2014-09-25, 22:42
Medlem
Zanizailas avatar
Man skaffar inte en ferrari för att man vill köra lite fort runt kvarteret.
Likaväl skaffar man sig inte en ovtjarka (!!!) för att vakta lägenheten.

Det är skillnad på vakthund och vakthund, och det finns (minst) dussintals raser av utmärkta vakthundar, som är lämpade till olika uppgifter och miljöer. Ovtjarkorna har avlats för att vakta boskap utomhus på öppna ytor, och lämpar sig inte i en lägenhet. Det kommer inte vara en lycklig hund.

För att inte tala om rena kalibern - det här är inte en hund man bara skaffar. Nu kan jag inte mycket om vapen, men man köper inte ett AK-47 för att spela paintball med. Samma med den här hunden.

Skaffa hund för att du vill ha hund, och "släng på" vaktinstinkt i dina kriterier för ras. Skaffa något betydligt lugnare, som en bullmastiff eller cane corso, och du får ändå mer än tillräckligt med vakthund för ett bostadsområde.
Vill du bara avskräcka med en skällande hund så behövs inget seriöst i vakthundsriktning överhuvudtaget, bara en schäfer räcker (inte för att de är hundar som nöjer sig med kvarterspromenader, det är fortfarande mycket hund).

Jag understryker det igen, överdriv inte. En ovtjarka är en vakthund av högsta kaliber, för att vakta boskap på landet, inte för att skälla bakom en lägenhetsdörr.
Citera
2014-09-29, 15:37
Medlem
Skaffa för fan ingen hund för att vakta din lägenhet!

Jag undrar hur tankegången gick när du kom fram till att skaffa en vakthund till en lägenhet, då främst en Ovcharka. Hade du haft en stor gård hade det varit försvarbart.

Är du så rädd att någon tar sig in i din lägenhet är det bättre att du pratar med ditt försäkringsbolag och frågar om dom har något erbjudande till hemalarm, då behöver du inte förstöra ett liv för att din sketna TV ska stå säkert i lägenheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in