2014-09-25, 01:35
Medlem
Hej, det slog mig här om veckan att mitt nuvarande sparande inte gör mycket för min ekonomi. Sparar i dag hos Nordea (0.05% på belopp över 100.000 kr) har idag runt 150.000 kr sparat.

Tog kontakt med banken över telefon som skickade hem en bunt papper "Din placeringsplan". Jag är inte insatt i varken fonder eller aktier, personen på banken gav förslaget att jag skulle spara i något som kallas "Nordea ISK Classic/Nordea stratega 50" med en ingångs insättning på 100.000 kr och 1.000 kr i månadspar.

Stratega 50 innebär då sparande i 50% aktier, 35% långa räntor och 15% på korta räntor.

Gjorde klart för banken att jag ej är insatt och vill ha ett så riskfritt sparande till så litet engagemang som möjligt. Pengarna ska inte röras de närmaste åren (endast ifall jag hamnar i någon ekonomisk kris och måste ta av dessa)

Så kan detta vara något? vad kan jag förvänta mig i vinst ? bör jag leta efter ett sparkonto med bra sparränta?

Tacksam för tips och gärna personlig erfarenhet av just detta sparande.
Citera
2014-09-25, 02:02
Medlem
sjeeps avatar
Det ar relativt riskfritt och kravs 0 engagemang. Skulle personligen splitta sparande pa fonder (framst indexfond) och rantesparande. Sparar du langsiktigt kan du slanga in en hel del i indexfonder.
Citera
2014-09-25, 13:03
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Själv skulle jag inte vilja ha långt räntesparande med tanke på hur låga räntorna är nu. Skulle räntan gå upp igen så minskar värdet på ditt långa räntesparande.
Citera
2014-09-25, 13:08
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Själv skulle jag inte vilja ha långt räntesparande med tanke på hur låga räntorna är nu. Skulle räntan gå upp igen så minskar värdet på ditt långa räntesparande.
Det är ju bara om det handlar om obligationer eller liknande produkter. Ett räntekonto ger ju inte kapitalförluster för att räntan ändras
Citera
2014-09-25, 13:16
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Det är ju bara om det handlar om obligationer eller liknande produkter. Ett räntekonto ger ju inte kapitalförluster för att räntan ändras

Jag syftade på fonden han blivit rekommenderad, där 35 % av innehavet var just långa räntor. Alltså inte något bankkonto.
Citera
2014-09-25, 13:20
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Jag syftade på fonden han blivit rekommenderad, där 35 % av innehavet var just långa räntor. Alltså inte något bankkonto.
Jo då är det en sak. Det mest riskfria är troligen en statsobligation med löptid lika lång som investeringens livslängd. Då undviker han ränterisken och refinansieringsrisken. Inflationsrisken och kreditrisken finns ju alltid, men får ses som försumbara i det här fallet. Tyvärr kan man (väl?) inte köpa statsobligationer som privatperson längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in