2014-09-24, 18:49
Medlem
Jag funderar på att skaffa mig en vakthund att ha hemma när jag jobbar för att förebygga inbrott, jag har närstående som kan gå ut med den när jag är borta och jobbar dessutom, fast som ej bor med mig.

Man har hört att en del tjuvar slår till på dagen när man jobbar eller när man är på semester, då passar ju en rysk Ovcharja som handen i handsken, tänker jag? Vem fan går in i en lägenhet där en skällande Ovcharka står på andra sidan dörren? Denna ras ska enligt rykten vara fysiskt överlägsen de flesta andra hundar.

Hur fungerar denna hundras med exempelvis katter?
Kan man få tag i en sån här i Sverige må tro?

Senast redigerad av lingoalla 2014-09-24 kl. 18:52.
Citera
2014-09-24, 18:54
Medlem
Räkna med att du måste aktivera hunden efter dina arbetspass. Är du redo att spendera timmar efter jobbet med det?

Om inte så bör du nog spendera dina pengar på alarm/övervakningssystem istället för annars kommer hunden härja runt hemma och ta sönder skit pga för lite aktivitet.
Citera
2014-09-24, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av get.chomp
Räkna med att du måste aktivera hunden efter dina arbetspass. Är du redo att spendera timmar efter jobbet med det?

Om inte så bör du nog spendera dina pengar på alarm/övervakningssystem istället för annars kommer hunden härja runt hemma och ta sönder skit pga för lite aktivitet.

Det tror jag. Jag tränar mycket, men när jag inte kan, ja då skickar jag morsan att gå ut med den.. Men hur är Ovcharkan annars? Har hört en del skit så att säga..
Citera
2014-09-24, 19:00
Medlem
Nu låter tråden lite hjärtlös till namnet, men jag äår givetvis stor djurvän.
Citera
2014-09-24, 19:12
Medlem
Arkiaters avatar
Ovcharja är väl ingen hund man bör ha instängd i en lägenhet? Det är väl närmast att beteckna som djurplågeri. Dess rörelsebehov är stort. Skaffa säkerhetsdörr och larma din bostad istället. Däremot tror jag Ovcharja är en utmärkt hund till vakt och skydd på landet. Den kan springa runt fritt på tomten. Det lär inte finnas någon tjuv som är dum nog att utmana denna prakthund.
Citera
2014-09-24, 19:17
Medlem
swyttes avatar
Ovtjarkan är inte en hund man bör ha i lägenhet! Jag är ju egentligen av uppfattningen att ingen hund alls bör växa upp i lägenhet, men med tanke på ovan nämndas bakgrund och egenskaper är det en hund man bör ha på en stor jävla gård mitt ute i ingenstans. T.o.m. då, när den får lite mer utlopp för behov etc., riskerar den att bli väldigt aggressiv mot allt och alla utom ägaren.

Vet ett äldre par i utkanten av ett mindre samhälle som har/hade en Ovtjarka. Den var riktigt ilsken, och de var tvugna att gå över på andra sidan vägen så fort de mötte människa eller hund, och vira kopplet runt en lyktstolpe för att kunna hålla den!

http://www.skk.se/hundraser/kavkazskaja-ovtjarka/
Citat:
ingen idealisk förstagångshund på grund av sina egenskaper och lämpar sig inte som enbart sällskapshund
Citat:
Det är ingen lämplig hund att ha i lägenhet eller i staden eftersom den kräver mycket vistelse utomhus.

Förutsatt att du har stor hundvana, av svårare raser såsom rottis (bara den passar ju verkligen inte som förstahund!), så skulle en Ovtjarka i lägenhet kräva många timmars stimulans om dagen! (jämför med att en rottis enligt många kräver 4 h bara i promenadtid!)
Citera
2014-09-24, 20:17
Medlem
Dreamyns avatar
Som tidigare talare. Ovtjarkan kräver enorma mängder motion och mental stimulans.

Vår granne har en, och den skäller, KONSTANT! Och om någon 'obehörig' kommer in på tomten (katt, hund, människa spelar ingen roll) så lägger hon omkull inkräktaren och biter.
Så det är en ras som väldigt lätt blir aggressiv.
De anses dessutom vara svårlärda då de är extremt självständiga, de är ju ändå avlade från början på att vakta boskap själva i kargaste Ryssland. Men självklart kan alla hundar läras.
Men det är absolut inte en ras som ska bo i lägenhet och enbart rastas. Den bör få valla, tänka och användas flitigt för att må bra. Risken är annars stor att du har en hund som tuggar sönder allt, skäller och ylar konstant och enbart kommer reta gallfeber på dig.
Läs lite om andra raser, det finns de som är utmärkta vakthundar men som inte är lika svåra. Hur tråkigt det än låter så är pudeln en utmärkt vaktare som inte tvekar på att skydda sin förare om det händer något.
Citera
2014-09-24, 20:20
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingoalla
Jag funderar på att skaffa mig en vakthund att ha hemma när jag jobbar för att förebygga inbrott, jag har närstående som kan gå ut med den när jag är borta och jobbar dessutom, fast som ej bor med mig.

Man har hört att en del tjuvar slår till på dagen när man jobbar eller när man är på semester, då passar ju en rysk Ovcharja som handen i handsken, tänker jag? Vem fan går in i en lägenhet där en skällande Ovcharka står på andra sidan dörren? Denna ras ska enligt rykten vara fysiskt överlägsen de flesta andra hundar.

Så din tanke är lite att istället för att köpa ett bättre lås (en mindre krävande hund) så ska du montera en automatkanon innanför dörren (Ovtjarkan). Som sagts tidigare så är dessa hundar ingenting du vill ha instängd i lägenheten. Det är självständiga, snudd på tokiga (eftersom dom föddes upp för att försvara sin flock får mot björnar och dylikt) och extremt svåra att ha att göra med.

Däremot så finns det en grej du kan köpa..det är en högtalare som har hundskall inspelade som skäller om någon kommer för nära dörren. En polares farsa hade en sån och den funkade rätt bra.
Citera
2014-09-24, 20:24
Medlem
TS! Du beskrev om hurdana du är själv! AMATÖR!!!
Du lär aldrig om hunds behov!!! Du kommer att slänga hund till skogen!!!

Tips!! Nästan tomt i lägenhet!! Bara skräp möbler o sängen.
Ta med datorer och tv.. Förvara hos bekanter som är alltid hemma!!
Eller hyr förrådet där folk kan vakta!!!

Mycket billigt än att köpa vovve !!! voff voff kostar!!! voff voff hungriga!!
Voff voff vill leka Voff voff vill kissa voff voff bajsa du får äta upp hundbajs!!!

Citera
2014-09-24, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingoalla

Hur många inbrott har du drabbats av, är det några per månad eller? Hur många gånger har dina grannar i närområdet drabbats? Händer det några gånger om dagen?

Hoppas du förstår min jaevla poäng. Helt fel anledning att skaffa en hund modell större.
Citera
2014-09-24, 21:52
Medlem
micro113s avatar
Jag rekommenderar en sådan här istället....

http://www.conrad.se/Recensioner.htm?websale8=conrad-swe&tpl=tpl_read_prod_rating.htm&pi=754153&ci=SHOP _AREA_25670_0801048
Citera
2014-09-24, 21:58
Medlem
Min farsa hade en australian cattledog (blue heeler.) De är rätt tuffa hundar med inblandad dingo. Kenneln som den kom från började experimentera med ovcharkor. Detta var väldigt, väldigt vana hundmänniskor. De gav upp. Tre fjärdedelar av hundarna fick gå till vaktbolag där de fick släppas ut innanför stängslet till något industribygge eller så.

Förutöver detta vet jag inte om du egentligen förstår hur stor en ovcharka är. Den ser mer ut som en björn än som en hund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in