dyrt för ca 27 kvm
. Dessutom alldeles för litet för att dela med någon, även en sambo. De bodde ensamma, olika lägenheter. Göteborgs innerstad är dyrt.

Som sagt, tänk på att man har bostadsbidrag. Fastän jag hade 5500 i hyra, så hade jag runt 1300 i bostadsbidrag, så hyran blev strax över 4000:- vilket är jäkligt billigt ändå när man är 2 stycken.

Jag delade en 32 kvm med sambo, det fungerade. Tänk att varje rum är runt 13 kvm. Kanske trångare än om man köpt en större lägenhet en bit utanför stan, men vadå det funkade.

Jag skulle anse att 5700 för en lägenhet i innerstan i Göteborg är rätt bra pris med tanke på att jag betalade 5500 för en lägenhet i en liten stad som bara är 7-10 kvm större. Se bara på städer som Halmstad som är sjukt mindre eftertraktade att bo i och är betydligt mindre, de kostar ju 3500-4000 för en liten 1:a också på vissa ställen och dessa 1r är säkert i 15-20kvm-klassen. Så vadå, 27kvm för centralt i Göteborg, det låter ju nästan som rena lyxen.

Så jag skulle anse att ni storstadsmänniskor har väldig tur som betalar samma priser för era centrala lägenheter som vi som bor i mindre städer. 5000-6000 för en studentlägenhet som är över 30kvm får man betala överallt om läget är bra.
Senast redigerad av Icnivad 2014-09-25 kl. 20:53.
Citera
2014-09-25, 20:49
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coldon86
Nu har inte jag behov utav något lån men har en kompis som studerade och hade ungefär följande ungefär.

Hyra och el 5000kr
Bolåneränte på 3000kr
amortering 3000kr
Busskort, bredband, telefoni 1000kr
Öl 1000kr

Sen kläder, hobby, mat, prylar osv för "resten".

Han var tvungen att jobba extra; man måste inte vara en raketforskare för att inse enbart CSN inte täcker.

Det stämmer, är man inte raketforskare eller partikelfysiker så är det lätt att glömma att räkna in oförutsedda händelser, kläder, hygienprodukter, resekostnader osv osv. Man kan överleva på CSN men man lever inte heller som en kung.
Citera
2014-09-25, 21:01
Medlem
MilleniumFalcons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Curling, curling, curling och åter curling.

Studenterna klagar som få eftersom dom nästan får ändå allt av deras föräldrar ändå.

Ibland önskar jag att fanskapen skulle få göra ett arbetspass, eller helst två, i Kirunas gruvor innan dom börjar gnälla i onödan.

För livet e' ingen fest.

Framför allt inte arbetslivet.

Finns dock betydligt värre jobb än Kirunagruvan idag, allt tungt jobb är ersatt av maskiner sen länge. Lyfta cementsäckar och borrstänger tillhör nog det tyngsta just nu. Gjorde fem år underjord men tjejen trivdes aldrig där uppe tyvärr.

men till topic ekonomin som student beror helt på hur billig hyra man kan hitta. Hade en hyra på 2 500 och levde ett helt okej liv utan sponsring från föräldrar.
Senast redigerad av MilleniumFalcon 2014-09-25 kl. 21:03.
Citera
2014-09-25, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Man vill väl ha ett värdigt liv under sina studieår också. Antar att TS inte är med i vare sig föreningar, någon nation eller kår och inte eller deltar på sittningar eller pubkvällar. Jag måste räkna med kostnad för internet samt ett dyrare telefonabonnemang än TS. Det drar ganska lätt iväg om man vill göra saker under studietiden och inte bara spara.

Jag reagerade på den här biten:

Var fan får man tag i lunch för 55 riksdaler år 2014? Det minsta jag sett var 75 kr på ett thai-hak som antagligen blandar i katt i nudelwoken.

Glömde det vanligaste som är någorlunda bra och det är att i många skolmatsalar så kan man äta för omkring 40kr ungefär; även om man är utomstående.
Citera
2014-09-25, 21:12
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Where in Sweden can you rent a room for 3000 sek? 4000 is a minimum.

3000 for food is normal each month. Partying is important because if you dont you will miss out on life and become bitter and lonely. That is 2000 pr. month

4000+3000+2000= 9000

And i havent yet mentioned all the other stuff like transport, clothes, insurance, travels, dental, cinema, curriculum, gifts, +++

Spending 3000 kr on food every month as a student is absolutely ridiculous. You can spend half that amount and still be eating perfectly normal and nutritious food. You can of course spend your money any way you want but, seeing as you obviously have a tight budget, spending well over half your money every month on food and drinks doesn't strike me as a well thought out priority.

Unless you absolutely have to be out drinking 2+ times per week, spending less than 2000 kr on partying shouldn't be a problem either. You need to buy shittier beer and get wasted before you go out
Citera
2014-09-25, 21:41
Medlem
Svarar lite på frågor som vissa har här...

Bor inte i Stockholm eller Göteborg...

Ja, jag festar nästan aldrig, ungefär en gång om året i snitt...
Dricker alkohol kanske två gånger om året...
Röker inte...
Knarkar inte...
Snusar inte...

Fattar inte hur folk kan göra alla dessa ohälsosamma saker som kommer förkorta din livslängd...

Dricker kaffe och fikar kanske en gång i veckan...

Är heller inte är med i vare sig föreningar, någon nation eller kår och inte eller deltar ej på sittningar eller pubkvällar.

Gymkort kostar 214 kr i månaden på mitt närmaste gym 300 meter bort som är ett Friskis & Svettis.

Skor brukar vara i två och inte köper man en vinterjacka varje vinter?

I min månadshyra ingår allt, utöver eloch vatten, både bredband och kabel-TV.

Åker hem till hemstaden en gång per termin. Har inte tid för fler gånger. Har 6 timmar hem.

Kan också tilläga att jag bara har 300 m till skolan och 500 m till affären. Så noll transportkostnader.

På mitt program har skolan egen studenlitteratur som kostar några hundra.

Köksredskap kostar under tusen spänn som engångsbelopp.

Tandläkaren? Behöver inte, mina tänder fixade jag till när jag var barn. Varför skulle jag BETALA för att gå till tandläkaren och plåga sig själv?

Nöjen? Bio? Teater? Går aldrig på dessa. Film kollar jag på hemma vid datorn, mycket skönare att kunna käka glass eller något samtidigt utan att trängas bland en massa folk. Har en stor skärm och ett bra ljudkort och brukar ladda ner bluray versionen.

Min fritid består enbart till att hänga med min kompis eller sitta vid datorn på internet eller ta promenader då och då. En vanlig helg kan tillbringas vid datorn utan att gå ut en ända gång.
Men sådan är jag.
Senast redigerad av VECTROTALENZIS 2014-09-25 kl. 21:43.
Citera
2014-09-25, 21:47
Medlem
Lotterias avatar
Studieort betyder allt. När jag studerade på en mindre ort klarade jag mig alldeles utmärkt på CSN, förutom på sommaren såklart. Min budget då var:

Boende 3700 kr inkl allt/mån(bredband, försäkring, el, etc)
Mat 2500 kr/mån
Kläder etc 1000kr/mån
Transport 500 kr/mån (cykel till vardags, tåg hem till föräldrarna någon gång ibland)
Litteratur 500kr/mån.
Nöjeskonto för resten.

Efter flytt till Stockholm för studier blev budgeten en helt annan. Omöjligt att klara sig på CSN.

Boende i andrahand 6000kr/mån
Transport 590kr/mån(SL-kort).
Mat 2500 kr/mån
Gymkort 200kr/mån.
Redan där var pengarna slut. Hade kunnat spara in på gymkortet helt, och dragit bort pengarna. Men CSN hade ändå inte räckt till kurslitteratur, kläder, sjukvård/mediciner etc. Boendet är den stora boven. Är man ny i Stockholm är det ganska svårt att få billigt boende. Det har inget att göra med att man är bortskämd eller ej. Men 3000 kr/mån för alla levnadskostnader utöver boende är ganska svårt att klara sig på oavsett hur ekonomisk man är.
Citera
2014-09-25, 22:02
Medlem
Alltså, bara för att kurslitteraturen inte köps varje månad, och inte alltid kostar 4000kr i månaden så kan du ju inte låta bli att räkna med den alls?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in