• 1
  • 2
2014-09-23, 20:36
Medlem
Tjena,

Jag har nu bestmt mig fr att ka p en resa i Asien i ungefr tv mnader

De lnderna jag r sugen p att beska r
Vietnam --> Kambodja --> Laos

Planerar ungefr en mnad i Vietnam och sedan resten av tiden i Kambodja och Laos. Vad tycker ni om den frdelningen? Bra? Fr mnga eller fr f lnder?

Detta r min frsta backpack resa och jag tnkte ven ge mig ut sjlv d alla kompisar sitter fast i plugg eller jobb. Drfr r jag lite nervs och har en del frgor som jag skulle vilja ha uttrtt.

I vilken ordning borde man ta lnderna? Jag har kollat p flygresor och det ser definitivt smidigast ut att ka till och frn Vietnam. Min plan nu r att skaffa ett tre mnaders multiple entry visum till Vietnam som jag har fr mig gr. D skulle man kunna landa i Vietnam ta lnderna i en cirkel och sedan ka hem frn Vietnam. Vad tror ni om detta?

Jag har hrt ett antal skrck historier om att passera grnserna emellan dessa lnder p fot. Exempelvis grnsvakter som beslagtar ens pass och man fr vnta i x antal timmar innan man fr tillbaka det och allmnt jobbiga och oklara system om hur man ska passera grnsen. Ni som har erfarenhet av dessa lnder och kanske kt genom grnskontrollerna i de hr lnderna skulle ni kunna delge er av era upplevelser?

Jag skulle vilja ka ngra dagar p Mekong Delta och undrar om ni vet vilken del av den som anses som den bsta/finaste vgen. Det vore coolt att ka genom tv lnder p floden men det kanske inte gr eftersom man mste passera grnser och liknande.

Jag funderar ocks p att ka till sdra indien typ Goa men troligtvis hinner jag inte med det eftersom jag vill vara hemma innan jul.

EDIT: Hur r det med visum? Kan jag komma in i Vietnam ven om jag inte har ngon hemresebiljett eller mste man boka allt samtidigt?
Senast redigerad av BruuucE 2014-09-23 kl. 20:41.
Citera
2014-09-23, 21:09
Medlem
HerrOins avatar
Vad vill du f ut av din resa? Uppleva djur/natur? Festa? Testa forsrnning, trekking? Dyka eller surfa?

Jag kan varmt rekommendera Kambodja. Lgg mer tid dr, tror inte du ngrar dig. Har sjlv rest runt i SOA och trivdes bst i Kambodja, ttt fljt av Indonesien. Frmst p grund av att mnniskorna generellt stt r trevligare dr n i t ex Vietnam.

En schysst rutt;

Ha Noi > Da Nang/Hoi An > Nha Trang > Ho Chi Minh >

Siem Reap > Phnom Penh > Sihanoukville/Koh Rong >

Laos (Har inte hunnit hit n s har inget att rekommendera).

Grnserna blir nog inte problematiska - s lnge du har alla stmplar och pass/papper tillgngliga. I vissa fall klarar du dig utan hemresebiljett, i andra fall kan det bli knas.

Vet inte hur sugen du r p Indonesien. Men kika in Bali, Lombok osv.
Citera
2014-09-24, 00:09
Medlem
Shadowcrafts avatar
Mekong deltat var bra, det mste du se!
Citera
2014-09-24, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrOin
Vad vill du f ut av din resa? Uppleva djur/natur? Festa? Testa forsrnning, trekking? Dyka eller surfa?

En schysst rutt;

Ha Noi > Da Nang/Hoi An > Nha Trang > Ho Chi Minh >

Siem Reap > Phnom Penh > Sihanoukville/Koh Rong >

Laos (Har inte hunnit hit n s har inget att rekommendera).

Tack fr ditt svar.
Ditt frslag p rutt ser verkligen bra ut, tnkt brja i norr och ka nert lngst kusten typ.
Jag r blandad som person.
Festa vill jag definitivt gra ngon/ngra gnger per vecka problemet r bara att hitta ngra att festa med. Surfing r jag sugen p att testa men kanske r fr kallt under den hr perioden. Ngot jag r extremt taggad p r ankor wat. Annars r jag extremt matintresserad och gillar att ta gott s det vill jag ocks gra underresan.

Okej jag kanske ska planera om lite isfall s jag spenderar strsta delen av den andra mnaden i kambodja.

Har du ngra speciella platser/resturanger/utflykter du rekommenderar i antingen Vietnam eller Kambodja?

Angende hemresebiljetten hur har du gjort p dina resor har du ven haft en biljett hem bokad? Uppskattar grna ven input frn andra Flashbackare i den hr frgan.

Citat:
Ursprungligen postat av Shadowcraft
Mekong deltat var bra, det mste du se!

Jaa det r jag verkligen sugen p vilken del kte du p? kte du med ngon lokal bt eller hur frdades du?
Citera
2014-09-25, 08:49
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BruuucE
Okej jag kanske ska planera om lite isfall s jag spenderar strsta delen av den andra mnaden i kambodja.

...

Angende hemresebiljetten hur har du gjort p dina resor har du ven haft en biljett hem bokad? Uppskattar grna ven input frn andra Flashbackare i den hr frgan.

Planering r bra, men inte alltfr mycket planering. Tillt er grna att vara flexibla i er resa. Vissa lskar Kambodja t.ex., andra hatar det. Kanske ni blir trtta p stllet efter 2 veckor och vill rentav dra till Thailand istllet. Sdant r svrt att veta innan man r dr. Personligen r Vietnam en favorit fr mig i den hr regionen.

Jag har s gott som alltid utresebiljett nr jag flyger in ngonstans, eftersom flygbolagen ibland inte lter en flyga med enkelbiljetter. Har jag ingen utresa bokad s gr jag en icke bindande bokning bara, och sparar p telefonen som e-biljett som man kan visa upp, det har alltid rckt. Korsar du grnsen ver land r det ingen som bryr sig.

Jag har inga direkta skrckupplevelser vid grnskorsningar hr, ven om det sllan r en trevlig upplevelse. Det vrsta var vl frn Thailand mot Kambodja dr kambodjanerna krvde $30 i muta (eller visumavgift som de kallade det) fr att slppa in folk. Det var flera r sedan nu, frhoppningsvis sker inte detta lngre.

Obs: vxla aldrig pengar vid grnskorsningen eftersom du nstan garanterat blir blst. Har du pengar ver frn ett land nr du r p vg drifrn s vxla i stderna eller med andra resenrer som r p vg t andra hllet. Att ha ngra USD kan underltta vid grnskorsningar eftersom det funkar som betalning verallt eller s hittar du alltid ngon som vill vxla USD, innan du hunnit ta dig till nrmsta bankomat i landet du kommer till.
Citera
2014-09-25, 18:51
Medlem
Kambodja e nice som fan var dr i vintras! ska resa ner nu till SOA igen och ska va i Vietnam, Laos och Kambodja ungefr vid samma tidpunkt som du, hr av dig om du vill mtas upp!
Citera
2014-09-25, 23:29
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Jag har inga direkta skrckupplevelser vid grnskorsningar hr, ven om det sllan r en trevlig upplevelse. Det vrsta var vl frn Thailand mot Kambodja dr kambodjanerna krvde $30 i muta (eller visumavgift som de kallade det) fr att slppa in folk. Det var flera r sedan nu, frhoppningsvis sker inte detta lngre.
Ville de ha $20 + $30 eller $30?
Citera
2014-09-26, 14:05
Medlem
Hej
Jag och tv kompisar ska gra en resa i Asien 25 december till 10 februari. Vi har preliminrbestmt lnderna och under skrivit upp frslag p stllen/platser/saker att beska/gra under den tiden.

Ni som har koll p Asien, har ni mjlighet att terkoppla p det. Typ med vdret under perioden, stllen att beska (r vi rtt ute?), vaccin, pengar att ha med, osv osv.. Allt som vi nybrjare inte kan eller tnkt p

Vi har tnkt att ha ca 30 000 kr inkluderat resan till/frn Asien. Vad tror ni om det?

Nedan r prellade planen:

1) Singapore, 1-2 dagar
Frska flyga direkt frn Singapore vidare till Malaysia
2) Malaysia, ca 10 dagar
Perhentian Island
Kuala Lumpur - Shopping, Nattliv samt finns buss till Kuala Besut
Billigt och lyxigt boende!
Langkawi
3) Filippinerna, ca 10-14 dagar
Cebu Island -> Island of Bohoi -> Zoo Choclate hills
Palawan Island -> Fraser Island, Honda Bay, El nido
Siargoo Island -> Flygplatsen Sayak Airport
Surfa, Snorkla och Dyka
Transport till Vietnamn - Jennifer Mayer, kan du kolla detta?
4) Vietnamn, ca 5-7 dagar
Cu Chi tunnlarna
Bai Tam Stranden
Visum? - Anders Schough kollar!
5) Laos, ca 5-7 dagar
Treleking
Van vieng - testa tubing
Li Phi vattenfall
Regnskogar
Visum? - Robert Vrabac kollar!
7) Bangkok, 2-4 dagar
Shopping
Tatuering
Citera
2014-09-26, 18:20
Medlem

Tack fr du delade med dig av dina upplevelser. Eftersom att det hr r min frsta "stora" resa tnkte jag att det kan vara sknt att iallfall ha en ide om vart man kan ka. Jag kommer dock inte boka ngot i frvg frutom kanske boende frsta veckan precis nr man landat eller ngot.

Okej men var det bara att ni blev tvingade och betala d eller? Det r ju inte roligt att betala ondiga avgifter men det knns mildare n att de skulle ta passen ifrn ett under ngra timmar.

Har du ngot tips p bra flygbolag dr man kan boka en icke bindande bokning eller kan du beskriva mer hur du gr till vga. Har aldrig sett att man bara kan boka en fr att sedan avboka. Skulle knnas trkig att boka flygbiljett hem innan ocks.

Vad ser du p min id att flyga till och frn Vietnam? Kollat p flyg frn Kambodja och Laos men det verkar inte som man kan flyga dit s ltt utan det r Thailand eller Vietnam som gller.

Citat:
Ursprungligen postat av hampusr
Kambodja e nice som fan var dr i vintras! ska resa ner nu till SOA igen och ska va i Vietnam, Laos och Kambodja ungefr vid samma tidpunkt som du, hr av dig om du vill mtas upp!

Grymt! Finns alltid tid fr att mtas upp och dricka brtz och gra landet oskert. Det fr vi styra upp.
Citera
2014-09-27, 09:23
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenniferm
Jag och tv kompisar ska gra en resa i Asien 25 december till 10 februari.
..
1) Singapore, 1-2 dagar
2) Malaysia, ca 10 dagar
5) Laos, ca 5-7 dagar
7) Bangkok, 2-4 dagar

Hej Jennifer. Ni tycks beg det klassiska nybrjarmisstaget att kasta in fr mycket under fr kort tid. Det r mjligt att gra allt det du skriver p den tiden, men det kommer innebra att ni flnger runt som stuckna grisar, utan mjlighet att slappna av och vara spontana. Kanske hlften av er vakna tid kommer g t ren logistik: ordna bussbiljetter, tgbiljetter, leta hotell, och frsts sjlva transporten. Inget fel med den typen av resa, men de allra flesta backpackers finner det vldigt stressigt och inte ett kul stt att resa.

En rekommendation r att vara lite mer flexibla i era planer, planera att skippa Filippinerna, och visar det sig att ni mot slutet av resan har 10-14 dagar ver s kp flyg till Filippinerna d. Det br vara billigt att kpa sista minuten. Inte helt omjligt att ni efter en mnad fortfarande finner er i Malaysia

(PS. Verkar som du har med dina kamraters namn i inlgget.)
Citera
2014-09-27, 09:25
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Ville de ha $20 + $30 eller $30?

Citat:
Ursprungligen postat av BruuucE
Okej men var det bara att ni blev tvingade och betala d eller? Det r ju inte roligt att betala ondiga avgifter men det knns mildare n att de skulle ta passen ifrn ett under ngra timmar.

Har du ngot tips p bra flygbolag dr man kan boka en icke bindande bokning eller kan du beskriva mer hur du gr till vga. Har aldrig sett att man bara kan boka en fr att sedan avboka. Skulle knnas trkig att boka flygbiljett hem innan ocks.

Vad ser du p min id att flyga till och frn Vietnam? Kollat p flyg frn Kambodja och Laos men det verkar inte som man kan flyga dit s ltt utan det r Thailand eller Vietnam som gller.

Vi blev tillsagda att priset var $30. Detta var typ 8 r sedan och svitt jag minns skulle det vara gratis p den tiden, men mjligt att det var $20 d ocks. Det var en strid strm med folk och ngon som vgrade betala fick helt enkelt passet tillbaka utan visum och sedan ignorerade de honom. Vi skulle vidare med buss som vntade och knde att vi inte hade tid att brka med immigrationen s vi betalade bara.

Det hr r vad de officiella reglerna (Timatic) sger om Vietnam:

Warning:
- Visa exempt visitors not holding return/onward tickets could be refused entry.

Flygbolaget i Sverige eller var du nu flyger frn kan drfr mycket vl vgra slppa dig p flyget utan returbiljett. Hur mycket kostar fr vrigt enkelbiljett vs returbiljett till Vietnam? Kan hnda du sparar massa pengar p att kpa retur, och om du dessutom vet att du vill vara borta i 2 mnader s r det kanske ok.

Annars kan du kolla med t.ex. American Airlines, dr kan du boka en biljett som r giltig i 24h utan betalning. Boka denna och skriv ut (eller ta med p mobilen) precis innan du reser.
Citera
2014-09-27, 11:36
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenniferm
Hej
Jag och tv kompisar ska gra en resa i Asien 25 december till 10 februari. Vi har preliminrbestmt lnderna och under skrivit upp frslag p stllen/platser/saker att beska/gra under den tiden.

Ni som har koll p Asien, har ni mjlighet att terkoppla p det. Typ med vdret under perioden, stllen att beska (r vi rtt ute?), vaccin, pengar att ha med, osv osv.. Allt som vi nybrjare inte kan eller tnkt p

Vi har tnkt att ha ca 30 000 kr inkluderat resan till/frn Asien. Vad tror ni om det?

Nedan r prellade planen:

1) Singapore, 1-2 dagar
Frska flyga direkt frn Singapore vidare till Malaysia
2) Malaysia, ca 10 dagar
Perhentian Island
Kuala Lumpur - Shopping, Nattliv samt finns buss till Kuala Besut
Billigt och lyxigt boende!
Langkawi
Cebu Island -> Island of Bohoi -> Zoo Choclate hills
Palawan Island -> Fraser Island, Honda Bay, El nido
Siargoo Island -> Flygplatsen Sayak Airport
Surfa, Snorkla och Dyka
Transport till Vietnamn - Jennifer Mayer, kan du kolla detta?
Cu Chi tunnlarna
Bai Tam Stranden
Visum? - Anders Schough kollar!
5) Laos, ca 5-7 dagar
Treleking
Van vieng - testa tubing
Li Phi vattenfall
Regnskogar
Visum? - Robert Vrabac kollar!
7) Bangkok, 2-4 dagar
Shopping
Tatuering

Tycker det knns lite stressigt, vilket jag tror ni kommer erfara om ni gr som planeringen ovan. Ni har vldigt strikt och tight tidsplanering som inte direkt tillter mnga impulsresor vilket ofta kan vara var man upptcker de riktiga guldkornen. Jag brukar frska stta upp ngra f grundml ver stllen jag verkligen vill beska och sedan lgga det vldigt ppet dremellan med tid fr impulsresor och ifall man skulle vilja stanna lngre n vad man frst trott p ett stlle. Det blir aldrig som man tnkt sig frn brjan iaf.

I Vang Vieng ska tubingen vara borttagen och stllet ska blivit "upprensat". Ska fortfarande vara mycket fest och backpackers, men inte alls som fr ngra r sedan d tubingen fortfarande fanns.
Tnk p att det kan ta lng tid att ta sig mellan olika stllen, det r inte alls som i Sverige eller andra Europeiska lnder. Kraftiga frseningar r vardagsmat, bussar kr omvgar fr att ta upp folk/varor och exempelvis Laos r vldigt bergigt samt har vldigt dliga vgar.

Hade det varit jag som rest hade jag nog inte valt mer n tv (kanske tre om man tar Singapore som ett land) om ni bara ska vara ute i 1,5 mnad. Det skulle nog fungera med er rutt, men jag tror ni skulle bli trtta p att konstant frflytta er tillslut. Mer transportering n upplevelser, samt att ni missar mycket frn lnderna ni besker s pass snabbt.

Vdret ska vara bra i tminstone de strsta delarna av rutten under denna tid och pengarna ska tveklst rcka (jag antar att det r per person?) s lnge ni inte r fr krsna och krver hg standard. Vaccineringen br ni rdfrga med en utbildad person p en vrdcentral, inte lnt att chansa och lita fullt ut p oss internetriddare! Du br nog ta spruta fr Hepatit A och B iaf, men hr som sagt med en vrdcentral!

Tnk p att passen ska ha en tillrcklig giltighetstid annars kan ni bli nekade visum och fr inte komma in i lnderna!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in