2014-09-25, 22:10
Medlem
Jag är sjukt glad att jag inte umgås med många av dem som har kommenterat här. Ni som påstår att det blir ~4000
Citera
2014-09-25, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lotteria
Studieort betyder allt. När jag studerade på en mindre ort klarade jag mig alldeles utmärkt på CSN, förutom på sommaren såklart. Min budget då var:

Boende 3700 kr inkl allt/mån(bredband, försäkring, el, etc)
Mat 2500 kr/mån
Kläder etc 1000kr/mån
Transport 500 kr/mån (cykel till vardags, tåg hem till föräldrarna någon gång ibland)
Litteratur 500kr/mån.
Nöjeskonto för resten.

Efter flytt till Stockholm för studier blev budgeten en helt annan. Omöjligt att klara sig på CSN.

Boende i andrahand 6000kr/mån
Transport 590kr/mån(SL-kort).
Mat 2500 kr/mån
Gymkort 200kr/mån.
Redan där var pengarna slut. Hade kunnat spara in på gymkortet helt, och dragit bort pengarna. Men CSN hade ändå inte räckt till kurslitteratur, kläder, sjukvård/mediciner etc. Boendet är den stora boven. Är man ny i Stockholm är det ganska svårt att få billigt boende. Det har inget att göra med att man är bortskämd eller ej. Men 3000 kr/mån för alla levnadskostnader utöver boende är ganska svårt att klara sig på oavsett hur ekonomisk man är.

Är du tvungen att bo i Stockholm då? Varför inte förorterna? Det går att hitta billiga boenden om man inte tittat på enbart Stockholm.

Nu riktar jag inte det mot just dig utan jag menar rent generellt, alla som vill bo i Stockholm.
Citera
2014-09-25, 22:15
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergberg
Jag är sjukt glad att jag inte umgås med många av dem som har kommenterat här. Ni som påstår att det blir ~4000

Vad är "det" som blir 4000 kr? Ditt inlägg är helt obegripligt.
Citera
2014-09-25, 22:17
Medlem
Jag är sjukt glad att jag inte umgås med många av dem som har kommenterat här. Ni som påstår att det blir ~4000 kvar att spara i slutet av månaden borde vara med i "superspararna"! Jag pluggar själv men tänker inte sitta och trycka i 3-5 år bara för att leva billigt! Jag har inte ett öre kvar och går back varje månad! Jag går ändå inte ut och festar varje helg men jag skulle må skit om jag satt hemma och ugglade som dem flesta här gör!

Testa att leva lite. Göra de du känner för. Skaffa en hobby vafan! Det är inte så farligt att göra av med några kronor som ni tror..
Citera
2014-09-25, 22:20
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VECTROTALENZIS
Svarar lite på frågor som vissa har här...

Bor inte i Stockholm eller Göteborg...

Ja, jag festar nästan aldrig, ungefär en gång om året i snitt...
Dricker alkohol kanske två gånger om året...
Röker inte...
Knarkar inte...
Snusar inte...

Fattar inte hur folk kan göra alla dessa ohälsosamma saker som kommer förkorta din livslängd...

Dricker kaffe och fikar kanske en gång i veckan...

Är heller inte är med i vare sig föreningar, någon nation eller kår och inte eller deltar ej på sittningar eller pubkvällar.

Gymkort kostar 214 kr i månaden på mitt närmaste gym 300 meter bort som är ett Friskis & Svettis.

Skor brukar vara i två och inte köper man en vinterjacka varje vinter?

I min månadshyra ingår allt, utöver eloch vatten, både bredband och kabel-TV.

Åker hem till hemstaden en gång per termin. Har inte tid för fler gånger. Har 6 timmar hem.

Kan också tilläga att jag bara har 300 m till skolan och 500 m till affären. Så noll transportkostnader.

På mitt program har skolan egen studenlitteratur som kostar några hundra.

Köksredskap kostar under tusen spänn som engångsbelopp.

Tandläkaren? Behöver inte, mina tänder fixade jag till när jag var barn. Varför skulle jag BETALA för att gå till tandläkaren och plåga sig själv?

Nöjen? Bio? Teater? Går aldrig på dessa. Film kollar jag på hemma vid datorn, mycket skönare att kunna käka glass eller något samtidigt utan att trängas bland en massa folk. Har en stor skärm och ett bra ljudkort och brukar ladda ner bluray versionen.

Min fritid består enbart till att hänga med min kompis eller sitta vid datorn på internet eller ta promenader då och då. En vanlig helg kan tillbringas vid datorn utan att gå ut en ända gång.
Men sådan är jag.

Så sammanfattningsvis så bor du i en billig stad på gångavstånd till skolan, du gör aldrig någonting och spenderar heller aldrig pengar på någonting förutom det absolut mest essentiella och du raljerar över att studenter kan ha en knaper ekonomi.

Kan du möjligtvis ha en förståelse för att alla inte spenderar all sin lediga tid hemma i lägenheten vid datorn och i stort sett bor på skolan?
Citera
2014-09-25, 22:35
Medlem
General.Maximus.s avatar

Du verkar lika rolig som sågspån i ögat.
Citera
2014-09-25, 22:45
Medlem
tigerpops avatar
Det går alltid att prioritera och ta billiga valmöjligheter. Exempelvis matlådor. Gör sin egna mat (halv och helfabrikat är dyrt). Välj billigaste alternativet när det kommer till kostnaden över el (har man förstahandskontrakt kan man ringa elbolaget. Finns olika varianter). Välj ett bra mobilt bredband. Klippa sig hos en billig frisör. Utnyttja alla studentrabatter. Köp kläder på blocket eller secondhand.

En hård budget går bara man har disciplin.
Senast redigerad av tigerpop 2014-09-25 kl. 22:47.
Citera
2014-09-25, 22:56
Medlem
radarsprays avatar
Jag ser inte riktigt nyttan med att stapla pengar på hög. Jag är låginkomsttagare nu, och kommer aldrig mer dra in så lite pengar i månaden som jag gör nu (hoppas jag). Vem vill aldrig kunna köpa ny teknik, möbler, instrument etc? Jag pluggar och får således in runt 9k i månaden med studiestöd och studiemedel. Extrajobbar runt 30 timmar i månaden vilket ger mig typ 3000 till.

Utgifter:
Hyra: 3400
El: 130
Försäkring lgh: 120
Försäkring bil: 120
Driftkostnad bil (parkeringsavgift, bensin): ~1200
Mat: 1500
Telefon + bredband: 500
Nightlife baby: 3000
Äta ute: 500
Tobak: 500
Totalt: 10970

Ibland blir det lite sparande, vilket brukar gå till resor etc. Jag är ung nu, inte om 5-10 år. Lika bra att ha så kul man bara kan under tiden. Sen får ju folk spara 4000 spänn i månaden med csn som enda inkomstkälla om de mår bra av det. Fritt land
Citera
2014-09-25, 23:19
Medlem
FWIWs avatar
Citat:
Testa att leva lite. Göra de du känner för. Skaffa en hobby vafan! Det är inte så farligt att göra av med några kronor som ni tror..
Det var inte trådens frågeställning, utan snarare att studerande kommer från en bortskämd generation.
Citera
2014-09-25, 23:21
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Jag är sjukt glad att jag inte umgås med många av dem som har kommenterat här. Ni som påstår att det blir ~4000 kvar att spara i slutet av månaden borde vara med i "superspararna"! Jag pluggar själv men tänker inte sitta och trycka i 3-5 år bara för att leva billigt! Jag har inte ett öre kvar och går back varje månad! Jag går ändå inte ut och festar varje helg men jag skulle må skit om jag satt hemma och ugglade som dem flesta här gör!

Vad har du för hobby som kostar 4000 i månaden då? Är säker på att man kan spara och ändå göra det man vill.
Citera
2014-09-26, 00:04
Medlem
Måste hålla med föregående inlägg om det tråkiga med att spara och häcka i hemmet.

Halva grejen med att studera (enligt mig) är att umgås med sina studiekamrater, vara med på aktiviteter, engagera sig i sina intressen, festa, träffa brudar mm för att skaffa en bra social kompetens. Dina kursare och övriga människor du möter är även ett superbt nätverk för framtiden, alltså jobb eller annat som troligtvis är anledningen till att du började studera - ett bättre jobb, ett kvalificerat jobb - bättre lön, eller?

Så våga spendera dina pengar och var inte en snål jävel, varken mot dig själv eller någon annan.
(Var inte en storslösare heller, lev efter dina tillgångar, annars hamnar du i Lyxfällan )
Citera
2014-09-26, 00:08
Medlem
Folk prioriterar annorlunda helt enkelt. För mig låter det mycket märkligt att söka bostadsbidrag när man har så låga utgifter, men även där är vi väl olika antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in