2014-09-24, 15:29
Medlem
Jag bor temporärt i Frankrike nu och har skaffat mig ett Ica Banken kort för att dem inte tar ut ngn avgift när man betalar eller tar ut pengar utomlands.

Men överallt när jag betalar så måste jag ju fof välja SEK eller Euro. Va jag förstått så ska man välja att betala i Euro för det är billigare.

Men måste jag då alltid alltså förlora pengar för att jag växlar från min svenska kronor till euro?

Lönar det sig att öppna ett franskt bankkonto, föra över pengar dit från mitt svenska konto och sen handla via det kortet jag får då?

Eller valutaväxlar man allt man för över ändå till banken likadant som när man handlar med ica kortet?
Citera
2014-09-24, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeChiffreu
Jag bor temporärt i Frankrike nu och har skaffat mig ett Ica Banken kort för att dem inte tar ut ngn avgift när man betalar eller tar ut pengar utomlands.

Men överallt när jag betalar så måste jag ju fof välja SEK eller Euro. Va jag förstått så ska man välja att betala i Euro för det är billigare.

Men måste jag då alltid alltså förlora pengar för att jag växlar från min svenska kronor till euro?

Lönar det sig att öppna ett franskt bankkonto, föra över pengar dit från mitt svenska konto och sen handla via det kortet jag får då?

Eller valutaväxlar man allt man för över ändå till banken likadant som när man handlar med ica kortet?
grejen är att du får betala den lokalöa banken en avgift för utaget! jag vet att ica banken lockar sina kunder för att det är "gratis" men man får alltid betala en liten summa ändå för utaget till den lokala banken
Citera
2014-09-24, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inge-Mund
grejen är att du får betala den lokalöa banken en avgift för utaget! jag vet att ica banken lockar sina kunder för att det är "gratis" men man får alltid betala en liten summa ändå för utaget till den lokala banken

Så att öppna ett konto här och föra över pengar till det kontot är värt tiden?
Citera
2014-09-24, 19:27
Medlem
Citat:

Kort svar, nej det lönar sig inte. Om du kör med ICA Bank och betalar med kortet, betalar du cirka 0,2 % i "växlingsavgift" och den växlingsavgiften betalar du till Mastercard och inte till ICA Bank. Du kommer inte att kunna växla till det påslaget på banken.

Observera att det finns bankomater som lägger på en avgift för uttaget, men undvik dem så är du "home safe".
Citera
2014-09-24, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipkvist
Kort svar, nej det lönar sig inte. Om du kör med ICA Bank och betalar med kortet, betalar du cirka 0,2 % i "växlingsavgift" och den växlingsavgiften betalar du till Mastercard och inte till ICA Bank. Du kommer inte att kunna växla till det påslaget på banken.

Observera att det finns bankomater som lägger på en avgift för uttaget, men undvik dem så är du "home safe".

Ok så det är bara 0,2% extra som går till mastercard när jag betalar direkt med kortet om jag väljer att betala i Euro?

Det är ju så pass lite att det inte spelar roll. Är du säker på detta % ?
Citera
2014-09-24, 21:19
Medlem
Du kan kolla valutaspreaden här https://www.mastercard.com/se/consum...onversion.html
ICA-banken följer slaviskt mastercards valutakurs.
Citera
2014-09-25, 13:05
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Så att öppna ett konto här och föra över pengar till det kontot är värt tiden?

Rätta mig om jag har fel, men det brukar väl vara växlingsavgift om man för över pengar från ett SEK-konto till ett EUR-konto? Så nej, det skulle inte löna sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in