2014-09-23, 23:56
Medlem
Thermosss avatar
Tja!
Har en fråga som kräver ett svar. Var iväg idag och inhandlade lite grejer till min kommande bryggning av mjöd. Köpte jästnärsalt för att ploppa ner i musten. Fanns bara en enda sort. Ta en titt på denna bild: http://i.imgur.com/Rl63tfa.jpg

Vad fan är detta? Är det DAP? Är det s.k "yeast nutrient" och "yeast energizer", eller är det ren och pur yeast nutrient? Vilka vitaminer är det? Vafan. Hur mycket ska jag ha av detta per liter?
Citera
2014-09-24, 00:33
Medlem
Späks avatar
Det ser ut som nånting från Hisab.

Om du vill ha en exakt ingrediensförteckning så får du skriva till företaget och fråga.

Innehållet är mineraler, salter, mikronäringsämnen, vatten och lögner.

Det är en yeast nutrient och en yeast energizer, beroende på vem som säljer på dig den.

Kör i hela påsen du, den är nog beräknad för 25 liter, men du kan knappast få för mycket.

Såvida du inte bara gör en ynklig 10-liters sats, men det gör du väl ändå inte?

Det viktigaste är bra honung (och mycket, snåla fan inte!) och en bra, stabil och tolerant jäst. Det kan bli alldeles utmärkta resultat utan jästnärsalt, men det skadar heller inte att ha i det.
Citera
2014-09-24, 01:28
Medlem
Thermosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Späk
Det ser ut som nånting från Hisab.

Om du vill ha en exakt ingrediensförteckning så får du skriva till företaget och fråga.

Innehållet är mineraler, salter, mikronäringsämnen, vatten och lögner.

Det är en yeast nutrient och en yeast energizer, beroende på vem som säljer på dig den.

Kör i hela påsen du, den är nog beräknad för 25 liter, men du kan knappast få för mycket.

Såvida du inte bara gör en ynklig 10-liters sats, men det gör du väl ändå inte?

Det viktigaste är bra honung (och mycket, snåla fan inte!) och en bra, stabil och tolerant jäst. Det kan bli alldeles utmärkta resultat utan jästnärsalt, men det skadar heller inte att ha i det.

Ah, se där. Tack för infon!

Nej fan, kör en 25 liters-sats. Har försökt att få tag på honung från biodlarna i "närheten", men näpp.. Får köra på den finaste jag kan hitta på Ica Maxi. Blir nog bra ändå i slutändan, bara den får lagras något år eller två. Blir nog 10L honung i satsen, så det blir lagom alkoholhalt och lite restsocker kvar!

Förslag på naturlig jästnäring vill jag ha också. Har hört att russin fungerar jävligt bra, stämmer detta?
Citera
2014-09-24, 10:38
Medlem
Precis som med dom dära torrjästerna som följer med vin och ölsatser, vinjäst, öljäst står det bara .
http://shop.humle.se/jast/jastnaring...astnaring-42-g där vet man vad man får och rätt dosering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in