Citat:
Ursprungligen postat av
jenniferm
Hej
Jag och tv kompisar ska gra en resa i Asien 25 december till 10 februari. Vi har preliminrbestmt lnderna och under skrivit upp frslag p stllen/platser/saker att beska/gra under den tiden.
Ni som har koll p Asien, har ni mjlighet att terkoppla p det. Typ med vdret under perioden, stllen att beska (r vi rtt ute?), vaccin, pengar att ha med, osv osv.. Allt som vi nybrjare inte kan eller tnkt p
Vi har tnkt att ha ca 30 000 kr inkluderat resan till/frn Asien. Vad tror ni om det?
Nedan r prellade planen:
1) Singapore, 1-2 dagar
Frska flyga direkt frn Singapore vidare till Malaysia
2) Malaysia, ca 10 dagar
Perhentian Island
Kuala Lumpur - Shopping, Nattliv samt finns buss till Kuala Besut
Billigt och lyxigt boende!
Langkawi
3) Filippinerna, ca 10-14 dagar
Cebu Island -> Island of Bohoi -> Zoo Choclate hills
Palawan Island -> Fraser Island, Honda Bay, El nido
Siargoo Island -> Flygplatsen Sayak Airport
Surfa, Snorkla och Dyka
Transport till Vietnamn - Jennifer Mayer, kan du kolla detta?
4) Vietnamn, ca 5-7 dagar
Cu Chi tunnlarna
Bai Tam Stranden
Visum? - Anders Schough kollar!
5) Laos, ca 5-7 dagar
Treleking
Van vieng - testa tubing
Li Phi vattenfall
Regnskogar
Visum? - Robert Vrabac kollar!
7) Bangkok, 2-4 dagar
Shopping
Tatuering
Tycker det knns lite stressigt, vilket jag tror ni kommer erfara om ni gr som planeringen ovan. Ni har vldigt strikt och tight tidsplanering som inte direkt tillter mnga impulsresor vilket ofta kan vara var man upptcker de riktiga guldkornen. Jag brukar frska stta upp ngra f grundml ver stllen jag verkligen vill beska och sedan lgga det vldigt ppet dremellan med tid fr impulsresor och ifall man skulle vilja stanna lngre n vad man frst trott p ett stlle. Det blir aldrig som man tnkt sig frn brjan iaf.
I Vang Vieng ska tubingen vara borttagen och stllet ska blivit "upprensat". Ska fortfarande vara mycket fest och backpackers, men inte alls som fr ngra r sedan d tubingen fortfarande fanns.
Tnk p att det kan ta lng tid att ta sig mellan olika stllen, det r inte alls som i Sverige eller andra Europeiska lnder. Kraftiga frseningar r vardagsmat, bussar kr omvgar fr att ta upp folk/varor och exempelvis Laos r vldigt bergigt samt har vldigt dliga vgar.
Hade det varit jag som rest hade jag nog inte valt mer n tv (kanske tre om man tar Singapore som ett land) om ni bara ska vara ute i 1,5 mnad. Det skulle nog fungera med er rutt, men jag tror ni skulle bli trtta p att konstant frflytta er tillslut. Mer transportering n upplevelser, samt att ni missar mycket frn lnderna ni besker s pass snabbt.
Vdret ska vara bra i tminstone de strsta delarna av rutten under denna tid och pengarna ska tveklst rcka (jag antar att det r per person?) s lnge ni inte r fr krsna och krver hg standard. Vaccineringen br ni rdfrga med en utbildad person p en vrdcentral, inte lnt att chansa och lita fullt ut p oss internetriddare! Du br nog ta spruta fr Hepatit A och B iaf, men hr som sagt med en vrdcentral!
Tnk p att passen ska ha en tillrcklig giltighetstid annars kan ni bli nekade visum och fr inte komma in i lnderna!