Citat:
Ursprungligen postat av
Gefundenes F
Man kommer in på högskoleprov i dag också ofta äldre personer utan färska gymnasiebetyg och de klarar sig bra annars skulle inte systemet finnas kvar.
När man ser intagningspoängen till lärarutbildning på gymnasiebetyg undrar man om det inte borde finnas en spärr. Usla betyg ger inga bra lärare det bör kanske kompletteras med högskoleprov.
Att skriva noll eller nästan noll är obegripligt lågt de måste ha struntat i provet. 1,0 borde man kunna förvänta sig av de allra flesta som verkligen försöker. 2,0 är däremot svårt men lättare för de som redan pluggat en massa innan.
Men jag förstår inte...hur ökas gymnasiekunskaperna genom att man skriver ett högskoleprov på någon timme? Njaa...jag tolkar högskoleprovet som ett uppsamlingsheat för de som inte ville anstränga sig under gymnasietiden.
Hur nyttiga för fosterlandet är de personer som alltid strävar efter "the easy way"? Att gena i kurvorna utan att behöva anstränga sig en längre tid? Jag skulle nästan vilja säga att det för mig sänder varningssignaler om personen ifråga.
Varför ska de latoxar premieras som softade under gymnasietiden i väntan på att gena via ett högskoleprov? Sådana där genvägar sänder ut helt fel moraliska signaler.
Tyvärr är det som så mycket annat i Sverige. Alla har rätt till allting annars är det orättvist även om den s.k "rättvisan", dold i vackra ord, gester och högskoleprov, givetvis slår mot de som verkligen borde ha moraliskt företräde inför rättvisan.
De låga intagningspoängen till lärarutbildningen kan enkelt förklaras med marknadsekonomiska grundprinciper. Vem ville börja studera till lärare i naturvetenskap när det finns en helt annan marknad om den personen säker sig till andra utbildningar. Nu har det förvisso gjorts en del förbättringar.
Njaa...rationalisera bort allt svammel i samhället. Högskoleprovet är ett av dessa. Högskoleprovet slår obönhörligt mot och tränger undan de som ansträngde sig i ett tidigare skede.