• 1
  • 2
2014-09-23, 23:09
Medlem
Hej,

Jag fick diabetes när jag var 14 år och då mättes mitt blodtryck och kolestorol för första gången. Båda visade höga värden. Jag var förövrigt frisk, smal och tränade väldigt aktivt med diverse sporter. Idag är jag 27 år har hela mitt liv hållt på med massor av sporter och aktiverat mig inom bodybuilding de senaste åren. Aldrig någonsin har mitt blodtryck eller kolestorolvärden varit "normala", oavsätt vad jag gått på för diet eller träningsschema. Läkarna har heller aldrig letat efter en orsak till detta. De kallar det "den västerländska sjukan" och har ordinerat mig mediciner istället, som jag tagit i perioder men slutar alltid med efter ett tag eftersom jag inte fysiks märker någon skillnad och glömmer lätt bort att ta dem, plus att jag svarat dåligt på dem.

Frågan jag ställer är då hur det kan vara att jag har så högt blodtryck och kolestorol trots att jag är så vältränad och äter så hälsoamt och alltid gjort? Är det någon som jag borde kolla upp ytterligare? Borde jag äta mina tabletter varje dag resten av livet eller ska jag bara skita i det och ignorera värdena?

Om man går efter denna artikel har jag tydligen 2000% större risk att råka ut för en hjärtinfarkt/stroke än en "normal" människa och det finns tydligen inget jag kan göra åt det..
Senast redigerad av voXt 2014-09-23 kl. 23:17.
Citera
2014-09-23, 23:16
Medlem
Det kan vara genetiskt och inte bero på hur du lever. Om läkaren sagt att du ska äta medicinen så tycker jag absolut att du ska göra det. Jag vill inte skrämma dig, men två killar jag känner fick stroke pga högt blodtryck. Självklart behöver ju inte DU få det, men...Prata med läkare om detta för säkerhets skull!
Citera
2014-09-23, 23:57
Medlem
Tyvärr är det så, som ovanstående sa är det med största säkerhet genetiskt.
Min morfar har haft diabetes sedan många år tillbaka och det var först för ett par år sedan han fick en stroke vid matbordet och har sedan dess varit förlamad på halva sidan av kroppen samt att han blir sämre.

Jag vill inte att du ska känna dig sämre till mods TS men du bör verkligen vara försiktig, du bör ta medicinerna oavsett för man vet aldrig vad som händer.

Ta hand om dig!
Citera
2014-09-24, 22:16
Medlem
Tråkigt att höra det där med ditt blodtryck, och den ökade risken för hjärtproblem... För jag har nämligen också högt blodtryck.

Min släkt är rakt igenom väldigt hälsosamma. Min morfar dog runt i 80-års åldern av sviterna från hans rökande. Mormor är ~75 och i väldigt bra skick. Båda mina föräldrar var elitsatsande idrottare, och jag är det med. 19 år är jag, 188cm och 72kg. Åtminstone en läkare har sagt att han aldrig sett något liknande, mitt blodtryck alltså i förhållande till kropp. Nu har även känt arytmier några gånger... Vad innebär det?

Hur högt är ditt blodtryck, TS? Och vad för mediciner har du fått? Har du palpitationer också?
Citera
2014-09-24, 23:35
Medlem
Flamsans avatar
Det finns fem stora riskfaktorer för hjärtproblem
Diabetes, högr blodtryck, höga kolesterolvärden och fetma.

Hur tror du att du ligger till?

Om du hållrr diabetesen under kontroll och äter mediciner som sänker ditt blodtryck och dins kolesterolvärden är ju chansen att du slipper en hjärtattack ganska stor.
Men fortsätter du som nu är risken att du kommer bli ett undantag i statistiken, alltså en ung människa som dör i en massiv hjärtattack.

Man känner inte så mycket skillnad i kroppen när man medicinerar mot högt blodtryck eller höga blodfetter. Hur trodde du att du skulle märka det?

Ta ett råd från en som har genomgått en bypassoperation och två ballongvidgningar ÄTDin medicin.
Citera
2014-12-08, 10:37
Medlem
silbersteins avatar
Har också problem med svårbehandlat blodtryck. Det är ännu lite för tidigt att säga, men jag tror att jag har fått effekt av nattokinase i kombination med HIIT (high intensity exercise). Du tränar ju redan, så den biten är säkert inte mycket att bättra på, men nattokinas kan vara värt att pröva. Det är ganska billigt också. Kan köpas ifrån iherb tex:
http://www.iherb.com/Doctor-s-Best-B...Veggie-Caps/33
Citera
2014-12-08, 12:40
Medlem
EmmaKlaras avatar
För de som har diabetes är det extra viktigt att inte också ha ett högt blodtryck.

Du kan inte känna hur högt trycket är, det kan du bara få veta när trycket mäts. Det finns en bra blodtrycksmätare som mäter trycket i överarmen på apoteket som du kan köpa. De som ska sättas runt handleden är inte lika tillförlitliga.
Din läkare kan inte skylla ditt blodtryck på "den västerländska sjukan" när du hade det så tidigt som vid 14 års ålder och varken varit överviktig eller stillasittande.

Du borde gå igenom en utredning av blodtrycket, din läkare verkar ha tagit för lätt på detta.
Citera
2014-12-08, 13:36
Bannlyst
Vad ligger dina värden på ? Medicinerar du med betablockerare? Tar du steroider eftersom du skriver att du sysslar med bodybuilding?

Har du provat att testa ditt blodtryck själv med blodtrycksmätare? Rätt storlek på manschetten som placeras runt överarmen är mycket viktigt för att få korrekta värden, det slarvas mycket med detta inom vården p.g.a. inkompetens. Folk som har lite grövre armar, specifikt personer som tränar mycket, brukar få högre värden p.g.a. att manschetten är för liten. Jag och min bror har själva råkat ut för detta och då ligger vi enbart på ca 40 cm överarmar.

Det kan även röra sig om "vitrockshypertoni" där ett högre värde än det man egentligen har påvisas p.g.a. nervositet.

Beroende på hur höga dina värden är kan det vara en dum idé att medicinera. Är värdena inte överdrivet höga bör medicinering undvikas.
Citera
2014-12-08, 17:00
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Vad ligger dina värden på ? Medicinerar du med betablockerare? Tar du steroider eftersom du skriver att du sysslar med bodybuilding?

Har du provat att testa ditt blodtryck själv med blodtrycksmätare? Rätt storlek på manschetten som placeras runt överarmen är mycket viktigt för att få korrekta värden, det slarvas mycket med detta inom vården p.g.a. inkompetens. Folk som har lite grövre armar, specifikt personer som tränar mycket, brukar få högre värden p.g.a. att manschetten är för liten. Jag och min bror har själva råkat ut för detta och då ligger vi enbart på ca 40 cm överarmar.

Det kan även röra sig om "vitrockshypertoni" där ett högre värde än det man egentligen har påvisas p.g.a. nervositet.

Beroende på hur höga dina värden är kan det vara en dum idé att medicinera. Är värdena inte överdrivet höga bör medicinering undvikas.

Vad finns det för idé med att låta patienter gå med obehandlad - om än så mild - hypertoni?
Citera
2014-12-08, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Vad finns det för idé med att låta patienter gå med obehandlad - om än så mild - hypertoni?

Ofta kan man komma ner på rimliga värden genom livsstilsändring i form av kost och träning. Ligger man i området 140-160/90-100 är det att föredra en icke farmakologisk behandling och att sätta in medicinering om detta inte hjälper.

Betablockerare och annan hjärtmedicin kan medföra biverkningar, det är den självklara anledningen till att inte farmakologiskt behandla mild hypertoni.
Citera
2014-12-08, 21:47
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Ofta kan man komma ner på rimliga värden genom livsstilsändring i form av kost och träning. Ligger man i området 140-160/90-100 är det att föredra en icke farmakologisk behandling och att sätta in medicinering om detta inte hjälper.

Betablockerare och annan hjärtmedicin kan medföra biverkningar, det är den självklara anledningen till att inte farmakologiskt behandla mild hypertoni.

Mig veterligen är det bara minskat saltintag som man genom prospektiva randomiserade studier har kunnat påvisa minskad sjuklighet. Ökad motion har i regel ingen vidare effekt på BT.

Betablockerare är inte förstahandspreparat vid hypertoni då det finns överlägsen farmaka. Patienter med återkommande migrän och hjärtklappning kan dock få betablockad. ACE-hämmare är mig veterligen förstahandspreparat och det är hos den stora majoriteten biverkningsfritt. Tolererar patienten inte det så kan man istället sätta in ARB som har än mindre biverkningar.
Citera
2014-12-08, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Mig veterligen är det bara minskat saltintag som man genom prospektiva randomiserade studier har kunnat påvisa minskad sjuklighet. Ökad motion har i regel ingen vidare effekt på BT.

Betablockerare är inte förstahandspreparat vid hypertoni då det finns överlägsen farmaka. Patienter med återkommande migrän och hjärtklappning kan dock få betablockad. ACE-hämmare är mig veterligen förstahandspreparat och det är hos den stora majoriteten biverkningsfritt. Tolererar patienten inte det så kan man istället sätta in ARB som har än mindre biverkningar.

Fast minskat saltintag generar en väldigt liten sänkning enligt studierna jag läst så det är knappast särskilt effektivt. Viktnedgång samt motion i samband med styrketräning är det effektivaste. Man kan även sänka blodtrycket genom att äta mörk choklad, det finns även andra naturliga tillskott som kan sänka blodtrycket enligt studier jag läst så visst finns det flera åtgärder man kan ta till för att sänka sina värden.

Betablockerare kan mycket väl vara ett bra förstahandspreparat utifrån patientens individuella förutsättningar. Annars är tiazider, ACE-hämmare eller kalciumblockerare att rekommendera vid högt blodtryck, ej mild hypertoni.

Fast detta var inte det vi diskuterade, jag menade på att man inte bör behandla mild hypertoni farmakologiskt. Detta är i enighet med Socialstyrelsen riktlinjer och Europeiska Hypertonisällskapet har även dom intressanta argument:

http://www.janusinfo.se/Behandling/E...onibehandling/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in