2014-09-25, 14:06
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Högskoleprovet är avsett att testa om man fungerar väl i en universitetsmiljö. Det är inte avsett att testa social interaktion, empati eller rättrådighet, kompromissförmåga i hop med målinriktning eller andra goda politikeregenskaper.

Om personer som redan klarat av en högskoleutbildning (är akademiker) testas på just det provet bör det slå igenom starkt, eftersom det är avsett att testa just akademikerförmågor. Jag förstår JackBlack, men det är rimligtvis inte relevant att testa "politisk vinkling". Vem skall bedöma det och vad skulle det vara av värde på högskoleprovet.

Politiker prövas i sin roll, och man kan också avskeda dem vart fjärde år, om man vill.
Att kunna vara objektiv är en viktig del av den akademiska världen. Det är exempelvis emot den akademiska hederligheten att inte sträva efter objektivitet. En forskare ska i den mån det är möjligt låta bli att applicera värderingar i sina slutsatser. Samma sak gäller när man skriver en uppsats eller avhandling.

Ju känsligare en fråga är för individen ju svårare är det att vara objektiv. Därför vore det rimligt att ställa frågor som berör kontroversiella ämnen. Ungefär som man gjorde i den studie som nämns i artikeln jag länkade till.
Citera
2014-09-25, 17:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Att kunna vara objektiv är en viktig del av den akademiska världen. Det är exempelvis emot den akademiska hederligheten att inte sträva efter objektivitet. En forskare ska i den mån det är möjligt låta bli att applicera värderingar i sina slutsatser. Samma sak gäller när man skriver en uppsats eller avhandling.

Ju känsligare en fråga är för individen ju svårare är det att vara objektiv. Därför vore det rimligt att ställa frågor som berör kontroversiella ämnen. Ungefär som man gjorde i den studie som nämns i artikeln jag länkade till.

Att bias är förödande, särskilt om man inte inser att man har det visar det ju. Problemet är nog mest att värdera vad som är objektivt och vad som är kontroversiellt på ett (mät)neutralt sätt. Syftet med högskoleprovet är ju inte att avslöja politiska preferenser, så därför mäter man heller inte inte politiska preferenser.

Sedan håller inte alla med om att objektivitet ens är en möjlig egenskap, speciellt inte samhällsvetare och humanister. Jag vågar påstå att naiva naturvetare, å sin sida, har en övertro på positivism som allenarådande synsätt.

Att sätta sin akademiska bildning i sitt mänskliga förarsäte kan vara lika fel som tvärtom. Men det finns mycket kul att läsa om sådant och liknande. En favvo: http://psych.cornell.edu/sites/defau....Regan_.96.pdf
Citera
2014-09-25, 21:41
Medlem
Citat:
Känner du många som inte har god fattningsförmåga, läskunnighet och förmåga att förstå komplexa samband och som får höga betyg på Högskoleprovet ? Politisk övertygelse prövas inte, men man kan ju utan vidare inse att om man skall skapa något mycket svårt, till exempel en fungerande miljöpartistisk politik, så får man inte vara varken dum eller lat.

Det tål att påpekas att dumma, okunniga människor som påstår att "Så här kan man inte göra" sällan driver utvecklingen framåt.

Lathet har ingenting med intelligens att göra, det har att göra med att man vill lata sig och ingenting annat. Miljöpartiet har ingen fungerande politik. Hade miljöpartiet fått styra det här landet på egen hand så hade halva landet stått stilla på grund av alla deras korkade idéer. Miljön är en viktig fråga men man kan inte lösa alla problem genom att förbjuda folk att flyga.0, eller höja bensinskatter så mycket att folk inte kan ta sig till jobbet etc.

Högskoleprovet säger inte ett skit om intelligens. Att exempelvis förstå vad ett ord betyder är inte intelligens utan allmänbildning. Intelligens handlar om att kunna göra analyser och se vissa samband. Ska man mäta intelligens så är det Mensa test som gäller. Hur många rikspolitiker är med i mensa är mer intressant för hur intelligenta politiker är.
Citera
2014-09-26, 00:56
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Att bias är förödande, särskilt om man inte inser att man har det visar det ju. Problemet är nog mest att värdera vad som är objektivt och vad som är kontroversiellt på ett (mät)neutralt sätt. Syftet med högskoleprovet är ju inte att avslöja politiska preferenser, så därför mäter man heller inte inte politiska preferenser.
Jag menar inte heller att man ska mäta politiska preferenser. Fakta och logiska resonemang är objektiva, man kan testa hur en individ förhåller sig till vissa kontroversiella fakta eller resonemang.
Citat:
Sedan håller inte alla med om att objektivitet ens är en möjlig egenskap, speciellt inte samhällsvetare och humanister.
Fast det säger ju ingenting egentligen då det enda du nu presenterat är åsikter. Det är resonemangen bakom deras slutsatser som är det relevanta. Att samhällsvetenskap och humaniora kräver en större omfattning av värderingar är en annan sak än att objektivitet inte kan finnas.
Citat:
Jag vågar påstå att naiva naturvetare, å sin sida, har en övertro på positivism som allenarådande synsätt.
Absolut objektivitet är omöjlig att uppnå men det finns grader av objektivitet som går att uppnå. Man kan exempelvis avgöra om ett visst resonemang är logiskt eller ej.

Positivismen är ganska död idag men det betyder inte att det inte finns vissa grader av objektivitet. Det positivismen missar är att vi har värderingar men för det kan man inte förkasta logik och fakta.
Citat:
Att sätta sin akademiska bildning i sitt mänskliga förarsäte kan vara lika fel som tvärtom. Men det finns mycket kul att läsa om sådant och liknande. En favvo: http://psych.cornell.edu/sites/defau....Regan_.96.pdf
Jag ser inte riktigt hur det har kopplingen till ämnet men förklara gärna.
Citera
2014-09-26, 10:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack

Jag ser inte riktigt hur det har kopplingen till ämnet men förklara gärna.

I princip bara att förvärvade värderingskomplex (ekonomer har sådana) inte garanterar sunt förnuft. Jag tror att det var det du ville visa. Missförstått?
Citera
2014-09-26, 10:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Intelligens handlar om att kunna göra analyser och se vissa samband. Ska man mäta intelligens så är det Mensa test som gäller. Hur många rikspolitiker är med i mensa är mer intressant för hur intelligenta politiker är.

Det här är ju nästan metafysiskt

Kan man vara intelligent (vilken sorts intelligens, för övrigt?) utan att vara med i Mensa (eller ens ha mätt sin intelligens)?
Citera
2014-09-26, 11:14
Medlem
Nåja, snittet i riksdagen verkar vara 1,3 och för MP är snittet 1,45. MP:s siffra bygger på 14 personers resultat, d.v.s. det räcker med några enstaka toppresultat (eller avsaknad av bottenresultat) för att förklara skillnaden. Räknar man efter så inser man att det räcker med att en enda person har 0,0 istället för 2,0 så hamnar snittet precis på 1,3.
Citera
2014-09-26, 23:25
Medlem
AgentJoyBoys avatar
1,45 är ingen övermänsklig bedrift. Undertecknad hade 1,9.
Citera
2014-09-27, 00:17
Medlem
Jens4s avatar
Bra jobbat av MP måste jag säga men lite mindre skickligt av den person som satt rubriken till artikeln.

Högskoleprovet är inte något begåvnings/IQ test utan mäter huvudsakligen kunskaper.

Kunskaper och förmågan att dra slutsatser är vitt skilda egenskaper.
Citera
2014-09-27, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Enligt Aftonbladet så har Miljöpartiet riksdagens smartaste ledamöter. Deras resultat på högskoleprovet ligger långt över alla andras.

Kan det vara så att vi har felbedömt Miljöpartiet och att deras politik faktiskt är bäst för Sverige?

Eller finns det ingen samband alls mellan ett partis politik och hur väl deras politiker lyckas på högskoleprovet? Det är helt skilda saker?

Ett av Sveriges stora problem är alla välutbildade idioter. Sedan är Aftonbladet en tidning som stödjer och gillar feminister och mijöpartister.
Citera
2014-09-27, 00:24
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Enligt Aftonbladet så har Miljöpartiet riksdagens smartaste ledamöter. Deras resultat på högskoleprovet ligger långt över alla andras.

Kan det vara så att vi har felbedömt Miljöpartiet och att deras politik faktiskt är bäst för Sverige?

Eller finns det ingen samband alls mellan ett partis politik och hur väl deras politiker lyckas på högskoleprovet? Det är helt skilda saker?

Enligt högskoleprovet är jag smartare än medelsvensson. Men jag är för kärnkraft, för ett starkare försvar, mot könskvotering, mot det mesta det där miljömupparna vill.

Citera
2014-09-27, 03:14
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
I princip bara att förvärvade värderingskomplex (ekonomer har sådana) inte garanterar sunt förnuft. Jag tror att det var det du ville visa. Missförstått?
Nej, det var inget jag ville visa. Det jag påpekade var att politiska övertygelser saboterar ens tankeförmåga. Något liknande kan visserligen gälla för en ekonom som är för insnöad.

Egentligen handlar det om att värderingar och känslor är problemet. Det är de som skapar bias och gör det svårare att ta till sig av fakta och logiska resonemang. Värderingar och känslor har sina platser men de kan inte avgöra fakta och logik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in