Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Att bias är förödande, särskilt om man inte inser att man har det visar det ju. Problemet är nog mest att värdera vad som är objektivt och vad som är kontroversiellt på ett (mät)neutralt sätt. Syftet med högskoleprovet är ju inte att avslöja politiska preferenser, så därför mäter man heller inte inte politiska preferenser.
Jag menar inte heller att man ska mäta politiska preferenser. Fakta och logiska resonemang är objektiva, man kan testa hur en individ förhåller sig till vissa kontroversiella fakta eller resonemang.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Sedan håller inte alla med om att objektivitet ens är en möjlig egenskap, speciellt inte samhällsvetare och humanister.
Fast det säger ju ingenting egentligen då det enda du nu presenterat är åsikter. Det är resonemangen bakom deras slutsatser som är det relevanta. Att samhällsvetenskap och humaniora kräver en större omfattning av värderingar är en annan sak än att objektivitet inte kan finnas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Jag vågar påstå att naiva naturvetare, å sin sida, har en övertro på positivism som allenarådande synsätt.
Absolut objektivitet är omöjlig att uppnå men det finns grader av objektivitet som går att uppnå. Man kan exempelvis avgöra om ett visst resonemang är logiskt eller ej.
Positivismen är ganska död idag men det betyder inte att det inte finns vissa grader av objektivitet. Det positivismen missar är att vi har värderingar men för det kan man inte förkasta logik och fakta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Att sätta sin akademiska bildning i sitt mänskliga förarsäte kan vara lika fel som tvärtom. Men det finns mycket kul att läsa om sådant och liknande. En favvo:
http://psych.cornell.edu/sites/defau....Regan_.96.pdf
Jag ser inte riktigt hur det har kopplingen till ämnet men förklara gärna.