2014-09-24, 20:42
Medlem
brunbjorns avatar
Tjena!
Hur fungerar det med semesterersättning för timanställd har nämligen nyligen fått nytt jobb där jag till början är timanställd, så bakas semesterersättning in på min timlön? Får jag den utöver min grundlön eller får jag den som en klumpsumma nångång?

Tack för hjälp
Citera
2014-09-24, 20:53
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunbjorn
Tjena!
Hur fungerar det med semesterersättning för timanställd har nämligen nyligen fått nytt jobb där jag till början är timanställd, så bakas semesterersättning in på min timlön? Får jag den utöver min grundlön eller får jag den som en klumpsumma nångång?

Tack för hjälp

Du får inget mer då. Din timpenning inkluderar semesterersättning.
Citera
2014-09-24, 20:57
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du får inget mer då. Din timpenning inkluderar semesterersättning.

Fel, semesterersättning är utöver lönen, säger chefen annat är du lurad. Semesterersättningar är din timlön x 12% av din lön får du. Dvs ex 100x1,12=112
Citera
2014-09-24, 20:59
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Fel, semesterersättning är utöver lönen, säger chefen annat är du lurad. Semesterersättningar är din timlön x 12% av din lön får du. Dvs ex 100x1,12=112

Javisst, men den kan när man är behovsanställd betalas ut tillsammans med ordinarie lön.

Så, om man avtalat om en lön på "112kr/h inklusive semesterersättning" så är det ju vad man får ut.
Citera
2014-09-24, 21:03
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Javisst, men den kan när man är behovsanställd betalas ut tillsammans med ordinarie lön.

Så, om man avtalat om en lön på "112kr/h inklusive semesterersättning" så är det ju vad man får ut.

Absolut, men avtalen får inte skrivas så. Avtal skrivs på grundlön, Semesterersättningen ska vara utanför.
Citera
2014-09-24, 21:07
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Absolut, men avtalen får inte skrivas så. Avtal skrivs på grundlön, Semesterersättningen ska vara utanför.

Enig.

Men jag tror att TS undrar "när semesterersättningen betalas ut", jag hävdar då att ts får den som en selmav sin lön varje månad,och inte "månaden efter uttagen semesterdag" som de flesta med månadslöner får. Inte sant?
Citera
2014-09-24, 21:07
Medlem
Benziinas avatar
Jag är timanställd konsult och får timlön & semestertillägg kommer utöver det varje månad.

Kolla vad det står i ditt kontrakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in