Citat:
Ursprungligen postat av
Revole
Mig veterligen är det bara minskat saltintag som man genom prospektiva randomiserade studier har kunnat påvisa minskad sjuklighet. Ökad motion har i regel ingen vidare effekt på BT.
Betablockerare är inte förstahandspreparat vid hypertoni då det finns överlägsen farmaka. Patienter med återkommande migrän och hjärtklappning kan dock få betablockad. ACE-hämmare är mig veterligen förstahandspreparat och det är hos den stora majoriteten biverkningsfritt. Tolererar patienten inte det så kan man istället sätta in ARB som har än mindre biverkningar.
Fast minskat saltintag generar en väldigt liten sänkning enligt studierna jag läst så det är knappast särskilt effektivt. Viktnedgång samt motion i samband med styrketräning är det effektivaste. Man kan även sänka blodtrycket genom att äta mörk choklad, det finns även andra naturliga tillskott som kan sänka blodtrycket enligt studier jag läst så visst finns det flera åtgärder man kan ta till för att sänka sina värden.
Betablockerare kan mycket väl vara ett bra förstahandspreparat utifrån patientens individuella förutsättningar. Annars är tiazider, ACE-hämmare eller kalciumblockerare att rekommendera vid högt blodtryck, ej
mild hypertoni.
Fast detta var inte det vi diskuterade, jag menade på att man inte bör behandla mild hypertoni farmakologiskt. Detta är i enighet med Socialstyrelsen riktlinjer och Europeiska Hypertonisällskapet har även dom intressanta argument:
http://www.janusinfo.se/Behandling/E...onibehandling/